Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص های بتا

شاخص های بتا

شاخص های بتا مجموعه ای از سهام است که از نوسانات بیشتری نسبت به شاخص بازار گسترده مانند شاخص S&P 500 برخوردار است. شاخص های بتای S&P 500 شناخته شده ترین این شاخص است. این شاخص عملکرد 100 شرکت در S&P 500 را که حساس ترین نسبت به تغییرات بازده بازار هستند، پیگیری می کند.

بتا میزان بی ثباتی یا ریسک سیستماتیک است که دارایی در مقایسه با کل بازار نشان می دهد. استاندارد اند پورز علاوه بر شاخصlarge cap، تعدادی از تغییرات بتا را برای شاخص های کوچک، متوسط و سایر شاخص های بازار ارائه می دهد.

 

مفهوم شاخص های بتا

شرکتهای دارای شاخص های بتا نسبت به بازار، حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند. حساسیت یک سهام، با اندازه گیری بتای آن مشخص می شود. بتا 1 نشان می دهد که دارایی مطابق با بازار حرکت می کند. هر چیزی کمتر از 1 نشان دهنده دارایی کم نوسان تر از بازار است، در حالی که بیشتر از 1 دارایی با نوسان بیشتری را نشان می دهد.

به عنوان مثال، بتا 1.2 به این معنی است که دارایی 20 درصد ناپایدارتر از بازار است. برعکس، بتا 0.70 از لحاظ نظری 30 درصد کمتر از بازار دارای نوسان است. بتا با شاخصی که به طور گسترده دنبال می شود مانند شاخص S&P 500 اندازه گیری می شود.

قرار گرفتن در معرض یک شاخص های بتا به یک ابزار سرمایه گذاری مانند صندوق قابل معامله در بورس (ETF) نیاز دارد. Invesco S&P 500 High Beta ETF (SPHB) دارایی گسترده ای است که دارایی های ناپایدار را در بازار وسیع تر دنبال می کند. ETF از آغاز تاسیس شاخص S&P 500 را ضعیف کرده است. 2 شرکت مالی تقریباً 30٪ از دارایی های صندوق را تشکیل می دهند ، Discover Financial Services Services (DFS) ، Lincoln National Corp (LNC) و Invesco (IVZ) به همراه بزرگترین دارایی هایشان.

محدودیت های شاخص های بتا

برخلاف تصور عموم، بتا یا نوسان بالا لزوماً به بازدهی (سود) بیشتر تبدیل نمی شود. سالهاست که شاخص بتا S&P 500 معیار زیربنایی خود را ضعیف کرده است. این اتفاق در دوره بهبود بی وقفه در بازار وسیعتر رخ داد.

در عوض، تحقیقات نشان می دهد که سهام با نوسان کم نسبت به سهام با نوسان زیاد، بازده بیشتری با ریسک دارند. دلیل اینکه بتا پایین تمایل بیشتری برای عملکرد بهتر دارد می تواند ناشی از سوگیری های رفتاری سرمایه گذاری، مانند ابتکاری و اعتماد بیش از حد باشد. علاوه بر این، انتخاب بخش و سایر معیارهای اساسی نقش مهمی در نوسانات و عملکرد شاخص های بتا ایفا می کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید