Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رکود اقتصادی

رکود اقتصادی

کارشناسان معمولاً رکود را به عنوان دو فصل متوالی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی طبقه بندی می کنند، اما عوامل مهم دیگری مانند تورم، اشتغال و سایر شاخص های اقتصادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

رکود به زبان ساده چیست؟

همانطور که شرکت‌ها مراحل کلی رشد اقتصاد و انقباض اقتصاد را تجربه می‌کنند که در مجموع به عنوان چرخه تجاری آنها شناخته می‌شود، اقتصاد نیز اوج‌هایی را تجربه می‌کند که بر اساس گسترش و اشتغال بالا طبقه‌بندی می‌شوند و همچنین افت های اجتناب‌ناپذیری را تجربه می‌کنند که دوره‌های افول هستند که به عنوان رکود شناخته می‌شوند.

به بیان ساده، رکود زمانی رخ می دهد که فعالیت اقتصادی کاهش یابد. در دهه 1970، جولیوس شیسکین، اقتصاددان به دلیل طبقه بندی رکود به عنوان دو فصل متوالی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی، مورد تحسین قرار گرفت. با این حال، اقتصاددانان امروزی فاکتورهای بیشتری را در نظر می گیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت


چه چیزی باعث رکود می شود؟

اقتصاد سالم یک اکوسیستم ظریف است که از متغیرهای دائماً در حال تغییر مانند مخارج مصرف کننده، اعتماد مصرف کننده، حداکثر اشتغال و حداقل نرخ بهره تشکیل شده است. فدرال رزرو تلاش می کند تا این تعادل را از طریق سیاست های پولی دقیق و نرخ های بهره هدفمند حفظ کند.

رکودهای ناشی از تورم

پیش بینی رکود بسیار دشوار است. جانت یلن، رئیس سابق فدرال رزرو، به کنایه معروف گفت: "این یک افسانه است ". در عوض، یک رکود می تواند توسط ترکیبی از عوامل ایجاد شود. برای مثال، وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و تورم افزایش می‌یابد، عملا اقتصاد را بیش از حد رشد میدهد می‌کند. نرخ بهره بالا، رکود دستمزدها و افزایش بیکاری نیز می تواند منجر به رکود شود.

یکی از نمونه های رکود ناشی از تورم، رکود سال 1960 است که به مدت 10 ماه ادامه داشت. پس از اینکه فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره در سال 1958 کرد، سطح بیکاری به 9/6 درصد رسید و تولید ناخالص داخلی از آوریل 1960 تا فوریه 1961 به میزان 2 درصد کاهش یافت. زمانی که رئیس جمهور جان اف کندی در سال 1961 طرحی برای مخارج محرک ارائه کرد که کاهش مالیات و افزایش بیکاری را ارائه کرد. و مزایای تامین اجتماعی، اقتصاد رونق گرفت.

رکودهای ناشی از شوک اقتصادی

رکود اقتصادی همچنین می تواند توسط یک رویداد غیرمنتظره و یکباره که به طور موثر اقتصاد را متلاطم می کند، آغاز شود، مانند بحران نفت در دهه 1970، زمانی که اوپک عرضه نفت خود را به ایالات متحده قطع کرد. یکی دیگر از نمونه های جدیدتر شیوع کووید-19 در سال 2020 است که با تعطیلی اقتصادها در تلاش برای مهار انتقال بیماری، موج شوک را در سراسر جهان وارد کرد. تنها در ایالات متحده، رکورد 16 میلیون نفر در آوریل 2020 برای دریافت مزایای بیکاری ثبت نام کردند که در مجموع نزدیک به 10٪ از نیروی کار را تشکیل می دهد.

رکودهای ناشی از حباب دارایی

در بازار سهام، زمانی حباب ایجاد می شود که قیمت سهام به سرعت و به تناسب ارزش بنیادی خود افزایش یابد. همین امر می تواند در مورد کل بخش ها و صنایع در اقتصاد اتفاق بیفتد. و آنچه اغلب بالا و بالاتر می رود باید پایین بیاید. دارایی متورم با فروش وحشتناک مواجه می شود و در نتیجه بازار می تواند سقوط کند و باعث رکود شود.

رونق سهام فناوری در اواخر دهه 1990 تا سال 2000 منجر به رکود شد، زیرا فروش‌های خرید باعث شد شاخص نزدک NASDAQ بیش از 75 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. بسیاری از شرکت های اینترنتی اعلام ورشکستگی کردند در حالی که پلتفرم های ارتباطات و تجارت الکترونیک سهم قابل توجهی از ارزش بازار خود را از دست دادند.

حدس و گمان های فردی در طول دوره پیش از این دوره آنقدر زیاد بود که آلن گرینسپن، رئیس اسبق فدرال رزرو، حتی اصطلاحی برای آن ابداع کرد: «شور و نشاط غیرمنطقی». آنچه پس از آن رخ داد، یک رکود 8 ماهه از مارس تا نوامبر 2001 بود که شامل حملات تروریستی 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانی نیز شد که باعث رکود بیشتر شد.

بیکاری به 5.5 درصد رسید در حالی که تولید ناخالص داخلی 0.6 درصد کاهش یافت.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید