Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سه کلاغ سیاه (الگوی کندل استیک)

سه کلاغ سیاه (الگوی کندل استیک)

الگوی سه کلاغ سیاه عبارتی است که برای توصیف الگوی کندل نزولی استفاده می شود که ممکن است معکوس روند صعودی را پیش بینی کند. نمودارهای کندل استیک، قیمت های شروع، بالا ترین قیمت، پایین قیمت  و قیمت بسته شدن روز را برای یک شاخص و دارایی خاص نشان می دهد. برای یک شاخص در حال صعود، کندل سفید یا سبز است. برعکس برای شاخص در حال نزول، کندل ها سیاه یا قرمز هستند.

 

charts-100.jpg.png

 

الگوی کلاغ سیاه متشکل از سه کندل با بدنه بلند متوالی است که در داخل بدنه واقعی کندل قبلی باز شده و پایین تر از کندل قبلی بسته شده است. اغلب، معامله گران از این الگو همراه با سایر اندیکاتورهای فنی یا الگوهای نموداری به عنوان تأیید برگشت روند استفاده می کنند.


کلمات کلیدی

  • سه کلاغ سیاه یک الگوی کندل نزولی است که برای پیش‌بینی معکوس شدن روند صعودی فعلی استفاده می‌شود.
  • معامله گران از آن در کنار سایر شاخص های فنی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) استفاده می کنند.
  • اندازه سه شمع کلاغ سیاه و سایه را می توان برای قضاوت در مورد اینکه آیا روند در ا بازگشت است یا خیر، استفاده می شود.
  • الگوی مخالف سه کلاغ سیاه، سه سرباز سفید است که نشان دهنده معکوس شدن یک روند نزولی به صعودی است.

توضیحات سه کلاغ سیاه

سه کلاغ سیاه یک الگوی بصری هستند، برای شناسایی این الگو، هیچ محاسبات خاصی وجود ندارد که نگران آن باشید. الگوی سه کلاغ سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که فروشندگان در طی سه جلسه معاملاتی متوالی از خریداران پیشی می‌گیرند. این الگو در نمودارهای قیمت گذاری به صورت سه کندل بلند نزولی با سایه یا فتیله کوتاه یا بدون سایه نشان می داده میشود.

 

3ذ.jpg

 

درظاهر الگوی سه کلاغ سیاه، خریدران جلسه را با باز شدن قیمت نسبتاً بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی، شروع می‌کنند، اما قیمت در طول جلسه پایین‌تر رانده می‌شود. در پایان، قیمت در نزدیکی پایین ترین سطح قیمت درهمان کندل با فشار فروشندگان بسته می شود.

این اقدام معاملاتی منجر به یک سایه بسیار کوتاه یا عدم وجود سایه خواهد شد. معامله گران اغلب این فشار نزولی را که طی سه کندل تداوم یافته است را شروع یک روند نزولی تفسیر می کنند.

 

مثالی از نحوه استفاده از سه کلاغ سیاه

به عنوان یک الگوی بصری، بهتر است از سه کلاغ سیاه به عنوان هشدار استفاده کنید و از سایر شاخص های فنی تأییدیه بگیرید. الگوی سه کلاغ سیاه و اعتمادی که یک معامله گر می تواند به آن بدهد، بستگی زیادی به این دارد که این الگو چقدر خوب شکل گرفته است.

سه کلاغ سیاه در حالت ایده آل باید کندل های نزولی نسبتاً بلندی باشند که با قیمت پایین یا نزدیک به آن دوره بسته می شوند. به عبارت دیگر، کندلها باید بدنه‌های بلند  و سایه‌های کوتاه داشته باشند( یا بدون سایه باشند). اگر سایه ها بلند باشند، ممکن است به سادگی نشان دهنده یک تغییر جزئی در حرکت بین گاوها و خرس ها باشد قبل از اینکه روند صعودی مجدداً خود را نشان دهد.

حجم معاملاتی می تواند الگوی سه کلاغ سیاه را دقیق تر تفسر کند. حجم در طول روند صعودی منتهی به الگو، نسبتا کم است، در حالی که الگوی کلاغ سیاه سه روزه با حجم نسبتاً بالایی در طول جلسات همراه است. در این سناریو، روند صعودی توسط گروه کوچکی از گاو ها ایجاد شد و سپس توسط گروه بزرگتری از خرس ها معکوس شد.

 

مثال الگوی سه کلاغ سیاه.jpg

 

سه کلاغ سیاه در مقابل سه سرباز سفید

نقطه مقابل الگوی سه کلاغ سیاه، الگوی سه سرباز سفید است که در پایان یک روند نزولی تشکیل میشوند و بازگشت احتمالی صعودی را پیش‌بینی می‌کند. این الگو به صورت سه کندل سفید با بدنه بلند با سایه های کوتاه اعتبار بیشتری دارد. شروع قیمت داخل بدنه واقعی کندل قبلی رخ می دهد و بسته شدن در بالای کندل قبلی رخ می دهد.

سه سرباز سفید به سادگی یک الگوی بصری هستند که معکوس شدن یک روند نزولی را نشان می دهد در حالی که سه کلاغ سیاه نشان دهنده معکوس شدن یک روند صعودی است. اخطارهای مشابه در مورد هر دو الگو در مورد حجم و تأیید سایر شاخص ها اعمال می شود.

محدودیت های استفاده از سه کلاغ سیاه

اگر الگوی سه کلاغ سیاه در یک روند پرقدرت نزولی تشکیل شود، معامله گران باید نسبت به شرایط اشباع فروش که می تواند منجر به پایان حرکت نزولی شود، محتاط باشند. بهترین راه برای ارزیابی ماهیت بیش‌فروشی یک سهام یا سایر دارایی‌ها، نگاه کردن به شاخص‌های فنی است، مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، که در آن خوانش زیر 30.0 شرایط اشباع فروش را نشان می‌دهد.

بسیاری از معامله گران معمولاً به جای استفاده انحصاری از الگوی سه کلاغ سیاه، به الگوهای نمودار یا شاخص های فنی دیگر برای تأیید شکست ها نگاه می کنند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید