Your browser does not support JavaScript!
نماشا

برادران لمان

برادران لمان

برادران لمان یک شرکت خدمات مالی جهانی بود که ورشکستگی آن در بحران مالی سال 2008 عمدتاً ناشی از  بحران وام مسکن بود. این شرکت در آن زمان چهارمین بانک بزرگ سرمایه گذاری در ایالات متحده بود. ورشکستگی آن همچنان بزرگترین ورشکستگی تاریخ است. در زمان تشکیل پرونده ورشکستگی فصل 11 در 15 سپتامبر 2008، برادران لمان به مدت 158 سال فعالیت داشت. این بانک سرمایه گذاری، تجارت، مدیریت سرمایه گذاری، بانکداری خصوصی، تحقیق، کارگزاری، سهام خصوصی و خدمات مرتبط را ارائه می کرد.

شکست برادران لمان بحران وام مسکن 2007-2009 را به‌طور برجسته‌ای در معرض دید عموم قرار داد. بدین ترتیب پیش‌گوی تعمیق رکود بزرگ بود.


کلمات کلیدی

  •  برادران لمان یک بانک سرمایه گذاری جهانی بود که شروعی ساده به عنوان یک فروشگاه کالاهای خشک داشت. در نهایت به تجارت کالا و خدمات کارگزاری منشعب شد.
  • این شرکت از بسیاری از چالش‌ها جان سالم به در برد. اما در نهایت با فروپاشی بازار وام مسکن و ورشکستگی رکورددار در سال 2008 سقوط کرد.
  • فروپاشی شرکت به عنوان عمیق‌تر کردن بحران مالی سال 2008 در نظر گرفته می‌شود. و یکی از لحظات تعیین‌کننده آن محسوب می‌شود.

مفهوم برادران لمان

برادران لمان زمانی یکی از بازیگران اصلی در صنعت بانکداری و خدمات مالی جهانی به حساب می آمد. این فروشگاه در سال 1850 در مونتگومری آلا به عنوان یک فروشگاه کالاهای خشک شروع به کار کرد. به سرعت به تجارت پنبه و سایر کالاها تبدیل شد. در سال 1858، زمانی که شهر به محل تجارت پنبه و سایر کالاها تبدیل شد، عملیات آن به نیویورک منتقل شد. هنری لمان مسئول اولین تجسم تجارت خواربارفروشی و فروشگاه های عمومی بود. در حالی که برادرانش مایر و امانوئل پایه و اساس آنچه را که به یک نیروگاه صنعت مالی تبدیل می شد، گذاشتند.

در طول یک و نیم قرن  بعدی، این شرکت دستخوش تغییرات متعددی شد. در چندین مشارکت، شرکت کرد. در حالی که ورشکستگی برادران لمان باعث رکود بزرگ یا حتی بحران وام مسکن گران قیمت نشد، سقوط آن باعث فروش گسترده در بازارهای جهانی شد.

ورشکستگی برادران لمان

در زمان تشکیل پرونده ورشکستگی، برادران لمان حدود 600 میلیارد دلار دارایی متنوع در سطح جهانی داشت. این شرکت در سال های 1996 تا 2006، عمدتاً با استفاده از اهرم (در اوج خود با نسبت 30:1) سرمایه گذاری زیادی در مبدأ وام مسکن در ایالات متحده انجام داده بود. به این ترتیب، برخی می گویند که این شرکت بالفعل تبدیل به یک صندوق تامینی املاک و مستغلات شده است. زمانی که ارزش املاک و مستغلات به اوج خود رسید و سپس در سال های 2007-2008 شروع به تزلزل کرد، برادران لمان آسیب پذیر شد.

در بیشتر سال‌های 2008، شرکت با انتشار سهام، فروش دارایی‌ها و کاهش هزینه، با ضررها مقابله کرد (صدور بدهی در چنین شرایطی دشوار تا غیرممکن شد). در دفاتر خود قسط‌های عظیمی از وام‌های رهنی پایین‌تر و با نرخ پایین داشت که یا نمی‌توانست آن‌ها را بفروشد یا تصمیم به فروش نداشت. زمانی که این وام‌ها غیر نقدشونده شدند، و شرکت توانایی بازپرداخت طلبکاران خود را نداشت، برادران لمان دچار بحران اعتباری شد. دیگر نمی‌توانست به‌طور ارزان از طریق انتشار بدهی وجه نقد جذب کند و انتشار سهام در چنین شرایطی هم به کاهش بازار سهام و هم به احساسات منفی منجر شد که باعث کاهش قیمت سهام آن شد.

در همین حال، قیمت مسکن کاهش یافت زیرا خریداران هم به دلیل شرایط بازار و هم به دلیل ناتوانی در تامین اعتبار، در حاشیه ماندند. با عدم اعطای وام و بزرگترین مؤسسات مالی جهان در معرض خطر شکست قابل توجهی، سیستم مالی جهانی در معرض خطر سقوط قرار گرفت.

تلاش برای ایجاد ثبات در بازارها

بانک فدرال رزرو نیویورک و چندین بانک سرمایه گذاری بزرگ ایالات متحده در 12 سپتامبر 2008 برای بحث در مورد انحلال اضطراری Lehman Brothers در تلاش برای ایجاد ثبات در بازارها گرد هم آمدند. هدف این بود که از یک کمک مالی پرهزینه دولتی مانند وام 25 میلیارد دلاری که دولت به Bear Stearns در مارس 2008 اعطا کرد، جلوگیری کرد.

این گفتگوها که شامل فروش احتمالی به Bank of American و Barclays بود، شکست خورد (با وتوی بانک انگلستان و سازمان خدمات مالی بریتانیا)، و تلاش های خریدارهای بالقوه برای ایمن سازی مداخله فدرال ناموفق بود. به Lehman Brothers اجازه داده شد که شکست بخورند. پیامدها در سطح جهانی احساس شد. در روزی که برادران لمان اعلام ورشکستگی کرد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز 500 واحد کاهش یافت.

برادران لمان امروز

دارایی‌های برادران لمان، دارایی‌های مستغلات و عملیات‌های Lehman Brothers برای بازپرداخت سرمایه‌گذاران به سرعت در یک انحلال فروخته شد. در عرض یک ماه، بانک ژاپنی Nomura عملیات این شرکت را در منطقه آسیا-اقیانوسیه (ژاپن، هنگ کنگ، استرالیا) و همچنین بانکداری سرمایه گذاری و تجارت سهام در خاورمیانه و اروپا خریداری کرد. در همین حال، بارکلیز عملیات بانکداری و تجارت سرمایه گذاری در آمریکای شمالی و همچنین دفتر مرکزی خود در نیویورک را خریداری کرد. از Lehman Brothers نام برده شده است و رهبری آن در زمان ورشکستگی از سال 2008 در فیلم های متعددی مانند Margin Call و Too Big to Fail به تصویر کشیده شده است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید