Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مرد حلق آویز (الگوی کندل استیک)

مرد حلق آویز (الگوی کندل استیک)

کندل مرد حلق آویز در طول یک روند صعودی رخ می دهد. هشدار می دهد که قیمت ها ممکن است شروع به کاهش کنند. این کندل از یک بدنه واقعی کوچک، یک سایه بلند پایینی و یک سایه فوقانی کوچک یا بدون آن تشکیل شده است. مرد حلق آویز نشان می دهد که علاقه به فروش در حال افزایش است. برای معتبر بودن الگو، کندل زیر بعد مرد حلق آویز باید قیمت دارایی را کاهش دهد.

 


کلمات کلیدی

  •  یک مرد آویزان یک الگوی کندل معکوس نزولی است که پس از صعود قیمت رخ می دهد. 
  • کندل باید دارای یک بدنه واقعی کوچک و یک سایه پایین بلندتر باشد که اندازه آن حداقل دو برابر بدنه واقعی باشد. سایه بالایی کم است یا اصلا وجود ندارد.
  • قیمت بسته شدن مرد حلق آویز می تواند بالا یا پایین باشد. فقط باید نزدیک فضای باز شدن باشد تا بدنه واقعی کوچک باشد.
  • سایه بلند و پایین مرد حلق آویز نشان می دهد که فروشندگان توانستند کنترل بخشی از دوره معاملات را در دست بگیرند.
  • الگوی مرد حلق آویز فقط یک هشدار است. قیمت باید در کندل بعدی پایین بیاید تا مرد حلق آویز یک الگوی برگشت معتبر باشد. به این حالت تأیید می گویند.
  • معامله گران معمولاً از معاملات خرید خارج می شوند یا معاملات فروش در طول یا بعد از شمع تأیید، نه قبل از آن، انجام می دهند.

 

چکش نزولی.png

 

مفهوم کندل مرد حلق آویز

یک مرد حلق آویز نشان دهنده یک فروش بزرگ پس از باز شدن کندل است که باعث کاهش قیمت می شود، اما پس از آن خریداران قیمت را به قیمت اولیه باز می گردانند. معامله گران یک مرد حلق آویز را نشانه ای از این می دانند که خریداران در حال از دست دادن کنترل خود هستند و این دارایی ممکن است به زودی وارد روند نزولی شود.

الگوی مرد حلق آویز پس از افزایش قیمت حداقل چند کندل صعودی ظاهر می شود. اما این الگو همچنین می تواند در یک افزایش کوتاه مدت در میان یک روند نزولی بزرگتر رخ دهد.

مرد حلق آویز شبیه یک "T" است، اگرچه ظاهر کندل فقط یک هشدار است و لزوماً دلیلی برای تغییر روند نیست.

الگوی مرد حلق آویز بدین صورت تایید میشود که قیمت در دوره بعدی یا مدت کوتاهی بعد از آن کاهش یابد. پس از کندل مرد حلق آویز، قیمت نباید بالاتر از قیمت بالای کنل مرد حلق آویز قرار گیرد. زیرا این نشان دهنده افزایش قیمت دیگری است. اگر قیمت به دنبال مرد حلق آویز کاهش یابد، این الگو را تأیید می کند و معامله گران از آن به عنوان سیگنالی برای خروج از موقعیت های خرید یا ورود به موقعیت های فروش استفاده می کنند.

اگر پس از تأیید مرد حلق آویز به یک موقعیت فروش جدید وارد شدید، می توانید یکحد ضرر در بالای شمع مرد حلق آویز قرار دهید.

مرد حلق آویز و به طور کلی کندل ها اغلب به صورت جداگانه استفاده نمی شوند. بلکه آنها به همراه  تجزیه و تحلیل دیگری مانند تجزیه و تحلیل قیمت یا  خط روند، یا شاخص های فنی استفاده می شوند.

مردان  حلق آویز در تمام بازه های زمانی از نمودارهای یک دقیقه ای تا نمودارهای هفتگی و ماهانه تشکیل می شود.

روانشناسی الگوی مرد حلق آویز

این کندل نشان می دهد که فروشندگان در جنگ بین خریداران و فروشندگان برنده هستند. در ابتدای روز، فروشندگان توانستند با سرمایه گذاری هنگفت، کاهش قابل توجهی در قیمت ها داشته باشند. اما زمانی که قیمت در آن روز به پایین ترین حد خود رسید، خریداران بزرگ با سرمایه گذاری بیشتر از فروشندگان وارد میدان شدند. ولی نتوانستند قیمت را  بالاتر از ابتدای روز افزایش دهند. به طور خلاصه، در جنگ بین خریداران و فروشندگان، خریداران برنده نبوده اند و بازار تا حد زیادی از کنترل خریداران خارج شده است. بنابراین احتمال نزول بیشتر قیمت در چند روز آینده زیاد است.

مثال: نمودار زیر شاخص سهام S&P را در یک بازه زمانی 15 دقیقه نشان می دهد.

در ابتدا با افزایش سرمایه گذاری خریداران، قیمت به 4626 می رسد. اما با شروع روز فروشنگان بزرگ  بازار با غلبه برسفارشات خرید، قیمت را کاهش می دهند. خریدارن در ادامه روز نمیتوانند بر میزان فروش غلبه کنند . قیمت شروع  4626 است اما در پایان روز به 4615 افزایش یافت. در واقع قیمت نتوانست بالاتر از قیمت شروع روز قرار گیرد.

 

HANGING MAN.jpg

 

تفاوت بین کندل چکش و مرد حلق آویز

کندل مرد حلق آویز و کندل چکش یکسان به نظر می رسند. تنها تفاوت این است که چکش در سطوح پایین قیمت تشکیل میشود و هشداری برای صعود قیمت است. الگوی چکش پس از کاهش قیمت شکل می گیرد. بر اساس شکل کندل چکش در شروع روز فروشندان قیمت را به سطوح پایین میبرند و در پایان روز خریداران بر فروشندگان غلبه کرده و کندل چکش شکل میگیرد.. این نشان می دهد که قیمت به احتمال زیاد تغییر روند به سمت صعود خواهد داشت. مرد دار آویخته پس از افزایش قیمت تشکیل میشود و نزول قیمت در آینده را هشدار می دهد.

 

محدودیت های استفاده از شمعدان مرد حلق آویز

یکی از محدودیت های مرد حلق آویز و بسیاری از الگوهای کندل استیک این است که انتظار برای تأیید می تواند نقطه ورود ضعیفی را به دنبال داشته باشد. قیمت می تواند در دو دوره آنقدر سریع حرکت کند که سود احتمالی از معامله دیگر ریسک را توجیه نکند.

تعیین میزان پاداش(هدف) در ابتدای معاملات نیز دشوار است زیرا الگوهای کندل استیک معمولاً اهداف سود را ارائه نمی دهند. در عوض، معامله گران باید از الگوهای کندل استیک دیگر یا استراتژی های معاملاتی دیگر برای خروج از هر معامله ای که از طریق الگوی مرد حلق آویز آغاز شده

استفاده کنند.

همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت پس از شکل گیری یک مرد حلق آویز کاهش یابد، حتی اگر یک کندل تأیید وجود داشته باشد. به همین دلیل است که هنگام شروع یک معامله فروش، قرار دادن حد ضرر، برای کنترل ریسک، بالاتر از بالاترین سطح مرد حلق آویز توصیه می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید