Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک شاخص حرکتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این شاخص، میزان تغییرات اخیر قیمت را برای ارزیابی شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش در قیمت سهام یا سایر دارایی‌ها اندازه‌گیری می‌کند. RSI به عنوان یک نوسان گر (گراف خطی که بین دو حد حرکت می کند) نمایش داده می شود. بدین صورت می تواند از 0 تا 100 قرائت شود. این اسیلاتور در اصل توسط جی.ولز وایلدر جونیور توسعه داده شد. این شاخص در کتاب اصلی او در سال 1978، "مفاهیم جدید در سیستم های معاملاتی فنی" معرفی شد.

تفسیر سنتی و استفاده از RSI این است که مقادیر 70 یا بالاتر نشان می‌دهد که قیمت یک دارایی در حال اشباع خرید یا ارزش‌گذاری بیش از حد است. بدین ترتیب ممکن است برای یک روند معکوس یا عقب‌نشینی اصلاحی قیمت آماده شود. قرائت RSI مقدار 30 یا کمتر نشان دهنده شرایط اشباع فروش یا ارزش گذاری کمتر است.

 

rsi.jpg

 


کلمات کلیدی

  • شاخص قدرت نسبی (RSI) یک نوسان گر حرکتی محبوب است که در سال 1978 توسعه یافت.
  • RSI سیگنال هایی را در مورد حرکت صعودی و نزولی قیمت به معامله گران فنی ارائه می دهد. اغلب در زیر نمودار قیمت دارایی رسم می شود.
  • یک دارایی معمولاً زمانی که RSI بالای 70 درصد است، اشباع خرید و زمانی که زیر 30 درصد است، اشباع فروش در نظر گرفته می شود.

فرمول RSI

برای ساده تر شدن محاسبات، RSI به اجزا اصلی تقسیم شده است. RS، میانگین رشد و میانگین افت.

 

محاسبات RSI.jpg

در این محاسبه RSI بر اساس 14 دوره گذشته(14 روز در تایم فریم روزانه، 14 ساعت در تایم فریم ساعتی و …) محاسبه شده است، که پیش فرض توسط وایلدر در کتابش پیشنهاد شده است. همچنین افت ها به صورت مقادیر مثبت بیان می شوند. ، نه مقادیر منفی.

اولین محاسبات برای میانگین رشد و افت متوسط، میانگین های ساده 14 دوره ای هستند:

میانگین رشد = برای به دست آوردن میانگین رشد در 14 روز گذشته، روزهای مثبت قیمت را با هم جمع می کنیم (منظور از روزهای مثبت، روزهایی می باشد که قیمت آخرین معامله یا قیمت بسته سهم نسبت به روز قبل رشد داشته است) و حاصل را بر 14 تقسیم می کنیم. 


میانگین ضرر =برای محاسبه میانگین ضرر در 14 روز گذشته، روزهای منفی را با هم جمع می کنیم و حاصل را دوباره بر عدد 14 تقسیم می کنیم.

 

RS.png
 

به عنوان مثال، تصور کنید RSرا برای 14 کندل قبل محاسبه کنیم. قیمت پایانی کندل 14(کندل فعلی) را از قیمت پایانی کندل 13 کسر میکنیم. حاصل اگر منفی باشد یعنی نزول کرده است. و اگر حاصل مثبت باشد یعنی قیمت صعود کرده است.

 

Untitled.png

 

در ادامه میتوانید از تقسیم متوسط رشد و متوسط افت یا ضرر عدد RS را بدست آورید و در فرمول RSI جاگذاری کنید.

 

Untitled.png

 

RSI به شما چه می گوید؟

روند اولیه سهام یا دارایی ، ابزار مهمی برای اطمینان از درک صحیح قرائت شاخص است. به عنوان مثال، تحلیلگر معروف بازار، کنستانس براون، CMT، این ایده را ترویج کرده است که افزایش فروش در RSI در یک روند صعودی به احتمال زیاد بسیار بیشتر از 30٪ است.( قیمت احمال بالا از سطح 50 و یا 40 درصد در RSI بازگشت به صعود داشته باشد. همینطور اینکه افزایش خرید در RSI در طول یک روند نزولی بسیار کمتر از سطح 70 درصد قیمت است.

همانطور که در نمودار زیر می بینید، در طول یک روند نزولی، RSI نزدیک به سطح 50% به جای 70% به اوج خود می رسد که می تواند توسط سرمایه گذاران برای نشان دادن مطمئن تر شرایط نزولی استفاده شود. بسیاری از سرمایه گذاران برای شناسایی بهتر اشباع قیمت، یک خط روند افقی بین سطوح 30 تا 70 درصد اعمال می کنند. زمانی که قیمت سهام یا دارایی در کانال افقی بلندمدت قرار دارد، معمولاً تغییر سطوح خرید یا فروش بیش از حد ضروری نیست.

 

cT_cs_3413246_EURAUD_2022-09-23_15-59-36.jpg

 

یک مفهوم مرتبط با استفاده از سطوح اشباع خرید یا فروش بیش از حد متناسب با روند، تمرکز بر سیگنال‌های تجاری و تکنیک‌هایی است که با روند مطابقت دارند. به عبارت دیگر، استفاده از سیگنال‌های صعودی زمانی که قیمت در بازار صعودی است و سیگنال‌های نزولی زمانی که یک سهم در روند نزولی قرار دارد، به جلوگیری از هشدارهای نادرست زیادی که RSI می‌تواند ایجاد کند، کمک می‌کند.

تفسیر محدوده RSI

به طور کلی، زمانی که RSI از سطح 30 درصد فراتر می رود، یک علامت صعودی است و زمانی که به زیر سطح 70درصد نزول میکند، یک علامت نزولی است. به عبارت دیگر، می توان تفسیر کرد که مقادیر RSI 70 یا بالاتر نشان می دهد که یک سهام بیش از حد خرید یا ارزش گذاری شده است و ممکن است برای یک روند معکوس یا عقب نشینی اصلاحی قیمت آماده شود. قرائت RSI 30 یا کمتر نشان دهنده شرایط فروش بیش از حد یا ارزش گذاری کمتر است. در این حالت باید منتظر اصلاح قیمت و یا تغییر روند قیمت باشید.

در طول روندها، اعداد RSI ممکن است در یک باند یا محدوده قرار گیرند. در طول یک روند صعودی، RSI تمایل دارد بالای 30 بماند و اغلب متمایل است تا به 70 درصد برسد. در طول یک روند نزولی، به ندرت دیده می‌شود که RSI از 70 درصد بالاتر رود.  این دستورالعمل‌ها می‌توانند به تعیین قدرت روند و شناسایی تغییر روند به معکوس‌های بالقوه کمک کنند. به عنوان مثال، اگر RSI نتواند در چندین نوسان متوالی قیمت در طول یک روند صعودی به 70 برسد، اما سپس به زیر 30 برسد، روند ضعیف شده و ممکن است معکوس (نزولی) شود.

برعکس این مورد برای یک روند نزولی صادق است. اگر روند نزولی نتواند به 30 یا کمتر برسد و سپس به بالای 70 صعود کند، این روند نزولی ضعیف شده و ممکن است به سمت روند صعودی معکوس شود. خطوط روند و میانگین های متحرک ابزارهای مفیدی هستند که در هنگام استفاده از RSI در این راه باید لحاظ شوند.

اسیلاتور RSI و MACD

این شاخص ها هر دو میزان حرکت یک سهام را اندازه گیری می کنند. با این حال، آنها از فرمول های متفاوتی از قیمت بدست می آیند ، بنابراین گاهی اوقات نشانه های متناقضی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، RSI ممکن است برای یک دوره زمانی ثابت، بالاتر از 70 را نشان دهد، که نشان می دهد سهام بیش از حد به سمت خرید افزایش یافته است.

در همان زمان، اسیلاتور مک دی (MACD) می تواند نشان دهد که شتاب خرید همچنان برای سهام در حال افزایش است. هر یک از این اندیکاتورها ممکن است با نشان دادن هشدارهایی، تحلیل های یکدیگر را نقض کنن. توصیه میشود در تحلیل ها از یک اسیاتور به همراه یک اندیکاتور استفاده شود

محدودیت های RSI

RSI حرکت صعودی و نزولی قیمت را در محدوده بین 1 تا 100 مقایسه می کند و نتایج را در یک نوسانگر نمایش می دهد که می تواند در زیر نمودار قیمت قرار گیرد. مانند بسیاری از اندیکاتورهای فنی، سیگنال های آن زمانی قابل اعتماد هستند که با روند بلندمدت مطابقت داشته باشند.

سیگنال‌های برگشت قیمت به ندرت قابل اعتماد  هستند. بنابراین جدا کردن آنها از سیگنا های کاذب دشوار است. 

این اندیکاتور شتاب حرکتی را نشان می‌دهد. از این رو زمانی که دارایی دارای شتاب قابل توجهی در هر جهت باشد، می‌تواند برای مدت طولانی اشباع خرید یا اشباع فروش باقی بماند. بنابراین، RSI در بازارهای نوسانی که قیمت دارایی متناوب بین حرکات صعودی و نزولی است، بسیار مفید است.

همچنین بررسی حرکات RSI به مانند ابزارهای تکنیکال دیگر باید همراه با تحلیل فاندامنتال باشد تا بتوانند نقاط ورود بهینه ایی را مشخص کنند. در آخر توجه داشته باشید از ابزار تکنیکال به تنهایی جهت مشخص کردن روند استفاده نکنید.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید