Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تنکانسن

تنکانسن

تنکانسن یا خط تبدیل، نقطه میانی بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک دارایی در 9 دوره گذشته است. تنکانسن بخشی از یک شاخص بزرگتر به نام Ichimoku Kinko Hyo است که مناطق حمایت و مقاومت بالقوه را بر اساس بازه های زمانی مختلف نشان می دهد. Ichimoku Kinko Hyo تقریباً به معنای "نمودار تعادل در یک نگاه" است. این ابزار در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد.

شاخص Ichimoku Cloud توسط روزنامه‌نگار ژاپنی گویچی هوسودا توسعه داده شد و در سال 1969 به عموم معرفی شد. یکی از آن خطوط تنکان سن است.


کلمات کلیدی

  • تنکانسن سریعترین خط متحرکی است که در نشانگر Ichimoku Cloud ظاهر می شود.
  • این خط از نزدیک قیمت را دنبال می کند، بنابراین به برجسته کردن جهت کوتاه مدت قیمت از طریق شیب آن کمک می کند.
  • تنکانسن خط/شاخص منحصر به فرد است، اما مقدار آن در فرمول Senkou Span A (Lading Span A) نیز استفاده می شود.
  • Senkou Span A یکی از دو خطی است که "ابر" یا "kumo" را برای نشانگر ابر ایچیموکو تشکیل می دهد.

فرمول تنکانسن (خط تبدیل)

 

Tenkan-Sen= (9PH+9PL)/2

به طوری که:
PH= بالاترین قیمت در دوره
PL=پایین قیمت در دوره

نحوه محاسبه تنکانسن (خط تبدیل)

  1. بالاترین قیمت را در نه دوره گذشته بیابید.
  2. پایین ترین قیمت را در نه دوره گذشته بیابید.
  3. این مقادیر را با هم جمع کرده و بر دو تقسیم کنید.
  4. با پایان هر دوره این روند را تکرار کنید.

 

مفهوم تنکانسن (خط تبدیل)

تنکانسن حرکت  کوتاه مدت یک دارایی را نشان می دهد. به خودی خود، قیمت میانی را در 9 دوره گذشته نشان می دهد. به دلیل ماهیت بسیار کوتاه مدت این اندیکاتور، معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود، بلکه در ارتباط با سایر عناصر شاخص ابر ایچیموکو استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر Tenkan-Sen بالاتر از Kijun-Sen (خط پایه) حرکت کند، که نقطه میانی قیمت دوره 26 است، برخی از معامله گران آن را به عنوان یک سیگنال خرید در نظر می گیرند. برعکس، اگر Tenkan-Sen از Kijun-Sen پایین بیاید، ممکن است به عنوان یک سیگنال فروش در نظر گرفته شود.

 

cT_cs_4045622_GBPNZD_2022-08-30_16-43-10.png

 

این سیگنال‌ها همچنین از طریق «ابر کومو» فیلتر می‌شوند، بخشی رنگی از نشانگر که برای کمک به شناسایی روند استفاده می‌شود. زمانی که قیمت بالاتر از ابر است روند صعودی است و زمانی که قیمت زیر ابر است روند نزولی است. اگر قیمت در فضای ابری حرکت می‌کند، اغلب نشان‌دهنده مبهم بودن معاملات است، یا اینکه روند در حال معکوس شدن است.

بنابراین، هنگامی که قیمت بالاتر از فضای ابری است، معامله گران ممکن است ترجیح دهند زمانی که تنکانسن از بالای Kijun-Sen عبور می کند، خرید کنند. آنها همچنین ممکن است آن موقعیت طولانی را هنگامی که از پایین تر عبور می کند، بفروشند.

 

cT_cs_4045622_GBPNZD_2022-08-30_16-45-08.png

 

در یک روند نزولی، زمانی که قیمت پایین تر از فضای ابری است، معامله گران ممکن است زمانی که تنکانسن از زیر Kijun-Sen عبور کند، فروشی داشته باشند. هنگامی که تنکان سن از بالای کیجون سن عبور می کند، ممکن است معامله فروش را پوشش دهند.

تنکانسن همچنین در ایجاد Senkou Span A، یکی از دو خط ایجاد کننده "ابرکومو" در نشانگر Ichimoku نقش دارد. لبه های ابر نشان دهنده نقاط حمایت و مقاومت و ضخامت ابر نشان دهنده نوسان قیمت است. همانطور که در بالا نشان داده شد، ابر همچنین به شناسایی روند کمک می کند.

محدودیت های استفاده از تنکانسن 

تنکانسن نزدیک به قیمت حرکت می کند، بنابراین اطلاعات زیادی را به تنهایی ارائه نمی دهد، به جز احتمالاً برای معامله گران بسیار کوتاه مدت. به همین دلیل، تنکانسن معمولاً همراه با خطوط دیگر در اندیکاتور ایچیموکو استفاده می شود.

سیگنال های تجاری متقاطع گاهی اوقات بین تنکانسن و Kijun-Sen استفاده می شود. در حالی که این سیگنال‌های تجاری متقاطع ممکن است معاملات با سود بالا ایجاد کنند، این استراتژی نیز مستعد اره‌های شلاقی است. این زمانی است که کراس اوورها اتفاق می‌افتند اما قیمت طبق پیش‌بینی‌ها حرکت نمی‌کند و در نتیجه معامله با ضرر همراه میشود.

تنکانسن قیمت میانی 9 دوره گذشته است. هیچ چیز ذاتاً پیش بینی کننده ای در محاسبه آن وجود ندارد. بنابراین، در حالی که ممکن است بینش و سیگنال‌هایی ارائه کند، به معامله‌گران توصیه می‌شود که شکل‌های دیگر تجزیه و تحلیل (تحلیل فاندامنتال ویا سنتیمنتال)، عملکرد قیمت و سایر شاخص‌ها را نیز در استراتژی خود بگنجانند، نه اینکه منحصراً بر شاخص ایچیموکو و عناصر آن تکیه کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید