Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نمودار نقطه و شکل (P&F)

نمودار نقطه و شکل (P&F)

نمودار نقطه و شکل، تغییرات قیمت سهام، اوراق قرضه، کالاها یا معاملات آتی را بدون در نظر گرفتن گذشت زمان ترسیم می کند.

برخلاف برخی دیگر از انواع نمودارها، مانند کندل‌ استیک، که درجه حرکت قیمت را در بازه‌های زمانی تعیین‌شده مشخص می‌کنند، نمودارهای P&F از ستون‌هایی استفاده می‌کنند که از X یا O های پشت سر هم استفاده می‌کنند که هر کدام نشان‌دهنده مقدار مشخصی از حرکت قیمت هستند. X نشان دهنده افزایش قیمت است، در حالی که O نشان دهنده کاهش قیمت است.

تحلیلگران تکنیکال هنوز از مفاهیمی مانند حمایت و مقاومت و همچنین الگوهای دیگر در بررسی نمودارهای P&F استفاده می کنند. برخی استدلال می‌کنند که سطوح حمایت و مقاومت، و همچنین شکست‌ها، به وضوح در نمودار P&F تعریف می‌شوند. زیرا حرکت‌های کوچک قیمت را فیلتر می‌کند و کمتر مستعد شکست‌های کاذب است.

 

p&f.png
نمودار P&F

 

کلمات کلیدی

  • یک X زمانی ایجاد می شود که قیمت با مقدار مشخصی به نام اندازه مشخص، بالاتر می رود. یک O زمانی ایجاد می شود که قیمت به مقدار اندازه مشخص، کاهش می یابد.
  • X و O به ترتیب روی هم قرار می گیرند و اغلب یک سری X یا O را تشکیل می دهند.
  • اندازه قیمت یا جعبه بر اساس قیمت دارایی و ترجیح سرمایه گذار تعیین می شود.
  • برای اینکه قیمت معکوس شود و منجر به تشکیل ستون جدیدی از X به دنبال O یا ستون جدیدی از O به دنبال X شود، قیمت باید با مقدار مشخص، معکوس شود.

نحوه محاسبه نمودارهای نقطه و شکل (P&F)

نمودارهای نقطه و شکل نیازی به محاسبه ندارند، اما برای تنظیم حداقل به دو متغیر نیاز دارند. یکی از متغیرها اندازه جعبه است. اندازه جعبه می تواند یک مقدار دلاری خاص باشد، مانند 1 دلار، درصدی مانند 3٪ از قیمت فعلی، یا می تواند بر اساس میانگین محدوده واقعی (ATR) باشد که به این معنی است که اندازه جعبه بر اساس نوسانات در نوسان خواهد بود.

نقطه و ضربدر.jpg

 

مقدار برگشت نیز باید تعیین شود. مقدار معکوس معمولاً سه برابر اندازه جعبه است. به عنوان مثال، اگر اندازه جعبه 1 دلار باشد، مقدار معکوس آن 3 دلار است. معکوس را می توان در هر چیزی که معامله گر می خواهد تنظیم کرد، مانند یک برابر اندازه جعبه، یا 5.5 برابر اندازه جعبه.

یکی دیگر از متغیرهای اختیاری این است که آیا از قیمت های بالا و پایین برای دارایی پایه استفاده شود یا از قیمت های بسته شدن استفاده شود. استفاده از قیمت های بالا و پایین به معنای ایجاد X و O بیشتر خواهد بود. در حالی که استفاده از قیمت های بسته شدن (حساب حرکت کمتر در مقایسه با قیمت های بالا و پایین) به معنای ایجاد X و O های کمتر خواهد بود.

نمودار نقطه و شکل (P&F) به شما چه می گوید؟

نمودارهای نقطه و شکل اغلب سیگنال های ترید و روند متفاوتی را نسبت به نمودارهای کدل استیک یا میله ای سنتی در اختیار تحلیلگران فنی قرار می دهند. در حالی که برخی از تحلیلگران بیشتر به نمودارهای نقطه و شکل تکیه می کنند، برخی دیگر از این نمودارها برای تأیید سیگنال های ارائه شده توسط نمودارهای سنتی در تلاش برای جلوگیری از شکست های نادرست استفاده می کنند.

کلید نمودار نقطه و شکل، اندازه جعبه یا مقدار حرکت قیمت است که تعیین می کند X یا O جدید به نمودار اضافه شود. به عنوان مثال، اندازه جعبه 3 دلار است. اگر آخرین X با قیمت 15 دلار اتفاق بیفتد، با افزایش قیمت به 18 دلار، X جدید به ستون فعلی X اضافه می شود.

قابل ذکر است که خط X در همان ستون ادامه می‌یابد، مشروط بر اینکه قیمت همچنان به رشد خود ادامه دهد و مقدار معکوس از پیش تعیین‌شده را نقض نکند، در این صورت، ستون جدیدی از O شروع می‌شود.

همین امر در مورد یک ستون O در بازار رو به کاهش صادق است. ستون تا زمانی ادامه می یابد که سهام به مقدار معکوس برسد، در این نقطه ستون جدیدی از X شروع می شود.

زمان برگشت

برگشت، زمانی اتفاق می افتد که قیمت دیگر به اندازه کافی حرکت نمی کند تا X یا O دیگری را در ستون X یا O فعلی قرار دهد و سپس قیمت حداقل در سه برابر اندازه جعبه (اگر این مقدار معکوس انتخاب شده باشد) در جهت مخالف حرکت می کند. هنگامی که یک معکوس رخ می دهد، چندین X یا O به طور همزمان رسم می شوند. به عنوان مثال، به دنبال افزایش قیمت یا ستون X، اگر یک برگشت اتفاق بیفتد و مقدار معکوس سه اندازه جعبه باشد، زمانی که برگشت رخ داد، سه O با شروع یک نقطه زیر بالاترین X رسم می‌شوند.

معامله گران از نمودارهای P&F به روشی مشابه نمودارهای دیگر استفاده می کنند. معامله گران همچنان مراقب سطوح حمایت و مقاومت هستند. شکست‌ها می‌توانند تغییرات عمده روند را نشان دهند. بسته به اندازه جعبه، ستون‌ها می‌توانند روندهای قابل توجهی را نشان دهند، و زمانی که ستون تغییر می‌کند (از O به X، یا X به O) ممکن است نشان دهنده یک معکوس یا عقب‌نشینی قابل توجه روند باشد.

تحلیلگران نقطه و شکل

چارلز داو، بنیانگذار وال استریت ژورنال، با توسعه نمودارهای نقطه و شکل به عنوان راهی برای تعیین عدم تعادل بین عرضه و تقاضا شناخته می شود.

یکی از برجسته ترین تحلیلگران فنی متخصص در نمودارهای نقطه و رقم، تام دورسی است که شرکت تحقیقاتی Dorsey, Wright & Associates را در سال 1987 تأسیس کرد.

او چندین کتاب در این زمینه نوشت، از جمله نمودار نقطه‌ای و شکلی: کاربرد اساسی برای پیش‌بینی و پیگیری قیمت‌های بازار. نزدک دورسی، رایت و همکاران را در سال 2015 خریداری کرد.

دورسی به محبوبیت استفاده از نمودارهای نقطه و شکل با شاخص های فنی سنتی تر، مانند میانگین متحرک، قدرت نسبی، و خطوط پیشروی/نزولی کمک کرد.

تفاوت بین نمودارهای نقطه و شکل (P&F) و نمودارهای رنکو

نمودارهای رنکو نیز بر اساس اندازه جعبه هستند. هنگامی که قیمت بر اساس اندازه جعبه حرکت می کند، یک آجر بالا یا پایین ایجاد می کند. این آجر با زاویه 45 درجه نسبت به آجر قبلی حرکت می کند. نمودارهای رنکو هرگز آجر در کنار یکدیگر ندارند. بنابراین، اگر قیمت با دو مقدار یا اندازه جعبه در جهت مخالف حرکت کند، معکوس رخ می دهد.

تفاوت اصلی بین انواع نمودار در ظاهر است. نمودارهای P&F ستون‌های X و O در کنار هم هستند. در حالی که نمودار renko توسط مجموعه‌ای از جعبه‌هایی که در طول زمان در زوایای 45 درجه پخش می‌شوند ایجاد می‌شود.

محدودیت های استفاده از نمودارهای نقطه و شکل (P&F)

نمودارهای P&F ممکن است در واکنش به تغییرات قیمت کند باشند. به عنوان مثال، یک شکست باید مقدار جعبه را جابجا کند تا سیگنال وقوع شکست را نشان دهد.
این ممکن است برای برخی از معامله گران مفید باشد زیرا ممکن است سیگنال های شکست نادرست را کاهش دهد. اما قیمت قبلاً مقدار جعبه (یا بیشتر) را فراتر از نقطه شکست انتقال داده است. برای برخی از معامله گران، دریافت سیگنال پس از حرکت قیمت تا این حد ممکن است موثر نباشد.

نمودارهای P&F در نگه داشتن معامله گران در روندهای قوی خوب هستند. زیرا بسیاری از حرکات کوچک ضد روند فیلتر می شوند. با این حال، هنگامی که یک برگشت قیمت رخ می دهد، می تواند به طور قابل توجهی سود را پاک کند یا منجر به زیان های بزرگ شود. از آنجایی که مقدار معکوس معمولاً بسیار زیاد است، اگر یک معامله گر فقط از نمودارهای P&F استفاده کند، تا زمانی که قیمت به طور قابل توجهی در برابر آنها حرکت نکند، برگشت را مشاهده نخواهد کرد.

هنگام استفاده از نمودارهای P&F، توصیه می‌شود قیمت واقعی دارایی را نیز مشاهده کنید. در این صورت ریسک  کنترل می شود. این را می توان با مشاهده بر نمودار کندل استیک یا (OHLC) انجام داد.

در حالت کلی استفاده از این نمودار در تحلیل ها نا کارامد است و روش سود اوری برای معاملات شما نخواهد بود.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید