Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بورس اوراق بهادار نیویورک

بورس اوراق بهادار نیویورک

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)، یک بورس اوراق بهادار واقع در شهر نیویورک است که بر اساس کل ارزش بازار اوراق بهادار (فهرست شده در آن)، بزرگترین بازار بورسسهام در جهان است. NYSE که قبلاً به عنوان یک سازمان خصوصی اداره می شد، در 8 مارس 2006، به دنبال خرید بورس تجارت الکترونیک Archipelago به یک نهاد عمومی تبدیل شد. در سال 2007، ادغام با Euronext - بزرگترین بورس اوراق بهادار اروپا - منجر به ایجاد NYSE شد. Euronext که بعداً توسط Intercontinental Exchange, Inc. (ICE)، (مادر فعلی بورس نیویورک) خریداری شد.


کلمات کلیدی

  • بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) که قدمت آن به سال 1792 باز می گردد، بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان بر اساس کل ارزش بازار اوراق بهادار فهرست شده آن است.
  • بسیاری از قدیمی‌ترین شرکت‌های سهامی عام در ایالات متحده در «Big Board» که نام مستعار NYSE است، فهرست شده‌اند.
  • صرافی بین قاره ای اکنون مالک NYSE است و این صرافی را در سال 2013 خریداری کرده است.

آشنایی با بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)

NYSE - که به عنوان "Big Board" نیز شناخته می شود،  که در وال استریت در شهر نیویورک واقع شده است. از یک طبقه معاملاتی برای سهام و دیگری برای بورس اوراق بهادار NYSE آمریکا تشکیل شده است. ساختمان اصلی واقع در خیابان Broad 18 و یکی در خیابان 11 Wall هر دو در سال 1978 به عنوان بناهای تاریخی تعیین شده بودند.

NYSE برای سال‌های متمادی تنها به معاملات کفی و با استفاده از سیستم opencry متکی بود. بسیاری از معاملات NYSE برای انجام حراج های فیزیکی و خودکار به سیستم های الکترونیکی متکی هستند که عمدتاً به بازارسازان تعیین شده (DMM) متکی هستند. مظنه های ارائه شده توسط DMM با آنچه معامله گران و سایر فعالان بازار ارائه می دهند برابری می کند.

در حال حاضر، NYSE برای معاملات از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعد از ظهر (به وقت نیویورک) فعال است.  بورس اوراق بهادار در برخی از تعطیلات ایالات متحده تعطیل است. هنگامی که این روزها در یک شنبه قرار می گیرند، NYSE گاهی اوقات جمعه قبل تعطیل است. وقتی تعطیلات به یکشنبه می‌رسد، NYSE ممکن است دوشنبه آینده تعطیل باشد.

زنگ های باز و بسته شدن NYSE

زنگ باز و بسته شدن بورس، آغاز و پایان روز معاملاتی را نشان می دهد. زنگ افتتاحیه ساعت 9:30 صبح و زنگ اختتامیه در ساعت 16 نواخته می شود.(زمان هل به وقت محلی میباشد) و معاملات برای این روز بسته می شود. اما روزهای داد و ستد همیشه با زنگ شروع و خاتمه نمی یافت، قبلا این هشدار در واقع یک چکش بود. در اواخر دهه 1800، NYSE چکش را به ناقوس تغییر دادند. زنگ در سال 1903 هنگامی که NYSE به خیابان 18 Broad St نقل مکان کرد، به سیگنال رسمی شروع و پایان مبادله تبدیل شد.

قبل از سال 95، مدیران طبقه بورس زنگ ها را به صدا در می آوردند. اما NYSE شروع به دعوت از مدیران شرکت کرد تا زنگ افتتاح و اختتامیه را به طور منظم به صدا در آورند، که بعداً به یک رویداد روزانه تبدیل شد. مدیران از شرکت های فهرست شده در بورس هستند.

گاهی اوقات، سایر چهره های عمومی مانند ورزشکاران و افراد مشهور زنگ را به صدا در می آورند. برخی از چهره‌های برجسته‌تر برای اجرای آن عبارتند از خواننده/بازیگر لیزا مینلی، مایکل فلپس دارنده مدال المپیک و اسنوپ داگ خواننده رپ.

در ژوئیه 2013، بان کی مون، دبیر سازمان ملل متحد، زنگ پایان را به نشانه پیوستن NYSE به ابتکار بورس های پایدار سازمان ملل به صدا درآورد.

تاریخچه بورس اوراق بهادار نیویورک

تاریخ تاسیس بورس اوراق بهادار نیویورک به 17 مه 1792 برمی گردد. در آن روز، ۲۴ کارگزار سهام از شهر نیویورک قرارداد باتون وود را در خیابان ۶۸ وال استریت امضا کردند. بورس نیویورک با پنج اوراق بهادار که شامل سه اوراق قرضه دولتی و دو سهام بانکی بود آغاز به کار کرد

به لطف راه اندازی NYSE به عنوان بورس اصلی ایالات متحده، بسیاری از قدیمی ترین شرکت های سهامی عام در بورس حضور دارند. ادیسون تلفیقی (ED) قدیمی ترین سهام بورس نیویورک است که در سال 1824 به‌عنوان شرکت نور گاز نیویورک به آن ملحق شد. همراه با سهام آمریکایی، شرکت‌های مستقر در خارج نیز می‌توانند سهام خود را در صورت رعایت استانداردهای فهرست‌بندی خاص، در NYSE فهرست کنند.

مجموعه ای از ادغام شرکتها به بورس نیویورک، اندازه گسترده و حضور جهانی را به آن بخشیده است. این شرکت قبل از ادغام با Euronext و افزودن بورس آمریکا به عنوان NYSE شروع به کار کرد. 14 NYSE Euronext در معامله ای ۱۱ میلیارد دلاری توسط بورس بین قاره ای (ICE) در سال 2013 خریداری کرد. ۱۵ سال بعد، Euronext از طریق عرضه اولیه عمومی از ICE خارج شد.  اما ICE مالکیت NYSE را حفظ کرد.

چند تاریخ قابل توجه در تاریخ NYSE

  • 24 اکتبر 1929: ویرانگرترین سقوط بازار سهام در تاریخ ایالات متحده در روز پنجشنبه سیاه آغاز شد و در روز سه شنبه سیاه، 29 اکتبر به فروش وحشتناک ادامه داد. پس از سقوط بورس لندن، که منجر به سقوط شد، در ماه سپتامبر رخ داد و نشانه شروع رکود بزرگ بود که همه کشورهای صنعتی غرب را تحت تاثیر قرار داد.
  • 1 اکتبر 1934: NYSE به عنوان بورس اوراق بهادار ملی در SEC ثبت شد.
  • 19 اکتبر 1987: شاخص میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) در یک روز ۵۰۸ واحد کاهش یافت و ۲۲.۶ درصد از دست داد.

سال2000:

  • 11 سپتامبر 2001: معاملات برای چهار روز در NYSE پس از حملات ۱۱ سپتامبر تعطیل شد و در ۱۷ سپتامبر از سر گرفته شد. حدود ۱.۴ تریلیون دلار در پنج روز معاملات پس از بازگشایی از دست رفت - بزرگترین ضرر در تاریخ NYSE.
  • اکتبر 2008: NYSE Euronext خرید بورس آمریکا را به مبلغ ۲۶۰ میلیون دلار در سهام تکمیل کرد.
  • 6 مه 2010: DJIA بیشترین افت روزانه خود را از زمان سقوط در 19 اکتبر 1987 تجربه کرد. ۹۹۸ امتیاز در آنچه به عنوان سقوط فلش ​​2010 شناخته می شود کاهش یافت.
  • 20 دسامبر 2012: ICE پیشنهاد خرید NYSE Euronext را در مبادله سهام به ارزش ۸ میلیارد دلار داد.
  • 1 مه 2014: NYSE توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار به منظور تسویه اتهامات مربوط به نقض قوانین بازار، ۴.۵ میلیون دلار جریمه شد.
  • 25 مه 2018: استیسی کانینگهام اولین رئیس زن NYSE شد.
  • 16 مارس 2020: شروع ترس از همه گیری COVID-19 منجر به این شد که DJIA بیشترین کاهش روزانه امتیازی خود را در تاریخ داشته باشد زیرا نسبت به بسته شدن قبلی ۲۹۹۷ واحد کاهش یافت. از نظر درصد، این سومین روز بدترین روز تاریخ بود.
  • 23 مارس 2020: NYSE به دلیل همه‌گیری کووید-19 به طور موقت معاملات طبقه را تعطیل کرد و تصمیم گرفت به فعالیت‌های خود به صورت الکترونیکی ادامه دهد.
  • 24 مارس 2020: DJIA بزرگترین افزایش امتیاز یک روزه خود را در انتظار یک صورتحساب کمک محرک ثبت کرد. از نظر درصد، آن پنجمین روز برتر تاریخ بود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید