Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص نزدک

شاخص نزدک

شاخص نزدک یک بازار الکترونیک جهانی برای خرید و فروش اوراق بهادار در وال استریت است. در اصل مخفف «نقل قول های خودکار انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار» - یکی از زیرمجموعه‌های انجمن ملی فروشندگان اوراق بهادار (NASD) بود که اکنون به عنوان مرجع تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) شناخته می‌شود - نزدک به عنوان سایتی ایجاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانستند تجارت اوراق بهادار در یک سیستم کامپیوتری، سریع و شفاف انجام دهند. این سایت در 8 فوریه 1971 فعالیت خود را آغاز کرد.

 


کلمات کلیدی

  • نزدک یک بازار آنلاین جهانی برای خرید و تجارت اوراق بهادار است - اولین بورس الکترونیکی جهان محسوب می شود.
  • این شرکت دارای ۲۵ بازار، یک اتاق تهاتر و پنج انبار مرکزی اوراق بهادار در ایالات متحده و اروپا است.
  • اکثر غول های فناوری جهان در نزدک فهرست شده اند.

شناخت نزدک

اصطلاح Nasdaq همچنین برای اشاره به Nasdaq Composite، شاخصی متشکل از بیش از ۳۰۰۰ سهام فهرست شده در بورس Nasdaq که شامل بزرگترین غول های فناوری و بیوتکنولوژی جهان مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، متا (فیسبوک سابق) است، آمازون و اینتل استفاده می شود.

نزدک رسما از NASD جدا شد و در سال 2006 به عنوان یک بورس اوراق بهادار ملی شروع به فعالیت کرد.
در سال 2007، با گروه صرافی اسکاندیناوی OMX ترکیب شد تا به Nasdaq OMX Group تبدیل شود، که بزرگترین شرکت بورس در سراسر جهان است که از هر ۱۰ معامله اوراق بهادار جهان، یکی را تامین می کند.

Nasdaq OMX که مقر آن دربازار نیویورک است، ۲۵ بازار (عمدتاً سهام و همچنین شامل اختیار معامله، درآمد ثابت، مشتقات، و کالاها) و همچنین یک اتاق تهاتر و پنج مرکز سپرده گذاری اوراق بهادار در ایالات متحده و اروپا را اداره می کند. تکنولوژی معاملاتی پیشرفته آن توسط ۹۰صرافی در ۵۰ کشور استفاده می شود. در نزدک با نماد NDAQ فهرست شده است و از سال 2008 بخشی از S&P 500 بوده است.


مهم:

در اول دسامبر 2020، نزدک تغییر قوانینی را به SEC پیشنهاد کرد که در صورت تایید، شرکت‌های موجود در بورس را ملزم می‌کند تا در مورد تنوع هیئت مدیره خود گزارش دهند. همچنین، بیشتر هیئت‌ها باید حداقل دو «مدیر متنوع» داشته باشند، از جمله حداقل یکی «که خود را به عنوان زن معرفی می‌کند» و دیگری «که خود را به عنوان یک اقلیت کم‌نماینده یا LGBTQ+ معرفی می‌کند».


پلتفرم معاملاتی نزدک

سیستم معاملاتی کامپیوتری نزدک در ابتدا به عنوان جایگزینی برای سیستم ناکارآمد «تخصصی» که تقریباً یک قرن مدل رایج بود، ابداع شد. تکامل سریع فناوری، مدل معاملات الکترونیک نزدک را به استانداردی برای بازارهای سراسر جهان تبدیل کرده است.

به‌عنوان پیشرو در تجارت فناوری از همان ابتدا، مناسب بود که غول‌های فناوری جهان در روزهای اولیه خود در نزدک فهرست شوند. از آنجایی که بخش فناوری در دهه‌های 1980 و 1990 برجسته شد، نزدک به پرطرفدارترین نماینده این بخش تبدیل شد.

رونق و رکود فناوری و دات‌کام در اواخر دهه 1990 با ظهور و سقوط نزدک کامپوزیت نمونه‌ای است - شاخصی که نباید با پلتفرم معاملاتی نزدک اشتباه گرفته شود. بر اساس گزارش موسسه مالی شرکتی، شاخص برای اولین بار در ژوئیه 1995 از مرز ۱۰۰۰ عبور کرد، در سال های بعد افزایش یافت و در مارس 2000 به بیش از ۵۰۰۰ واحد رسید. سپس در اصلاحات بعدی تا اکتبر 2002 تقریباً ۸۰ درصد کاهش یافت.

در آوریل 2000، شاخص به ۳۲۲۷ کاهش یافت و در اکتبر 2002 به ۱۱۰۸.۴۹ رسید. پس از رکود، شاخص به تدریج تا سال 2007/2008 بهبود یافت، زمانی که بحران مالی جهانی آغاز شد.

تاریخ اخیر نزدک

انجمن اروپایی فروشندگان اوراق بهادار سیستم قیمت گذاری خودکار (EASDAQ) به عنوان یک معادل اروپایی برای بازار سهام نزدک تأسیس شد. در سال 2001 توسط NASDAQ خریداری شد و NASDAQ اروپا شد.

در 18 ژوئن 2012، نزدک OMX در آستانه کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل متحد به یکی از اعضای موسس ابتکار بورس های پایدار سازمان ملل تبدیل شد. اولین زنی است که یک صرافی بزرگ را در ایالات متحده اداره می کند. در سال 2020، نزدک۳۱۶ میلیون دلار از درآمدهای مربوط به فهرست ها به دست آورد.

نزدک در ۲۹ آگوست 2018 به رکورد نزدیکی دست یافت، زمانی که شاخص آن به ۸۱۰۹.۶۹ رسید، پس از اینکه شاخص فناوری سنگین در اثر بحران مالی 09-2008 و رکود بزرگ متعاقب آن ضربه خورد. شاخص ترکیبی نزدک برای اولین بار در فوریه 2018 بالای ۱۴۰۰۰ بسته شد که در آن زمان یک رکورد جدید بود.

شاخص نزدک 100

شاخص نزدک 100 سبدی از ۱۰۰ شرکت بزرگ و فعال ایالات متحده است که در بورس نزدک فهرست شده اند. این شاخص شامل شرکت هایی از صنایع مختلف به جز صنعت مالی مانند بانک های تجاری و سرمایه گذاری است. این بخش‌های غیر مالی شامل خرده‌فروشی، بیوتکنولوژی، صنعتی، فناوری، مراقبت‌های بهداشتی و غیره است.

وزن دهی به شاخص

این شاخص بر اساس یک روش سرمایه گذاری اصلاح شده ساخته شده است. این روش اصلاح‌شده از وزن‌ها، بر اساس ارزش بازار آنها استفاده می‌کند. وزن دهی به محدودیت ها اجازه می دهد تا نفوذ بزرگترین شرکت ها را محدود کرده و شاخص را با همه اعضا متعادل کند. برای انجام این کار، نزدک ترکیب شاخص را در هر فصل بررسی می‌کند. 

معامله با شاخص نزدک 100

Nasdaq 100 از طریق Invesco QQQ Trust معامله می شود. این محصول برای ردیابی عملکرد ۱۰۰ شرکت بزرگ در بورس نزدک طراحی شده است. هر شرکت مورد اعتماد باید عضو Nasdaq 100 باشد. همچنین، سهام های فهرست شده باید میانگین حجم معاملات روزانه ۲۰۰،۰۰۰ را داشته باشند و درآمدهای خود را به صورت سه ماهه و سالانه گزارش دهند.

برخی از استثنائات برای شرکت های تازه سهامی عام که دارای ارزش بازار بسیار بالایی هستند، ایجاد شده است. شرکت هایی که دارای مشکلات ورشکستگی هستند از Invesco QQQ Trust حذف می شوند. گاهی اوقات، ترکیب اعتماد ممکن است به طور یکسان با شاخص مطابقت نداشته باشد، اما هدف اصلی QQQ همچنان ردیابی قیمت و عملکرد شاخص اساسی است.

ترکیب شاخص نزدک 100

شاخص نزدک 100 از دارایی ها در بخش های مختلف به استثنای خدمات مالی تشکیل شده است. بخش بزرگی از شاخص بخش فناوری را پوشش می دهد که ۵۶ درصد وزن شاخص را به خود اختصاص می دهد. بزرگ‌ترین بخش بعدی، خدمات مصرف‌کننده است که توسط شرکت‌هایی مانند رستوران‌های زنجیره‌ای، خرده‌فروشان و خدمات مسافرتی ارائه می‌شود. این سهام به لطف رشد مداوم غول خرده‌فروشی آمازون (AMZN) تقریباً یک چهارم وزن کل را تشکیل می‌دهند. گردآوری این شاخص شامل مراقبت های بهداشتی، صنایع و مخابرات است.

تنوع شرکت‌هایی که در نزدک 100 گنجانده شده‌اند به بازدهی قوی در دو دهه گذشته کمک کرده‌اند.

معیارهای واجد شرایط بودن

برای گنجاندن در نزدک 100، اوراق بهادار شاخص باید منحصراً در بورس نزدک فهرست شوند. این می تواند شامل سهام عادی، رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی (ADR) و سهام ردیابی باشد. بیست و هفت کشور با شرکت هایی که در این شاخص نشان داده شده اند گره خورده اند. سایر زمینه‌های درج شامل سرمایه بازار و نقدینگی است. در حالی که هیچ حداقل نیازی برای ارزش بازار وجود ندارد، این شاخص خود 100 شرکت بزرگ فهرست شده در نزدک را نشان می دهد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید