Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تولید صنعتی IPI (شاخص اقتصادی)

تولید صنعتی IPI (شاخص اقتصادی)

شاخص تولید صنعتی (IPI) یک شاخص اقتصادی ماهانه است که میزان واقعی تولید را در صنایع تولید، معدن، برق و گاز نسبت به یک سال پایه اندازه گیری می کند.

این گزارش در اواسط هر ماه توسط هیات فدرال رزرو (FRB)منتشر می شود. FRB همچنین در پایان هر ماه مارس تجدید نظر در برآوردهای قبلی را منتشر می کند.

تولید صنعتی، بازده تولید در ایالات متحده را اندازه گیری می کند و برای اندازه گیری هزینه مصرف کننده، تورم و رشد اقتصادی استفاده می شود. تولید صنعتی معیاری برای تغییر در بازده تولید کارخانه‌ها، معادن و تاسیسات است.


کلمات کلیدی

  •  شاخص تولید صنعتی (IPI) سطوح تولید و ظرفیت در صنایع تولید، معدن، برق و گاز را نسبت به یک سال پایه اندازه گیری می کند.
  •  هیئت مدیره فدرال رزرو (FRB)، IPI را در میانه هر ماه منتشر می کند و برآورد قبلی را در پایان هر ماه مارس تجدید نظر می کند.
  • شاخص ترکیبی یک شاخص مهم اقتصاد کلان برای اقتصاددانان و سرمایه گذاران است.
  • در همین حال، داده های صنعتی برای مدیران و سرمایه گذاران در زمینه های خاص کسب و کار مفید است.

شاخص تولید صنعتی (IPI) چگونه کار می کند؟

شاخص تولید صنعتی (IPI) سطوح تولید را در بخش های تولید، معدن (از جمله خدمات حفاری میدان نفت و گاز) و خدمات برق و گاز اندازه گیری می کند. همچنین ظرفیت را اندازه گیری می کند، برآورد سطوح تولیدی که می تواند به طور پایدار حفظ شود و استفاده از ظرفیت، نسبت خروجی واقعی به ظرفیت را بیان می کند.

 

محاسبه IPI

تولیدات صنعتی به عنوان سطح شاخص نسبت به یک سال پایه (در حال حاضر 2012) بیان می شود. به عبارت دیگر، آنها حجم یا ارزش تولید مطلق را بیان نمی کنند، بلکه درصد تغییر تولید را نسبت به سال 2012 بیان می کنند.

داده های منبع متفاوت است، از جمله ورودی ها و خروجی های فیزیکی مانند چندین تن فولاد، ارقام فروش تعدیل شده بر تورم؛ و در برخی موارد، ساعات کار توسط کارگران تولید ثبت می شود. FRB این داده ها را از انجمن های صنعتی و سازمان های دولتی دریافت می کند و با استفاده از فرمول ایده آل فیشر آنها را در یک فهرست جمع آوری می کند.

 

مزایای شاخص تولید صنعتی (IPI)

داده های تولیدات صنعتی برای مدیران و سرمایه گذاران در زمینه های خاص کسب و کار مفید است. در حالی که شاخص ترکیبی یک شاخص کلان اقتصادی مهم برای اقتصاددانان و سرمایه گذاران است. نوسانات در بخش صنعتی بیشترین تغییرات را در رشد کلی اقتصاد ایجاد می کند.

در عین حال، IPI با محبوب ترین معیار تولید اقتصادی، تولید ناخالص داخلی (GDP) تفاوت دارد: تولید ناخالص داخلی، قیمت پرداخت شده توسط کاربر نهایی را اندازه گیری می کند، بنابراین شامل ارزش افزوده در بخش خرده فروشی است که IPI آن را نادیده می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که بخش صنعتی سهم پایین و نزولی از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می دهد (کمتر از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2016).

استفاده از ظرفیت یک شاخص مفید برای قدرت تقاضا مهم است. استفاده کم از ظرفیت یا ظرفیت اضافی، تقاضای ضعیف را نشان می دهد. سیاست گذاران می توانند این را به عنوان سیگنالی مبنی بر نیاز به محرک های مالی یا پولی بخوانند. در همین حال، سرمایه گذاران می توانند آن را به عنوان نشانه ای از رکود آینده، یا بسته به سیگنال های واشنگتن، به عنوان نشانه ای از محرک آینده تفسیر کنند.

از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت بالا می تواند به عنوان هشداری برای داغ شدن بیش از حد اقتصاد عمل کرده و خطر افزایش قیمت و حباب دارایی را نشان دهد. سیاست گذاران می توانند با افزایش نرخ بهره یا ریاضت مالی به این تهدیدها واکنش نشان دهند. از طرف دیگر، آنها می توانند اجازه دهند چرخه تجاری مسیر خود را طی کند، که احتمالاً منجر به رکود نهایی می شود.

تاریخچه

تولید صنعتی با بیش از 100 سال داده تاریخی یکی از قدیمی ترین شاخص های اقتصادی است که ایالات متحده را پوشش می دهد. هنگامی که فدرال رزرو در سال 1917 تأسیس شد، یکی از اختیارات آن نظارت بر فعالیت های تجاری از طریق خروجی بود.

در سال 1922 بانک مرکزی پوشش تولید، معدن و کشاورزی را آغاز کرد و شاخص هایی را ایجاد کرد. در سال 1956، تمرکز بر تولید، معدن، و تاسیسات برق و گاز بود - و این سه صنعت همچنان شاخص فعلی تولید صنعتی را تشکیل می دهند. فدرال رزرو خروجی نظارت را از طریق ظرفیت گسترش داد و شاخص استفاده از ظرفیت در سال 1967 ایجاد شد.

چرا تولید صنعتی مهم است؟

آخرین داده ها در مورد تولید صنعتی و استفاده از ظرفیت منعکس کننده خروجی ماه قبل است. هر دو معیار اغلب برای سنجش جهت تورم و مسیری که اقتصاد ممکن است به حرکت دربیاید استفاده می شود و شاخص های پیشرو در نظر گرفته می شوند. تولید حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و از شاخص های تولید صنعتی و استفاده از ظرفیت برای ردیابی این تولید استفاده می شود.

واکنش بازارها به انتشار شاخص تولید صنعتی چگونه است؟

بازارهای سهام و اوراق قرضه اغلب با سرعت به رشد تولید صنعتی واکنش نشان می دهند. رشد متوسط نشان می دهد که اقتصاد با سرعت مناسبی در حال گسترش است و به طور بالقوه قیمت سهام و اوراق را بالاتر می برد. رشدی که به طور غیرمنتظره ای سریع طی یک دوره چند ماهه یا بیشتر بود، می تواند نشان دهنده افزایش ناگهانی تورم باشد، که این نگرانی را در مورد اینکه فدرال رزرو سیاست های پولی را انقباضی تر خواهد کرد، و نگرانی از افزایش نرخ های بهره می تواند باعث کاهش قیمت سهام و اوراق قرضه شود.

از ژانویه تا آوریل 2022، تولید صنعتی به طور متوسط 0.9 درصد افزایش یافت، که بالاتر از میانگین افزایش 0.7 درصدی از سال 2013 تا 2022 بود. تورم در چهار ماه اول شتاب گرفت و باعث شد بانک مرکزی سیگنال‌هایی مبنی بر اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌تر ارسال کند. این امر باعث کاهش قیمت سهام و اوراق قرضه شد و شاخص‌های اصلی سهام وارد بازار نزولی شدند ونرخ بازدهی به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید