Your browser does not support JavaScript!
نماشا

هزینه مصرف کننده  CPI (شاخص اقتصادی)

هزینه مصرف کننده  CPI (شاخص اقتصادی)

شاخص هزینه مصرف کننده مجموعه میانگین وزنی قیمت کالاها و خدمات رایج است. تغییرات در CPI در طول زمان برای تخمین نرخ تورم استفاده می شود. این شاخص معمولا هر ماه در تقویم اقتصادی برای کشورهای مختلف منتشر می شود.

مفهوم شاخص هزینه مصرف کننده 

شاخص هزینه مصرف کننده اساساً مجموعه ای از میانگین قیمت های کالاها و خدمات رایج است که بر اساس  مورد مصرفی وزن شده است. رقم حاصل در طول زمان تغییر می‌کند و میزان تغییر آن در یک دوره زمانی خاص می‌تواند بینشی در مورد نرخ تورم (یا کاهش تورم) در آن دوره ارائه دهد.

 

شاخص هزینه مصرف کننده.jpg

 

اداره آمار کار تغییرات قیمت هر مورد را مشخص می‌کنند و سپس از آن‌ها میانگین می‌گیرند. از تغییرات CPI به منظور بررسی تغییرات قیمت مربوط به هزینه زندگی استفاده می‌شود.
با بررسی میزان تغییر این میانگین وزنی، می‌توان دریافت که هزینه زندگی در ماه، سه ماهه، سال یا دهه گذشته چقدر سریع تغییر کرده است. به عنوان مثال، "از سال 2019 تا 2020، قیمت های مصرف کننده برای همه اقلام 1.4 درصد افزایش یافت.

شاخصCPI، چگونه با تورم ارتباط دارد؟

CPI یکی از محبوب ترین معیارهایی است که برای تخمین نرخ تورم استفاده می شود. از آنجایی که CPI به‌روز می‌شود و ماهانه گزارش می‌شود، می‌توان از آن برای تخمین نرخ تورم در یک دوره کوتاه مانند یک ماه استفاده کرد.

محاسبه تورم با استفاده از CPI

برای محاسبه نرخ تخمینی تورم در یک دوره زمانی خاص، کافی است CPI قدیمی‌تر را از جدیدتر کم کنید، سپس حاصل را بر اولی تقسیم کرده و در 100 ضرب کنید.

فرض کنید می‌خواستیم نرخ تورم را از ژانویه 2015 تا ژانویه 2020 محاسبه کنیم. ابتدا، باید مقادیر CPI را برای هر یک از آن تاریخ‌ها جمع‌آوری کنیم. سپس می توان نرخ تورم را در آن دوره پنج ساله محاسبه کرد.

January 2015 CPI-U: 233.707
January 2020 CPI-U: 257.971

Rate of Inflation (Jan. 2015–Jan. 2020) = (257.971 – 233.707) / 233.707
Rate of Inflation (Jan. 2015–Jan. 2020) = 24.264 / 233.707
Rate of Inflation (Jan. 2015–Jan. 2020) = 0.1038
Rate of Inflation (Jan. 2015–Jan. 2020) = 10.38%

بنابراین، نرخ تورم بین ژانویه 2015 و ژانویه 2020 - طبق برآورد CPI - 10.38 درصد بود.

هزینه مصرف کننده  چگونه محاسبه می شود؟

CPI ذکر شده در بالا  به این صورت محاسبه می شود:

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) هر ماه قیمت یا هزینه حدود ۸۰ هزار مورد کالا و خدمات را از طریق مراجعه به فروشگاه‌ها، شرکت‌های تأمین‌کننده انرژی، خطوط هوایی و … در سراسر کشور ثبت می‌کند تا بتواند شاخص CPI را تا حد ممکن دقیق محاسبه کند.

فرمولی که از آن برای محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده برای یک قلم کالا یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد، بصورت زیر است:

 

نحوه محاسبه CPI.jpg

کاربرد شاص هزینه مصرف کننده CPI

این شاخص به منظور ارزش‌گذاری پول مردم یک کشور و تعیین قدرت خرید آن‌ها نیز استفاده می‌شود. بطور کلی، قدرت خرید یک واحد از ارز یک کشور با افزایش کلی سطح قیمت‌ها، کاهش پیدا می‌کند و برعکس.

جدایی از اینکه شما در بازار فارکس تحلیل گر تکنیکال هستید یا فاندامنتال بهتر است از شاخص های اقتصادی مهم و زمان اعلام آن ها مطلع باشید CPI یکی از شاخص های مهم اقتصادی است که بهتر است در ابتدای حرفه معامله گر خود در زمان اعلام آن در تایم فریم های کوتاه مدت ترید نزنید چرا که ممکن است به صورت کوتاه مدت و هیجانی در حرکات جفت ارزها تاثیرگذار باشد .

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید