Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سر و شانه (الگوی نموداری)

سر و شانه (الگوی نموداری)

استراتژی الگوی سر و شانه ها یک الگوی نموداری است که به صورت خط پایه با سه قله ظاهر می شود. به طوری که دو قله در طرفین از نظر ارتفاع نزدیک و قله وسط از همه بلندتر است. در تحلیل تکنیکال، یک الگوی سر و شانه یک الگوی نموداری خاص را توصیف می کند که روند معکوس صعودی به نزولی را پیش بینی می کند.

اعتقاد بر این است که الگوی سر و شانه یکی از معتبرترین الگوهای بازگشت روند است. این یکی از چندین الگوی برتر است که  نشان می دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می شود.

 

سرو شانه.jpg

 


کلمات کلیدی

  • الگوی سر و شانه یک شاخص فنی شبیه به الگوی نمودار سه قله است. در آن دوقله بیرونی از نظر ارتفاع کوتاه و قله وسط از همه بلندتر است.
  • الگوی سر و شانه-که یکی از معتبرترین الگوهای بازگشتی محسوب می شود که روند معکوس صعودی به نزولی را پیش بینی می کند.

 

مفهوم الگوی سر و شانه ها

الگوی سر و شانه زمانی شکل می گیرد که قیمت سهام به اوج خود برسد و متعاقباً به سطوح پایین بازگردد. سپس، قیمت از قله قبلی بالا می رود و "سر" را تشکیل می دهد و سپس دوباره به پلیین تر از شانه سمت چپ کاهش می یابد. سرانجام، قیمت سهام مجدداً افزایش می یابد، اما در سطح پایین تر از قسمت سر الگو باید قرار بگیرد، و شانه سمت راست نیز تشکیل میشود. 

الگوی سرو و شانه بر گرفته شده از الگوی خط روند است که هشدارهای تغییر روند را در خود نهفته دارد. زمانی که روند صعودی در حال شکل گیری است قله های بالا و دره های بالا تشکیل میشود. اولین نشانه برای بازگشت روند این است که قیمت نتواند قله بالاتری را بوجود آورد و متعاقبا دره جدید نیز پایین تر از دره قبلی تشکیل میشود. این موارد هشداری برای تغییر روند است و چنانچه خط روند شکسته شود تغییر روند تایید میگردد. برخی از معامله گران حرفه ایی منتظر بازگشت قیمت به منطقه شکست جهت ورود به معامبه میمانند. این همان الگوی سر و شانه است.

 

روند سر و شانه.jpg

 

الگوی سر و شانه به شما چه می گوید؟

استراتژی الگوی سر و شانه از سه قسمت تشکیل شده است:

پس از روندهای بلندمدت صعودی، قیمت به اوج خود می رسد. و شروع به ریکاوری و تشکیل موج اصلاحی میکند.

قیمت مجدداً افزایش می یابد و به بالاترین حد خود از قله اولیه می رسد و دوباره کاهش می یابد.

قیمت برای بار سوم افزایش می یابد، اما تنها تا سطح قله اول، (پایین تر از قله اصلی).

قله اول و سوم، شانه ها هستند و قله دوم، سر را تشکیل می دهد. خط اتصال دره های اول و دوم راخط گردن می نامند.

الگوی معکوس یا معکوس سر و شانه ها نیز یک شاخص قابل اعتماد است که می تواند نشان دهد روند نزولی در شرف تبدیل شدن به یک روند صعودی باشد. در این حالت، قیمت سهام به پایین ترین سطح متوالی می رسد که با رالی موقت حرکت اصلاحی انجام می دهد. از این میان، دومین دره یعنی پایین ترین (سر) و اول و سوم کمی کم عمق تر (شانه ها) هستند. آخرین صعود پس از سومین افت نشان می دهد که روند نزولی معکوس شده است و قیمت ها احتمالاً همچنان صعودی هستند.

مسابقه طناب کشی

قیمت سهام در نتیجه یک بازی پی در پی در کش و قوس است. بالا یا پایین رفتن قیمت سهام نتیجه مستقیم تعداد مشارکت کننده در هر تیم است. کسانی که معتقدند قیمت سهام بالا می رود گاو و کسانی که معتقدند قیمت سهام کاهش می یابد خرس نامیده می شوند. اگر بیشتر سهامداران خرس ها هستند، قیمت آنها کاهش می یابد زیرا سهام خود را می فروشند تا از، از دست دادن پول جلوگیری کنند. اگر افراد بیشتری جز خریداران باشند، با خرید  جدید برای استفاده از فرصت کسب سود، قیمت افزایش می یابد.

سر و شانه معکوس

نقطه مقابل نمودار سر و شانه ها، سر و شانه های معکوس است. این الگو زمانی تشکیل می شود که قیمت  با ویژگی های زیر مطابقت داشته باشد:

قیمت روند نزولی را طی کرده باشد و سپس افزایش نسبی(موج اصلاحی) می یابد. قیمت به پایینتر از دره قبلی افت کرده و سپس دوباره افزایش می یابد. سرانجام، قیمت دوباره کاهش می یابد، اما نه به اندازه دره اول. پس از رسیدن به آخرین مرحله، قیمت به سمت بالا حرکت می کند و به سمت مقاومتی که در بالای سطوح قبلی قرار دارد، حرکت می کند.

 

سرو شانه معکوس.jpg

 

اقدامات بازار پشت الگوی سر و شانه

مانند همه الگوهای ترسیم، فراز و نشیب الگوی سر و شانه ها داستان بسیار خاصی را در مورد نبرد بین گاوها و خرس ها بیان می کند.

اوج اولیه و افت بعدی نشان دهنده روند نزولی روند صعودی قبلی است. گاوها که می خواهند تا جایی که ممکن است حرکت صعودی را حفظ کنند، صعود می کنند تا قیمت را از اوج اولیه به عقب برسانند و به بالاترین سطح (صعود) برسند. در این مرحله، هنوز این احتمال وجود دارد که گاوها بتوانند سلطه خود را در بازار بازگردانند و روند صعودی را ادامه دهند.

با این حال، هنگامی که قیمت برای بار دوم کاهش می یابد و به نقطه ای زیر قله اولیه می رسد، مشخص است که خرس ها در حال افزایش هستند. گاوها یکبار دیگر تلاش می کنند تا قیمت را به سمت بالا بکشند اما تنها موفق می شوند به قله کمتر در اوج اولیه برسند. این ناکامی در عبور از بالاترین سطح، نشان دهنده شکست گاوها و خرس ها است. در نتیجه قیمت را پایین می آید و روند برگشت را کامل می شود.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید