Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تقاضا

تقاضا
تقاضا

تقاضا یک اصل اقتصادی است که به تمایل مصرف کننده برای خرید کالا و خدمات و تمایل به پرداخت هزینه برای یک کالا یا خدمات خاص اشاره دارد. افزایش قیمت کالا یا خدمات، میزان تقاضا را کاهش می دهد و برعکس. تقاضای بازار عبارت است از مقدار کل مورد تقاضا برای همه مصرف کنندگان در یک بازار برای کالای معین. تقاضای کل عبارت است از کل تقاضا برای همه کالاها و خدمات در یک اقتصاد. 

 


کلمات کلیدی

  • تقاضا به تمایل مصرف کنندگان برای خرید کالا و خدمات با قیمت معین اشاره دارد.
  • تقاضا می تواند به معنای تقاضای بازار برای یک کالای خاص یا تقاضای کل برای کل کالاهای موجود در یک اقتصاد باشد.
  • تقاضا به همراه عرضه، قیمت واقعی کالاها و حجم کالاهایی را (که در بازار دستخوش تغییر می شوند)، تعیین می کند.

مفهوم تقاضا

مشاغل اغلب مبلغ قابل توجهی را برای تعیین میزان تقاضای عموم مردم برای محصولات و خدمات خود هزینه می کنند. آنها واقعاً چقدر از کالاهای خود را می توانند به هر قیمتی بفروشند؟ برآوردهای نادرست منجر به اختلال در تولیدات میشود. تقاضا چیزی است که به سوخت اقتصاد کمک می کند. بدون آن، مشاغل چیزی تولید نمی کنند.

تقاضا ارتباط تنگاتنگی با عرضهدارد. در حالی که مصرف کنندگان سعی می کنند کمترین قیمت را برای کالاها و خدمات بپردازند، تامین کنندگان سعی می کنند سود خود را به حداکثر برسانند. اگر تأمین کنندگان هزینه زیادی بابت تئلیدات خود بپردازند، مقدار تقاضا کاهش می یابد. و عرضه کنندگان محصول کافی را برای کسب سود کافی نمی فروشند. اگر تأمین کنندگان هزینه اندکی را برای تولیدات خود هزینه کنند، مقدار تقاضا افزایش می یابد. اما قیمت های کمتر ممکن است هزینه های تامین کنندگان را پوشش ندهد یا اجازه سود ندهد. برخی از عوامل موثر بر تقاضا شامل جذابیت یک کالا یا خدمات، در دسترس بودن کالاهای رقیب، در دسترس بودن منابع مالی و در دسترس بودن کالا یا خدمات است.

سیاست کلان و تقاضا

مقامات مالی و پولی، مانند فدرال رزرو، بیشتر سیاست های کلان اقتصادی خود را برای مدیریت تقاضای کل اختصاص می دهند. اگر فدرال رزرو بخواهد تقاضا را کاهش دهد، با محدود کردن رشد عرضه پول و اعتبار و افزایش نرخ بهره، قیمت ها را متعادل میکند. برعکس، فدرال رزرو می تواند نرخ بهره را کاهش داده و عرضه پول را در سیستم و چرخه اقتصاد افزایش دهد. بنابراین تقاضا را افزایش می دهد. در این مورد، مصرف کنندگان و مشاغل، پول بیشتری برای خرج کردن دارند. اما در موارد خاص، حتی فدرال رزرو نمی تواند تقاضا را تأمین کند. وقتی بیکاری در حال افزایش است، ممکن است مردم هنوز نتوانند هزینه و یا بدهی ارزان تری را بپردازند، حتی با نرخ بهره پایین.

منحنی عرضه و تقاضا

عوامل عرضه و تقاضا برای یک محصول یا خدمات خاص منحصر به فرد هستند. این عوامل اغلب در تقاضا و پروفایل عرضه به صورت شیب روی نمودار ترسیم می شوند. در چنین نمودار، محور عمودی قیمت را نشان می دهد. در حالی که محور افقی مقدار مورد نیاز یا عرضه شده را نشان می دهد. منحنی تقاضا به سمت پایین ، از چپ به راست ، شیب دارد. با افزایش قیمت ، مصرف کنندگان تقاضای کمتری برای کالا یا خدمات دارند. و یا اینکه با کاهش تقاضا از سمت چپ به راست قیمت کالا نیز کاهش می یابد منحنی عرضه به سمت بالا شیب دارد. با افزایش قیمت، عرضه کنندگان کالا یا خدمات بیشتری را ارائه می دهند.

منحنی عرضه و تقاضا.jpg
منحنی عرضه و تقاضا

 

تعادل بازار

نقطه تلاقی منحنی های عرضه و تقاضا نشان دهنده تسویه بازار یا قیمت بازار در تعادل است. افزایش تقاضا منحنی تقاضا را به راست منتقل می کند. منحنی ها با قیمت بالاتری تلاقی می کنند و مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای محصول پرداخت می کنند. قیمتهای تعادلی به طور معمول برای اکثر کالاها و خدمات در حالت تغییر باقی می مانند زیرا عوامل موثر بر عرضه و تقاضا همیشه در حال تغییر هستند. بازارهای آزاد و رقابتی تمایل دارند قیمت ها را به سمت تعادل بازار سوق دهند.

 

تعادل در عرضه و تقاضا.jpg

 

تقاضای بازار در مقابل تقاضای کل

بازار هر کالا در یک اقتصاد با مجموعه ای از شرایط متفاوت روبرو است که در نوع و درجه متفاوتی است. در اقتصاد کلان، ما همچنین می توانیم تقاضای کل را در یک اقتصاد بررسی کنیم. تقاضای کل به کل تقاضای همه مصرف کنندگان برای همه کالاها و خدمات در یک اقتصاد در تمام بازارها برای کالاهای جداگانه اشاره دارد. از آنجا که کل کالاها را در یک اقتصاد شامل می شود، نسبت به رقابت یا جایگزینی بین کالاهای مختلف یا تغییر در ترجیحات مصرف کننده بین کالاهای مختلف، حساس نیست.

 

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید