Your browser does not support JavaScript!
نماشا

ارزش گذاری اوراق قرضه

ارزش گذاری اوراق قرضه

ارزیابی اوراق قرضه، تکنیکی برای تعیین ارزش منصفانه نظری یک اوراق قرضه خاص است. ارزیابی اوراق قرضه شامل محاسبه ارزش فعلی پرداخت‌های بهره آتی اوراق، که به عنوانجریان نقدی آن نیز شناخته می‌شود و ارزش اوراق در سررسید، که به عنوان ارزش اسمی آن نیز شناخته می‌شود

از آنجایی که ارزش اسمی اوراق قرضه و پرداخت‌های بهره ثابت است، سرمایه‌گذار از ارزش‌گذاری اوراق برای تعیین نرخ بازدهی مورد نیاز برای ارزشمند بودن سرمایه‌گذاری اوراق استفاده می‌کند.


کلمات کلیدی

  • ارزیابی اوراق قرضه، راهی برای تعیین ارزش منصفانه نظری (یا ارزش اسمی) یک اوراق قرضه خاص است.
  • این ارزیابی شامل محاسبه ارزش فعلی کوپن های آینده مورد انتظار اوراق، یا جریان نقدی، و ارزش اوراق در سررسید، یا ارزش اسمی است.
  • از آنجایی که ارزش اسمی اوراق قرضه و پرداخت‌های بهره تعیین می‌شود، ارزش‌گذاری اوراق به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بفهمند که چه نرخ بازدهی می‌تواند ارزش یک سرمایه‌گذاری اوراق بهادار را داشته باشد.

مفهوم ارزش گذاری اوراق قرضه

اوراق قرضه، یک ابزار بدهی ساز است که جریان درآمد ثابتی را  برای سرمایه گذار فراهم می کند. در تاریخ سررسید، کل ارزش اسمی اوراق به دارنده اوراق، بازپرداخت می شود. ویژگی های یک اوراق معمولی عبارتند از:

نرخ کوپن: برخی از اوراق داراینرخ بهره هستند که به آن نرخ کوپن نیز می گویند که به صورت شش ماهه به دارندگان اوراق پرداخت می شود. نرخ کوپن، بازده ثابتی است که سرمایه گذار به صورت دوره ای تا سررسید آن به دست می آورد.

تاریخ سررسید: همه اوراق دارای تاریخ سررسید هستند، برخی کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت. هنگامی که یک اوراق به سررسید می رسد، ناشر اوراق قرضه تمام ارزش اسمی اوراق را به سرمایه گذار بازپرداخت می کند. برای اوراق قرضه شرکتی، ارزش اسمی اوراق قرضه معمولاً ۱۰۰۰ دلار و برای اوراق قرضه دولتی، ارزش اسمی ۱۰۰۰۰ دلار است. ارزش اسمی لزوماً اصل سرمایه گذاری شده یا قیمت خرید اوراق قرضه نیست.

قیمت فعلی: بسته به سطح نرخ بهره در محیط، سرمایه‌گذار ممکن است اوراق قرضه را به صورت هم تراز، کمتر یا بالاتر خریداری کند. به عنوان مثال، اگر نرخ بهره افزایش یابد، ارزش اوراق قرضه کاهش می یابد زیرا نرخ کوپن کمتر از نرخ بهره در اقتصاد خواهد بود. هنگامی که این اتفاق می افتد، اوراق قرضه با تخفیف، یعنی کمتر از قیمت، معامله می شود. با این حال، به دارنده اوراق، ارزش اسمی کامل اوراق در سررسید پرداخت می‌شود، حتی اگر آن را به قیمتی کمتر از ارزش اسمی خریداری کرده باشد.

ارزش گذاری اوراق قرضه در عمل

از آنجایی که اوراق قرضه بخش مهمی از بازار سرمایه هستند، سرمایه گذاران و تحلیلگران به دنبال درک چگونگی تعامل ویژگی های مختلف اوراق قرضه برای تعیین ارزش ذاتی آن هستند. مانند بازارسهام، ارزش اوراق قرضه تعیین می‌کند که آیا سرمایه‌گذاری مناسبی برای سبد سهام است یا خیر و از این رو، گامی جدایی ناپذیر در سرمایه‌گذاریدر بازار اوراق قرضه است.

ارزش گذاری اوراق، در واقع، محاسبه ارزش فعلی کوپن های آینده مورد انتظار اوراق است. ارزش منصفانه نظری اوراق قرضه با تنزیل ارزش آتی کوپن های آن با نرخ تنزیل مناسب محاسبه می شود. نرخ تنزیل مورد استفاده، بازدهی تا سررسید است، که نرخ بازدهی است که سرمایه‌گذار در صورت سرمایه‌گذاری مجدد هر کوپن پرداختی از اوراق با نرخ بهره ثابت تا زمان سررسید اوراق، به دست می‌آورد. قیمت اوراق، ارزش اسمی، نرخ کوپن و زمان سررسید را در نظر می گیرد.


ارزش گذاری اوراق کوپنی

محاسبه ارزش اوراق قرضه کوپنی در پرداخت سالانه یا شش ماهه کوپن و ارزش اسمی اوراق.

ارزش فعلی جریان های نقدی مورد انتظار همانطور که در فرمول زیر مشاهده می شود به ارزش فعلی ارزش اسمی اوراق اضافه می شود:

Vcoupons=(1+r)tC

Vface value=(1+r)TF

جایی که:
C=جریان‌های نقدی آتی، یعنی پرداخت‌های کوپنی
r=نرخ تنزیل، یعنی بازده تا سررسید
F = ارزش اسمی اوراق قرضه
t=تعداد دوره ها
T=زمان سررسید

به عنوان مثال، بیایید ارزش یک اوراق قرضه شرکتی با نرخ بهره سالانه 5٪ را پیدا کنیم، پرداخت سود شش ماهه برای 2 سال، پس از آن سررسید اوراق و اصل آن باید بازپرداخت شود. YTM  را  3% فرض کنید.

F = 1000 دلار برای اوراق قرضه شرکتی
نرخ کوپن سالانه = 5٪، بنابراین، نرخ کوپن نیمه سالانه = 5٪ / 2 = 2.5٪
C = 2.5٪ x 1000 دلار = 25 دلار در هر دوره
t = 2 سال x 2 = 4 دوره برای پرداخت کوپن شش ماهه
T = 4 دوره

 

  1. ارزش فعلی پرداخت های نیمه سالانه = 25 / (1.03)1 + 25 / (1.03)2 + 25 / (1.03)3 + 25 / (1.03)4 = 24.27 + 23.56 + 22.88 + 22.21 = 92.93
  2. ارزش فعلی ارزش اسمی = 1000 / (1.03) 4 = 888.49

بنابراین، ارزش اوراق قرضه = 92.93 دلار + 888.49 دلار = 981.42 دلار

 

ارزش گذاری اوراق قرضه کوپن صفر

اوراق قرضه کوپن صفر هیچ گونه پرداخت سالانه یا شش ماهه کوپن در طول مدت اوراق را انجام نمی دهد. درعوض، در هنگام صدور با تخفیف شدید به فروش می رسد. تفاوت بین قیمت خرید و ارزش اسمی به سود سرمایه گذار در اوراق قرضه است. برای محاسبه ارزش اوراق قرضه کوپن صفر، فقط باید ارزش فعلی ارزش اسمی را پیدا کنیم.

به دنبال مثال بالا، اگر اوراق قرضه هیچ کوپنی به سرمایه گذاران پرداخت نکرد، ارزش آن به سادگی مقدار زیر خواهد بود:

1000 دلار / (1.03) 4 = 888.49 دلار
در هر دو محاسبات، اوراق قرضه با کوپن با ارزش تر از اوراق قرضه کوپن صفر است.

آیا ارزش اوراق قرضه مانند سهام است؟

نه دقیقا. هر دو سهام و اوراق قرضه معمولاً با استفاده از تجزیه و تحلیل جریان نقدی تنزیل‌شده ارزش‌گذاری می‌شوند. بر خلاف سهام، اوراق قرضه از یک جزء بهره (کوپن) و یک جزء اصلی تشکیل شده است که پس از سررسید اوراق بازگردانده می شود. ارزش گذاری اوراق قرضه ارزش فعلی هر جزء را می گیرد و آنها را با هم جمع می کند.

چرا قیمت اوراق قرضه با ارزش اسمی آن متفاوت است؟

ارزش اسمی یا اسمی اوراق اغلب با ارزش بازار آن متفاوت است. این به عوامل متعددی از جمله تغییر در نرخ بهره، رتبه اعتباری شرکت، زمان تا سررسید، و اینکه آیا اوراق تضمین شده یا ناامن است، مربوط می‌شود. زمانی که اصل وام داده شده اولیه بازگردانده شود، یک اوراق همیشه به ارزش اسمی سررسید می شود

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید