Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نمودار میله ای

نمودار میله ای

نمودار میله ای متشکل از چندین نوار قیمتی است که در هر کدام نحوه حرکت قیمت دارایی یا اوراق بهادا در طول یک دوره زمانی مشخص شده است را نمایش می دهد. هر نوار به طور معمول قیمت های اولیه، بالا، پایین و پایانی (OHLC) در دوره خاص( مثلا یک ساعت و یا یک روز) را نشان می دهد. اما می تواند طوری تنظیم شود که فقط بالا، پایین و پایانی HLC) (high-low-close)) را نشان دهد.

تحلیلگران تکنیکالی از نمودارهای میله ای یا انواع دیگر نمودارها، مانند  کندل استیک یا نمودارهای خطی، برای پیگیری اقدامات قیمتی که به تصمیمات تجاری کمک می کند، استفاده می کنند. نمودارهای میله ای به معامله گران اجازه می دهد تا روندها را تجزیه و تحلیل کنند. روند معکوس  وروند بالقوه را تشخیص و نوسانات و حرکت قیمت ها را کنترل کنند.

 

چارت میله ایی.jpg

 

اطلاعات مهم و کاربردی

نمودار میله ای قیمت های شروع دوره، بالاترین قیمت دوره، پایین ترین دوره و قیمت پایانی در یک دوره را برای یک شاخص یا دارایی یک دارایی، برای مدت زمانی مشخص به تصویر کشیده. و نشان می دهد.
خط عمودی در نوار قیمت نشان دهنده بالاترین و پایین ترین قیمت برای دوره است.
خطوط افقی چپ و راست در هر نوار قیمت نشان دهنده شروع قیمت در یک دوره و پایان قیمت در همان دوره است.
نمودارهای میله ای می توانند به صورت رنگی نمایش داده شوند. اگر قیمت پایانی در بالای قیمت شروع باشد نوار ممکن است سیاه یا سبز باشد. و در حالتی که قیمت شروع پایین تر از قیمت پایانی باشد، میتواند قرمز باشد.

نحوه عملکرد نمودارهای میله ای

نمودار میله ای مجموعه ای از میله های قیمت است که در آن هر نوار حرکت قیمت را برای یک دوره مشخصی نشان می دهد. هر میله دارای یک خط عمودی است که بالاترین و کمترین قیمت طی دوره را نشان می دهد. قیمت گشایش شده با یک خط افقی کوچک در سمت چپ خط عمودی و قیمت پایانی با یک خط افقی کوچک در سمت راست خط عمودی مشخص می شود.

اگر قیمت پایانی بالاتر از قیمت افتتاحیه باشد، ممکن است نوار سیاه یا سبز باشد. برعکس، اگر قیمت پایانی در زیر قیمت اولین بود، قیمت در آن دوره کاهش یافته است. بنابراین ممکن است قرمز باشد. کدگذاری رنگی میله ها به معامله گران کمک می کند روندها و حرکت قیمت ها را با وضوح بیشتری ببینند. کدگذاری رنگی به عنوان گزینه در اکثر سیستم عامل های گرافیکی موجود است.

تریدرها و سرمایه گذاران تصمیم می گیرند که کدام دوره را می خواهند تجزیه و تحلیل کنند. نمودار میله ای 1 دقیقه ای که هر دقیقه نوار قیمتی جدیدی را نشان می دهد برای یک تاجر روز و نه یک سرمایه گذار مفید خواهد بود. یک نمودار میله ای هفتگی که نوار جدیدی را برای هر هفته اقدام قیمت نشان می دهد، ممکن است برای یک سرمایه گذار بلند مدت مناسب باشد. اما برای یک معامله گر روزانه چندان مناسب نیست.

 

تفسیر نمودارهای میله ای

معامله گران اطلاعات زیادی دارند و سرمایه گذاران می توانند از این مزایا بهره مند شوند زیرا نمودار میله ای قیمت نخست، بالا، پایین و پایانی برای هر دوره را نشان می دهد.

میله های عمودی بلند نشان دهنده اختلاف قیمت زیادی بین قیمت های بالا و پایین دوره است. این بدان معنی است که نوسانات در آن دوره افزایش یافته است. وقتی یک میله دارای میله های عمودی بسیار کوچک باشد، یعنی نوسان بسیار کمی وجود دارد.

اگر بین قیمت آغازین و پایانی فاصله زیادی وجود داشته باشد، یعنی قیمت حرکت قابل توجهی را انجام داده است. اگر پایانی کاملاً بالاتر از فضای باز باشد، نشان می دهد که خریداران در طول دوره بسیار فعال بوده اند. که این ممکن است نشان دهنده خرید بیشتر در دوره های آینده باشد. اگر قیمت نهایی بسیار نزدیک به قیمت آغازی باشد، نشان می دهد که در این مدت اختلاف زیادی در اقدام قیمت وجود نداشته است.

موقعیت نزدیک نسبت به بالا و پایین نیز می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. اگر دارایی در طول دوره افزایش یافته باشد اما قیمت نهایی آن بسیار پایین تر از حد بالا باش ، این نشان می دهد فروشندگان در پایان دوره وارد بازار شده اند هستند. این بدان معناست که صعودی کمتر از زمانی که دارایی نزدیک به بالاترین دوره بسته می شود.

موقعیت نزدیک نسبت به بالا و پایین نیز ممکن است اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد. اگر دارایی در طول دوره بالاتر از سطح معاملات خود را نشان داد، اما نزدیک شدن آن به خیلی پایین تر از حد بالا بود، این نشان می دهد که در اواخر دوره فروشندگان وارد بازار شده اند. این حالت صعودی کمتر از این است که دارایی برای مدت دوره نزدیک به بالاترین قیمت خود بسته شود.

رنگ ها در نمودار میله ای

رنگ ها می توانند با یک نگاه اطلاعات را ارائه دهند. اگر نمودار میله ای با توجه به اینکه قیمت در طول دوره افزایش یافته است کدگذاری شده باشد. روند صعودی کلی معمولاً با میله های سبز / سیاه بیشتری نشان داده می شود. روند نزولی معمولاً با میله های قرمز بیشتری نشان داده می شود.

نمودارهای میله ای و نمودارهای کندل استیک

نمودارهای میله ای بسیار شبیه به نمودارهای کندل استیک هستند. دو نوع نمودار اطلاعات یکسانی را نشان می دهند اما به روش های مختلف.

نمودار میله ای از یک خط عمودی تشکیل شده است که خطوط افقی کوچک در سمت چپ و راست نشان دهنده باز و بسته شدن است. کندل ها نیز دارای یک خط عمودی هستند که پستی و بلندی های دوره را نشان می دهد که سایه یا فتیله نامیده می شود. اما تفاوت بین اولین و آخرین توسط قسمت ضخیم تری به نام بدنه واقعی نشان داده می شود. اگر قیمت پایانی در زیر قیمت شروع باشد بدنه سیاه یا قرمز است و اگر قیمت پایانی بالتر از قیمت شروع باشد  سفید یا سبز است. اگرچه اطلاعات یکسان است، اما از لحاظ ظاهری دو نوع نمودار متفاوت است.

 

کندل و میله.png

 

با افزایش قیمت، میله های سبز بیشتر از میله های قرمز وجود خواهند داشت. این به تشخیص روند چشمی کمک می کند. در حالی که در طول روند صعودی (یا روند نزولی) نوارهای قرمز و سبز معمولاً وجود دارد، یکی از آنها غالب تر است. 

برای افزایش قیمت در یک روند صعودی، نوارهای قیمت نیز باید به طور متوسط ​​بالاتر بروند تا روند صعودی رامنعکس کند. اگر قیمت، شروع به حرکت کند و به طور متوسط ​​میله های قرمز بیشتری ایجاد کند، قیمت در یک روند معکوس قرار دارد.

 

Screenshot image
نمودار میله ایی

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید