Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چکش (الگوی کندل استیک)

چکش (الگوی کندل استیک)

چکش یک الگوی قیمتی در نمودار کندل استیک است. این الگو زمانی رخ می دهد که شاخص به طور قابل توجهی کمتر از قیمت شروع خود معامله می شود، اما در بازه زمانی مشخص، نزدیک قیمت اولیه افت می کند. این الگو  به شکل چکش شکل می گیرد که در آن سایه پایینی حداقل دو برابر بدنه واقعی است. بدنه کندل نشان دهنده تفاوت بین قیمت باز و بسته شدن است. 

 


کلمات کلیدی

  • کندل های چکش معمولاً پس از کاهش قیمت ایجاد می شوند. آنها دارای یک بدنه واقعی کوچک و یک سایه پایین بلندی هستند.
  • کندل چکش زمانی تشکیل می دهد که فروشندگان در طول کاهش قیمت وارد بازار می شوند. تا زمان بسته شدن بازار، خریداران فشار فروش را جذب می کنند و قیمت بازار را نزدیک به قیمت شروع به پایان میرسانند.
  • بسته شدن قیمت می تواند بالاتر یا پایین تر از قیمت شروع باشد، اگرچه بسته شدن باید نزدیک قیمت شروع باشد تا بدنه واقعی کندل کوچک بماند.
  •  سایه پایینی باید حداقل دو برابر ارتفاع بدن واقعی باشد.
  • کندل های چکش نشان دهنده برگشت احتمالی قیمت به سمت بالا است. قیمت باید به دنبال چکش شروع به افزایش کند. 

آشنایی با کندل های چکش

چکش پس از کاهش قیمت شاخص تشکیل می شود . این موضوع نشان می دهد بازار در تلاش برای تعیین کف جدید است.

چکش ها سیگنال تسلیم شدن بالقوه  فروشندگان را برای تشکیل یک کف، نشان می دهند که همراه با افزایش قیمت برای نشان دادن یک تغییر احتمالی در جهت قیمت است. قیمت پس از باز شدن کاهش می یابد، اما دوباره جمع می شود و نزدیک به قیمت شروع ، بسته می شود.

چکش ها زمانی موثرتر می شوند که حداقل سه یا چند کندل نزولی جلوتر از آن وجود داشته باشد. 

چکش باید شبیه "T" باشد. این نشان دهنده پتانسیل یک کندل چکش است. کندل چکش تا زمانی که تأیید نشود، قیمت را معکوس نمی کند.

 

چکش.png

 

معامله گران  معمولاً به دنبال ورود به معاملات خرید یا خروج از معاملات فروش در طول یا بعد از کندل تأیید هستند. برای کسانی که معاملات جدید خرید انجام میدهند، می توان حد ضرر را در زیر سایه چکش قرار داد.

 معامله گران معمولاً از تجزیه و تحلیل قیمت یا روند یا شاخص های فنی برای تأیید بیشتر الگوهای کندل استیک استفاده می کنند.

چکش ها در تمام بازه های زمانی از جمله نمودارهای یک دقیقه ای، نمودارهای روزانه و نمودارهای هفتگی رخ می دهندکاربرد دارند.

برای داشتن معاملات موفق، تشخیص ساده الگوهای بازار کافی نیست. اما با نگاهی عمیق تر، باید امکان موفقیت هر الگو را محاسبه کنیم. یکی از پارامترهای قدرت تعیین کننده چوب چکش در مورد نزولی یا صعودی است که بدنه می تواند باشد. بنابراین اگر بدنه چکش در حال صعود باشد، امکان

راه اندازی موج صعودی بسیار زیاد است.

قیمت شروع روز بسیار مهم است. این قیمت، قیمت بسته شدن روز قبل است، در واقع قیمتی است که در روز قبل با آن جنگ داشتند که خریداران و فروشندگان به تعادل می رسند. بنابراین در روزی که چکش در حال شکل گیری است. اگر خریداران بتوانند قیمت ها را تا مرز بسته شدن قیمت دیروز بالا ببرند و تا پایان روز قیمت را در بالای آن نگه دارند، برنده جنگ خواهند بود. اما اگر نتوانند قیمت را بالاتر از قیمت پایانی دیروز افزایش دهند، آنها برنده قطعی جنگ امروز نیستند و این جنگ تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

بنابراین، اگر بدنه چکش صعودی باشد، احتمال شروع موج صعودی بسیار زیاد است. اما اگر بدنه چکش نزولی باشد، احتمال شروع موج صعودی کمتر است. در این مورد می گویند چکش ضعیفی ساخته است.

 

چکش نزولی.png

 

مفهوم کندل چکش

اگر در شروع روز معاملاتی قیمت نزول قابل توجهی کند، ولی در ادامه نشست به سظوح اولیه روز بازگردد و حتی به بالاتر  قیمت ابتدای روز افزایش یابد، الگوی کندل استیک چکش در کندل روزانه تشکیل میشود. تشکیل الگوی چکش در بازاه زمانی روزانه نشانه بسیار قوی برای احتمال صعود قیمت در روزهای آینده است.

مثالی از الگوی کندل چکش:

نمودار  زیر مربوط به جفت ارز  USD/CAD  در یک بازه زمانی 30 دقیقه ای است. که مربوط به 07 نوامبر 2012 است. قیمت به طور قابل توجهی از 0.9923 به 0.9873 یا حتی کمتر کاهش یافت. اما پس از آن در پایان روز به سرعت افزایش یافت و در 0.9964 بسته شد.

برای درک بهتر همچنین در این تصویر کندل  چکش در بازه زمانی روزانه داخل نمودار 30 دقیقه ایی ترسیم شده است.

 

نمونه چکش نزولی.jpg

 

روانشناسی الگوی چکش


چکش نشان می دهد که خریداران در جنگ بین خریداران و فروشندگان برنده هستند. در ابتدای روز، فروشندگان توانستند با سرمایه گذاری هنگفت، کاهش قابل توجهی در قیمت ها داشته باشند. اما زمانی که قیمت در آن روز به پایین ترین حد خود رسید، خریداران بزرگ با سرمایه گذاری بیشتر از فروشندگان وارد میدان شدند. یک بار دیگر توانستند قیمت را نزدیک یا بالاتر از ابتدای روز افزایش دهند. به طور خلاصه، در جنگ بین خریداران و فروشندگان، خریداران برنده روز بوده اند و بازار تا حد زیادی کنترل آنها را در دست دارد. بنابراین احتمال افزایش بیشتر قیمت در چند روز آینده زیاد است.

مثال: تصویرنمودار زیر جفت ارز AUD/USD را در یک بازه زمانی 30 دقیقه نشان می دهد.

در ابتدا با افزایش سرمایه گذاری فروشندگان، قیمت به 0.8847 می رسد. اما در این محدوده با ورود خریداران بزرگ به بازار و غلبه بر سفارش فروش بر سفارشات خرید، قیمت دوباره افزایش یافت. معامله گران می توانند به دلیل میزان تقاضای خریداران، قیمت فروش را افزایش دهند. قیمت شروع  0.8914 است اما در پایان روز به 0.8928 افزایش یافت.

 

ذفزعسیف دشسس.png

 

همانطور که مشاهده می شود پس از تشکیل کندل چکش، یک موج صعودی شروع شده و قیمت افزایش بیشتری یافته است.

مثال: نمودار زیر قیمت طلا را در مقابل قیمت دلار آمریکا در سال 2013 نشان می دهد. همانطور که در تصویر مشخص است، خریداران نتوانستند قیمت ها را بالاتر از قیمت افتتاحیه آن روز افزایش دهند. بنابراین نتیجه نهایی مشخص نبود و فروشندگان می توانستند در روز بعد قیمت را کاهش دهند. (فلش ضخیم قرمز را در نظر بگیرید)

اما با کاهش قیمت که نسبت (سود/ریسک) را افزایش می دهد، جذابیت تراکنش ها افزایش یافته و خریداران جدید وارد میدان نبرد شده اند. اما جنگ پنج روز به طول انجامید، در نتیجه در روز پنجم قیمت به همان اندازه روز اول افزایش یافته است. با از دست دادن جدی تعادل بازار، قیمت ها شروع به افزایش سرعت موج صعودی کردند.

 

ذفزعسیف دشسس.png

 

بدون شک چکش مهم ترین و موفق ترین الگو کندل استیک است. و استفاده توسط اکثر معامه گران تکنیکال در بازارهای مالی برای ورود به بازارها و انجام معاملات جدید در نظر گرفته میشود.

 

 

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید