Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازار نقدی

بازار نقدی
بازار نقدی

بازار نقدی جایی است که کالاها، ارزها و اوراق بهادار برای تحویل فوری معامله می شوند. از سوی دیگر، یک قرارداد آتی مبتنی بر تحویل دارایی پایه در تاریخی در آینده است.

بورس ها و بازارهای خارج از بورس (OTC) ممکن است معاملات نقدی و/یا معاملات آتی را ارائه دهند.

 

 

نفت خام WTI یا برنت به قیمت نقدی معامله می شود، اما تحویل تنها پس از یک ماه انجام می شود. از آنجایی که این یک کالا است، تحویل آن معمولاً زمان می برد. در حالی که در مورد بازار سهام، بلافاصله پس از پرداخت و انتقال مالکیت، تحویل داده می شود.

 

توضیح مثال نقدی.png


کلمات کلیدی

  • دارایی های مالی برای تحویل فوری در بازار نقدی معامله می شوند.
  • بسیاری از دارایی ها "قیمت لحظه ای" و "قیمت آتی " را نقل می کنند.
  • اکثر معاملات بازار نقدی دارای تاریخ تسویه T+2  در دو روز آینده 2+Tهستند.
  • معاملات بازار نقدی می تواند در بورس یا خارج از بورس (OTC) انجام شود.
  • بازارهای نقطه ای یا نقدی را می توان با بازارهای مشتقه  در قراردادهای آتی، یا اختیار معامله، معامله می کنند، مقایسه کرد.

بازارهای نقدی چگونه کار می کنند

بازارهای نقدی به‌عنوان «بازارهای فیزیکی» نیز شناخته می‌شوند، زیرا معاملات بلافاصله با دارایی، مبادله می‌شوند. در حالی که انتقال رسمی وجوه بین خریدار و فروشنده ممکن است زمان ببرد، مانند T+2(دو روز بعد).

در بازار سهام و در اکثر معاملات ارزی، هر دو طرف در آن لحظه با معامله موافقت می کنند. یک معامله غیر نقدی یا آتی، دو طرف با یک قیمت موافقت می کند، اما تحویل و انتقال وجه در تاریخ بعدی انجام می شود.

معاملات آتی در قراردادهایی که در دارای انقضا هستند، گاهی اوقات معاملات لحظه ای نیز نامیده می شوند، زیرا قرارداد منقضی به این معنی است که خریدار و فروشنده بلافاصله پول نقد را برای دارایی پایه مبادله می کنند.

قیمت نقدی

قیمت فعلی در یک ابزار مالی را، قیمت لحظه ای می نامند. قیمتی است که با آن می توان یک دارایی را فوراً فروخت یا خرید. خریداران و فروشندگان با ارسال سفارشات خرید و فروش خود، قیمت لحظه ای را ایجاد می کنند. در بازارهای نقدی، با پر شدن سفارش‌ها و ورود سفارش‌های جدید به بازار، قیمت نقدی ممکن است یک ثانیه تغییر کند.


نکته:

کلمه "spot" از عبارت "در محل" می آید، جایی که در این بازارها می توانید یک دارایی را در محل خریداری کنید.


بازار نقدی و مبادلات

بورس ها، معامله گران ( کالاها، اوراق بهادار، آتی، اختیار خرید و سایر ابزارهای مالی) را خرید و فروش می کنند، را گرد هم می آورند. بر اساس تمام سفارشات ارائه شده توسط شرکت کنندگان، کارگزار یا بروکر قیمت و حجم معاملات فعلی را در اختیار معامله گران با دسترسی به بورس قرار می دهد.

  • بورس نیویورک (NYSE) نمونه ای از بورس است که در آن معامله گران سهام را برای تحویل فوری خرید و فروش می کنند. این بورس یک بازار نقدی است.
  • بورس کالای شیکاگو (CME) نمونه ای از بورس است که در آن معامله گران قراردادهای آتی را خرید و فروش می کنند. این یک بازار آتی است و نه یک بازار نقدی.

 

wall-street-1.webp

بازار نقدی و خارج از بورس

معاملاتی که مستقیماً بین خریدار و فروشنده اتفاق می‌افتد، خارج از بورس (OTC) نامیده می‌شوند. بازار ارز (یا بازار فارکس) بزرگترین بازار خارج از بورس جهان با میانگین گردش مالی روزانه 5 تریلیون دلار است.

در یک معامله خارج از بورس، قیمت می‌تواند  لحظه ایی باشد. در معاملات خارج از بورس، شرایط لزوماً استاندارد نیستند، و بنابراین، ممکن است منوط به صلاحدید خریدار ویا فروشنده باشد. مانند صرافی ها، معاملات سهام فرابورس معمولاً معاملات لحظه ای هستند، در حالی که معاملات آتی اغلب اغلب نقدی نیستند.

نمونه ای از بازار نقدی

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی مبلمان در آلمان به همه مشتریان بین المللی که ظرف مدت پنج روز کاری پس از ثبت سفارش پرداخت می کنند، 30 درصد تخفیف ارائه می دهد.

دنیل که یک تجارت آنلاین مبلمان در ایالات متحده را اداره می کند، این پیشنهاد را می بیند و تصمیم می گیرد میزهایی به ارزش 10000 دلار از فروشگاه آنلاین خریداری کند. از آنجایی که او نیاز به خرید یورو برای تحویل (تقریبا) فوری دارد و از نرخ فعلی مبادله EUR/USD 1.1233 راضی است، دانیل یک معامله ارزی را با قیمت لحظه ای انجام می دهد تا معادل 10000 دلار به یورو بخرد، که به نظر می رسد این مقدار باشد 8902.34 یورو (10000 دلار/1.1233). تاریخ تسویه این تراکنش T+2 است، بنابراین دانیل یورو خود را در دو روز دریافت می کند و حساب خود را تسویه می کند تا از معامله مبلمان 30 درصد تخفیف دریافت کند.

مزایا و معایب بازارهای نقدی

قیمت لحظه ای،  قیمتی برای خرید، پرداخت و تحویل فوری یک کالای خاص است. این به این معنی است که  قیمت ها در بازارهای مشتقه مانند معاملات آتی و اختیار معامله به طور اجتناب ناپذیری بر اساس این ارزش ها خواهد بود. به همین دلیل، بازارهای نقدی نیز به شدت نقد و فعال هستند. تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا در بازار نقدی شرکت می کنند و سپس در بازار مشتقات معاملات خود را  پوشش می دهند.

نکته منفی این است که بازارهای نقدی نمی توانند به طور مؤثر برای محافظت در برابر تولید یا مصرف کالاها در آینده استفاده شوند، جایی که بازارهای مشتقه مناسب تر هستند.

طرفداران

  • قیمت های زمان واقعی با قیمت های واقعی بازار
  • بازارهای فعال و نقدشونده
  • در صورت تمایل می توانید تحویل فوری بگیرید

مخالفان

  • در بسیاری از موارد باید تحویل فیزیکی انجام شود
  • برای پرچین مناسب نیست

 

سوالات متداول بازار نقطه ای

بازار نقدی به چه معناست؟

بازارهای نقدی، کالاها یا سایر دارایی ها را برای تحویل فوری (یا خیلی کوتاه مدت) معامله می کنند. کلمه «لحظه» به معامله و دریافت کالای ساخته شده «درجا» اشاره دارد.

نمونه هایی از بازارهای نقدی چیست؟

بسیاری از کالاها دارای بازارهای نقدی فعال هستند، که در آن کالاهای فیزیکی به صورت نقدی در زمان واقعی خرید و فروش می شوند. ارز خارجی (FX) همچنین دارای بازارهای ارزهای نقدی است که در آن ارزهای اساسی پس از تاریخ تسویه به صورت فیزیکی مبادله می شوند. تحویل معمولاً 2 روز پس از اجرا انجام می شود زیرا معمولاً 2 روز طول می کشد تا وجه بین حساب های بانکی منتقل شود. بازارهای سهام را می‌توان به‌عنوان بازارهای نقدی نیز در نظر گرفت که سهام شرکت‌ها در زمان واقعی تغییر می‌کنند.

تفاوت بین بازارهای نقدی و بازارهای آتی چیست؟

قراردادهای آتی قراردادهای مشتقه ای هستند که از بازار نقدی به عنوان دارایی پایه استفاده می کنند. اینها قراردادهایی هستند که به مالک در نقطه ای در آینده، با قیمتی که امروز روی آن توافق شده است، کنترل کالای اساسی را می دهد. تنها زمانی که قراردادها منقضی می‌شوند، تحویل فیزیکی کالا یا سایر دارایی‌ها انجام می‌شود، و اغلب معامله‌گران قراردادهای خود را لغو می‌کنند یا به‌منظور اجتناب از تحویل گرفتن به‌کلی، قراردادهای خود را فسخ می‌کنند. معاملات آتی و فوروارد به طور کلی یکسان هستند، با این تفاوت که فورواردها قابل تنظیم هستند و در خارج از بورس (OTC) معامله می شوند، در حالی که معاملات آتی استاندارد شده و در بورس معامله می شوند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید