Your browser does not support JavaScript!
نماشا

خالص نقدینگی

خالص نقدینگی

خالص نقدینگی، رقمی است که در صورتهای مالی شرکت گزارش می شود. با کم کردن کل بدهی های یک شرکت از کل وجوه نقد آن محاسبه می شود. خالص نقدینگی معمولاً هنگام ارزیابی جریان های نقدی یک شرکت استفاده می شود. خالص نقدینگی ممکن است به مقدار وجه نقد باقیمانده پس از تکمیل تراکنش و کسر کلیه هزینه ها و کسورات مربوطه نیز اشاره داشته باشد.


کلمات کلیدی

  • خالص نقدینگی، رقمی که در صورت های مالی شرکت گزارش می شود، با کسر کل بدهی های شرکت از کل وجوه نقد آن محاسبه می شود.
  • رقم خالص نقدینگی معمولاً هنگام ارزیابی جریان های نقدی یک شرکت استفاده می شود.
  • خالص نقدینگی ممکن است به مقدار وجه نقد باقیمانده پس از تکمیل تراکنش و کسر کلیه هزینه ها و کسورات مربوطه نیز اشاره داشته باشد.

مفهوم خالص نقدینگی

خالص نقدینگی، معیاری برای سنجش نقدینگی یک شرکت است و یا توانایی آن در انجام سریع تعهدات مالی خودشرکت. تعهدات مالی یک شرکت می تواند شامل هزینه های عملیاتی استاندارد، پرداخت بدهی ها یا فعالیت های سرمایه گذاری باشد.

برای محاسبه خالص نقدینگی، ابتدا باید تمام رسیدهای نقدی (نه اعتباری) را برای یک دوره جمع آوری کنید. این مبلغ اغلب به عنوان "نقد ناخالص" نامیده می شود. پس از جمع آوری، جریان های نقدی خروجی پرداخت شده برای تعهدات و بدهی ها از وجه نقد ناخالص کسر می شود. تفاوت خالص نقدینگی است.

جریان خالص نقدینگی مثبت و منفی

جریان خالص نقدینگی به سود یا زیان وجوه در یک دوره (پس از پرداخت تمام بدهی ها) اشاره دارد. هنگامی که یک کسب و کار پس از پرداخت تمام هزینه های عملیاتی خود مازاد نقدینگی داشته باشد، می گویند جریان نقدی مثبتی دارد. اگر شرکت برای تعهدات و بدهی ها بیش از آنچه از طریق عملیات به دست می آورد پرداخت می کند، گفته می شود که دارای جریان نقدی منفی است.

یک جریان نقدی منفی به این معنا نیست که یک شرکت قادر به پرداخت تمام تعهدات خود نیست. این فقط به این معنی است که مقدار وجه نقد دریافتی برای آن دوره برای پوشش تعهدات آن در همان دوره زمانی کافی نبود. اگر  بدهی اضافی ایجاد شود که شرکت مستلزم دریافت  یکجا نباشد، آن شرکت می تواند تمام تعهدات خود را با حفظ جریان نقدی منفی انجام دهد.

تجزیه و تحلیل اینکه چه فعالیت‌هایی به خالص نقدینگی مثبت یا منفی کمک می‌کنند، هنگام استفاده از این خالص به عنوان فشارسنج برای تعیین سلامت مالی یک شرکت ضروری است. وجه نقد خالص مثبت حاصل از رویدادهایی مانند افزایش سود حاصل از فروش یا کاهش تعهدات، می تواند نشان دهنده یک شرکت خوب و سالم باشد. با این حال، برخی از فعالیت‌ها ممکن است منجر به جریان نقدی مثبتی شود که ممکن است بر سلامت مالی شرکت منعکس نشود، مانند پول دریافتی در نتیجه تحمیل بدهی جدید یا فعالیت‌های مرتبط با سپرده وام یکجا.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید