Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شکاف قیمت

شکاف قیمت

شکاف یا گپ عبارت است از ناپیوستگی منطقه ای در نمودار که در آن، قیمت نسبت به بسته شدن روز گذشته، افزایش می یابد یا کاهش می یابد و هیچ معامله ای در این بین رخ نمی دهد. زمانی که اخبار در ساعات  بسته بازار باعث تغییر قیمت شود، شکاف ها رایج است.


کلمات کلیدی

  • شکاف  یک فضای ناپیوسته در نمودار قیمت  است که اغلب بین ساعات معاملاتی رخ می دهد.
  • چهار نوع مختلف شکاف وجود دارد - گپ های رایج، گپ های معکوس breakaway، گپ های فرار runaway و گپ های فرسودگی - هر کدام سیگنال خاص خود را برای معامله گران دارند.
  • تشخیص شکاف ها آسان است. اما تعیین نوع شکاف، بسیار سخت تر است.

شکاف (gap) به شما چه می گوید؟

گپها معمولاً زمانی رخ می دهند که یک خبر یا رویداد فاندامنتال باعث هجوم خریداران یا فروشندگان به آن دارایی  شود. این منجر به افت قیمت به طور قابل توجهی بالاتر یا پایین تر از قیمت بسته شدن روز گذشته می شود. بسته به نوع گپ، می تواند نشان دهنده شروع یک روند جدید یا معکوس شدن روند قبلی باشد.

گپ یا شکاف زمانی رخ می دهد که قیمت یک اوراق بهادار یا دارایی بسیار بالاتر یا پایین تر از بسته شدن روز قبل باز می شود. توجه داشته باشید هیچ فعالیت تجاری در این بین وجود ندارد. زمانی که قیمت افتتاحیه بالاتر یا پایین تر از بسته شدن روز قبل باشد اما در محدوده قیمتی روز قبل باشد، گپ جزئی رخ می دهد. گپ کامل زمانی رخ می دهد که قیمت باز شدن خارج از محدوده روز قبل باشد. گپ زدن، به ویژه شکاف کامل، نشان می دهد که تغییر شدید احساسات، یک شبه رخ داده است.

برخی از معامله گران به عنوان یک استراتژی سود آور،  ایجاد گپ را در چنین شرایطی مطرح می کنند.

forex-gap-vector-illustration-sample-text-open-close-prices-stock-market-136568490.jpg

 

تفاوت بین انواع مختلف گپ ها

برخی تفاوتهای اساسی بین انواع مختلف شکافها وجود دارد: گپ های رایج، گپ های معکوس، گپ های فرار، و گپ های فرسودگی.

به طور کلی، هیچ رویداد مهمی وجود ندارد که مقدم بر این نوع گپ باشد. در مقایسه با سایر گپ ها، عموماً شکاف های معمولی نسبتاً سریع (معمولاً ظرف چند روز) پر می شوند. گپ رایج نیز به عنوان "شکاف منطقه" یا "گپ معاملاتی" شناخته می شوند. معمولاً با حجم معاملات معمولی همراه هستند.

گپ معکوس

گپ breakdown یا معکوس زمانی رخ می دهد که قیمت در بالای یک سطح حمایت یا مقاومت قرار بگیرد، مانند آنچه در محدوده معاملات ایجاد شده است. هنگامی که قیمت از محدوده معاملاتی تثبیت شده از طریق شکاف خارج می شود، این گپ جدایی طلب است. گپ جدا شده ممکن است از نوع دیگری از الگوی نمودار مانند مثلث، کنج، فنجان و دسته ، گرد یا پایین یا الگوی سر و شانه ها نیز ایجاد شود.

شکاف ناگهانی

یک شکاف ناگهانی، که معمولاً در نمودارها مشاهده می شود، زمانی رخ می دهد که فعالیت های تجاری از قیمت های متوالی عبور می کند، که معمولاً ناشی از علاقه شدید سرمایه گذاران است. به عبارت دیگر، هیچ معامله ای که به عنوان مبادله مالکیت در یک اوراق بهادار تعریف می شود بین نقطه قیمتی که شکاف فرار در آن شروع شد و جایی که به پایان رسید، وجود نداشته. در نمودارهای خطی، نمودار نقطه ایی، نمودار رنکو، شکاف ها قابل تشخیص نخواهند بود.

گپ فرسودگی

گپ فرسودگی یک سیگنال فنی است که با کاهش قیمت ها (معمولاً در نمودار روزانه و نمودار هفتگی) مشخص می شود که پس از افزایش سریع قیمت سهام طی چند هفته قبل رخ می دهد. این سیگنال نشان دهنده تغییر قابل توجهی از خرید به فروش است که معمولاً همزمان با کاهش تقاضا برای سهام رخ می دهد. مفهوم سیگنال این است که روند صعودی ممکن است به زودی پایان یابد.

هر نوع شکاف پیامدهای خاصی برای معامله گران دارد. به عنوان مثال، شکافهای معکوس یا breakdown معمولاً با افزایش شدید حجم معاملات همراه می شوند. در حالی که شکافهای رایج و runaway  اینگونه نیست. علاوه بر این، اکثر شکاف ها به دلیل اخبار، یا رویدادی مانند درآمد یا ارتقاء/تنزل تحلیلگر رخ می دهد.

شکاف های رایج

شکاف های رایج به طور منظم رخ می دهند و همیشه نیازی به دلیل ندارند. همچنین، شکاف های رایج تمایل به پر شدن دارند، در حالی که دو شکاف دیگر ممکن است نشان دهنده معکوس یا ادامه روند باشد.

محدودیت های شکاف

با وجود اینکه گپ ها به راحتی قابل تشخیص هستند، محدودیت هایی وجود دارد.  توانایی خود فرد در تشخیص انواع مختلف گپ موضوع مهمی است. اگر گپ تفسیر نادرست شود، ممکن است یک اشتباه فاجعه بار باشد که باعث می شود فرد فرصت خرید یا فروش اوراق بهادار را از دست بدهد، که می تواند بر سود و زیان فرد تأثیر زیادی بگذارد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید