Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اسپرد بازده

اسپرد بازده
اسپرد بازده

اسپرد بازده، تفاوت بین نرخ بازدهی اوراق قرضه با سررسیدهای مختلف و رتبه اعتباری، است که با کسر نرخ بازدهی اوراق قرضه با نرخ بازدهی اوراق قرضه دیگر محاسبه می شود. این تفاوت اغلب در نقاط پایه (bps) یا نقاط درصد بیان می شود.

اسپرد بازدهی معمولاً بر حسب یک بازده در مقابل اوراق خزانه داری ایالات متحده ذکر می شود که به آن اسپرد اعتبار می گویند. به عنوان مثال، اگر اوراق پنج ساله خزانه داری 5 درصد و اوراق 30 ساله خزانه داری 6 درصد باشد، فاصله بازدهی بین دو ابزار بدهی 1 درصد است. اگر اوراق قرضه 30 ساله با 6% معامله می شود، بر اساس بازده تاریخی، اوراق قرضه 5 ساله باید در حدود 1% معامله شود و آن را با بازده فعلی 5% بسیار جذاب می کند.

 


کلمات کلیدی

  • اسپرد بازده تفاوتی است بین نرخ بازده نقل شده در ابزارهای بدهی مختلف که اغلب دارای سررسید، رتبه اعتباری و ریسک متفاوتی هستند.
  • از آنجایی که شما بازدهی یکی را برحسب درصد یا امتیاز پایه از بازده دیگری کم می‌کنید، این اسپرد ساده است.
  • اسپرد بازده اغلب بر حسب بازده در مقابل اوراق خزانه ایالات متحده، یا بازده در برابر اوراق قرضه شرکتی با رتبه AAA ذکر می شود.
  • وقتی اسپرد بازدهی افزایش یا کاهش می یابد، می تواند نشان دهنده تغییرات در اقتصاد زیر بنایی یا بازارهای مالی باشد.

مفهوم اسپرد بازده

اسپرد بازده یک معیار کلیدی است که سرمایه گذاران اوراق قرضه هنگام سنجش سطح هزینه برای یک اوراق قرضه یا گروهی از اوراق قرضه از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر یک اوراق نرخ بازدهی ۳ درصد و دیگری نرخ بازدهی ۴ درصدی داشته باشد، اسپرد ۳ واحد درصد است. اوراق قرضه غیرخزانه داری معمولاً بر اساس تفاوت بین بازده آنها و بازده اوراق خزانه با سررسید قابل مقایسه ارزیابی می شوند.

به عنوان مثال، اوراق قرضه با بازدهی بالا  صادر شده توسط یک شرکت بزرگ و از نظر مالی سالم معمولاً با اسپرد نسبتاً پایین نسبت به اوراق خزانه ایالات متحده معامله می شود. در مقابل، اوراق قرضه صادر شده توسط یک شرکت کوچکتر با قدرت مالی ضعیف تر، معمولاً با اسپرد بالاتری نسبت به اوراق خزانه معامله می شود. به همین دلیل، اوراق قرضه در بازارهای نوظهور و بازارهای توسعه یافته، و نیز اوراق بهادار مشابه با سررسیدهای مختلف، معمولاً با بازدهی بسیار متفاوت معامله می شوند.

تغییر اسپرد بازده

از آنجایی که بازده اوراق اغلب در حال تغییر است، اسپرد بازده نیز تغییر می کند. جهت اسپرد ممکن است کاهش یا افزایش یابد، به این معنی که تفاوت بازدهی بین دو اوراق در حال افزایش است و یک بخش بهتر از دیگری عمل می کند. وقتی اسپردها باریک می شوند، تفاوت بازدهی کاهش می یابد و یک بخش نسبت به دیگری ضعیف تر عمل می کند. به عنوان مثال، بازده شاخص اوراق قرضه پربازده از ۷% به ۷.۵% می رسد. در عین حال، بازدهی خزانه ۱۰ ساله ۲ درصد باقی می ماند. اسپرد از ۵درصد به ۵.۵ درسد رسید، که نشان می دهد اوراق با بازدهی بالا در آن دوره زمانی عملکرد ضعیفی نسبت به اوراق خزانه داری داشتند.

در مقایسه با روند تاریخی، اسپرد بازده بین اوراق بهادار دارای سررسیدهای مختلف ممکن است نشان دهنده نگاه سرمایه گذاران به شرایط اقتصادی باشد. گسترش اسپرد معمولاً منجر به منحنی بازدهی مثبت می شود که نشان دهنده شرایط پایدار اقتصادی در آینده است. برعکس، زمانی که اسپرد نزولی، منقبض می‌شود، شرایط اقتصادی بدتر می‌شود که منجر به صاف شدن منحنی بازدهی می‌شود.

اسپرد اوراق با بازده بالا درصد تفاوت در بازده فعلی کلاس‌های مختلف اوراق با بازده بالا در مقایسه با اوراق قرضه شرکتی با درجه سرمایه‌گذاری (به عنوان مثال با رتبه AAA)، اوراق خزانه‌داری یا سایر معیارهای اوراق قرضه است. اسپرد اوراق قرضه با بازدهی بالا که بیشتر از میانگین تاریخی است، ریسک اعتباری و نکول بیشتری را برای اوراق ناخواسته نشان می دهد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید