Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اعتماد مصرف کننده CCI (شاخص اقتصادی)

اعتماد مصرف کننده CCI (شاخص اقتصادی)

شاخص اعتماد مصرف کنندگان یک نظرسنجی است که میزان احساسات مصرف کننده (بدبینی یا خوشبینی) را در مورد وضعیت مالی یک کشور نشان میدهد.

چنانچه تمایلات مصرف کننده مثبت باشد، آن‌ها بیشتر خرج خواهند کرد و اقتصاد رو به رونق خواهد رفت. اما اگر آن‌ها بدبین باشند، الگوهای مصرف آن‌ها می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود.

 

cci.jpg

 

مفهوم اعتماد مصرف کننده (CCI)

شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان بطور روشنی میزان درجه اعتماد مصرف کننده را در امریکا نشان می دهد. این شاخص آخرین سه شنبه هر ماه منتشر میشود.
اساسا، این شاخصی نشان دهنده میزان سلامت هر اقتصادی است. و بر اساس انتظارات مصرف کننده از تجارت، و یا شرایط استخدام و اشتغال مشخص میشود.
شاخص اعتماد مصرف کنندگان براساس نظرسنجی 3000 پرسشنامه که توسط مصرف کننده پر می شود تعیین می گردد. این بررسی ابتدا هر دو ماه یک بار انجام میشد.، اما از سال 1977 بصورت ماهانه بررسی می شود.

در این نظر سنجی پنج سوال از مصرف کننده پرسیده شد دو مورد مربوط به شرایط اقتصادی حاضر و سه سوال مرتبط با انتظارات آینده .
مصرف کننده به سه حالت: مثبت, منفی, یا خنثی میتواند پاسخنامه را پر کند. همچنین یک پاسخ به وضعیت فعلی وجود دارد که به طور متوسط دو سوال را شامل می شود . پاسخ‌ها به سه سوال دیگر پایه و اساس شاخص انتظارات را تشکیل می‌دهند.
زمانی که داده‌ها جمع‌آوری شدند، مقدار نسبی هر سوال محاسبه می‌شود. سپس مقدارهای نسبی با هم مقایسه می شوند که به عنوان یک معیار از 100 منتشر می‌شود. این شاخص به عنوان یک شاخص پیشرو در بین تحلیلگران و فعالان بازار در نظر گرفته می شود.

نمودار CCI

شاخص اعتماد مصرف کننده نشان می دهد که مردم در مورد قدرت فعلی و آینده اقتصاد چه احساسی دارند. بنابراین، برای نشان دادن تفاوت در اعتماد مصرف‌کننده به دلیل وقوع هر بحران یا رویداد اقتصادی بزرگ، این تفاوت از طریق نمودار شاخص اعتماد مصرف‌کننده در زیر منعکس می‌شود.

 

نمودار اعتماد مصرف کننده.jpg

 

نمودار بالا مقادیری را در محور y، نتیجه CCI را برای ماه‌های اکتبر 2019 تا اکتبر 2020 نشان می‌دهد. معیار برای CCI مقدار 100 است، که در آن مقادیر بالای 100 درک مثبتی از مصرف‌کنندگان نشان می‌دهند. در نتیجه، مصرف کنندگان کمتر پس انداز می کنند و بیشتر هزینه می کنند. به طور مشابه، کاهش ماهانه در CCI (زیر 100) نشان دهنده کاهش اعتماد مصرف کننده است که منجر به صرفه جویی بیشتر و مصرف کمتر مصرف کنندگان می شود.

فرمول

نظرسنجی اعتماد مصرف کننده ماهانه با جمع آوری داده ها از 5000 خانوار در ایالات متحده انجام می شود. این نظرسنجی هر ماه برای گروه های مختلف انجام می شود و پرسشنامه از طریق پست برای آنها ارسال می شود. هیئت کنفرانس نتایج را در آخرین سه شنبه هر ماه منتشر می کند.

سوالات در مورد شرایط فعلی عبارتند از:

  • نظرات پاسخ دهندگان در مورد شرایط فعلی کسب و کار
  • دیدگاه پاسخ دهندگان در مورد بازار کار فعلی یا شرایط شغلی

سوالات در مورد شرایط آینده عبارتند از:

  • انتظار پاسخگو از شرایط تجاری آتی در شش ماه آینده
  • انتظارات پاسخگو در مورد اشتغال یا بازار کار در شش ماه آینده
  • انتظارات پاسخگو در مورد انتظارات خانواده برای شش ماه آینده،

شرکت کنندگان باید به سؤالات مربوط به شرایط تجاری و مالی به عنوان خوب یا بد پاسخ دهند، و برای چشم انداز و فرصت های شغلی، می توانند به عنوان «کماب» یا «فراوان» پاسخ دهند.

 

ریسک صفر.png
تبلیغات

 

 

محاسبه

برای محاسبه شاخص اعتماد مصرف کننده، اولاً، طبقه بندی پاسخ ها به مثبت، منفی و خنثی به تعیین میانگین همه پاسخ ها کمک می کند. اینها به اعتماد پاسخ دهنده به قدرت حال و آینده اقتصاد بستگی دارد. بنابراین، تقسیم تعداد کل پاسخ‌های طبقه‌بندی شده به عنوان مثبت بر مجموع پاسخ‌های منفی و مثبت، میانگین پاسخ‌های پنج سؤال نظرسنجی را مشخص میکند.

تعداد بیشتر پاسخ های مثبت به این معنی است که مصرف کنندگان نسبت به فعالیت های اقتصادی آینده، موقعیت مالی و پایداری شغل خوش بین هستند. همچنین رتبه‌بندی شاخص را بالاتر می‌برد، نزدیک به 100 یا بالاتر از 100.

با این حال، تعداد بیشتر پاسخ‌های خنثی یا منفی نشان‌دهنده اعتماد مصرف‌کننده کمتر و در نتیجه رتبه‌بندی شاخص پایین‌تر است.

مثال

به عنوان مثال، کتی و سارا دو دوست هستند که در ایالات متحده زندگی می کنند و در مورد برنامه های مخارج و پس انداز خود برای 6 تا 12 ماه آینده بحث می کنند. کتی قصد دارد تعطیلات زمستانی را با خانواده خود سپری کند و به سارا می گوید که این سفر با زمان زیاد انجام خواهد شد، زیرا دخترش برای شروع مدرک فارغ التحصیلی خود به ایالت دیگر می رود.

در همان زمان، سارا برنامه های خود را برای خرید یک خانه جدید در سال آینده به اشتراک می گذارد. بنابراین، او پس انداز بیشتری برای پرداخت وام مسکن و هزینه های سربار دارد.

بنابراین، از گفتگوی آنها، یک تحلیلگر ممکن است استنباط کند که افراد به عنوان مشتری تصویر مثبتی از آینده اقتصاد و امنیت شغلی برای برنامه ریزی برای چنین هزینه هایی دارند. بنابراین، اگر همه مصرف‌کنندگان در اقتصاد یا خانوارها نسبت به هزینه‌ها مطمئن و خوش‌بین باشند، CCI افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است منجر به افزایش سطح تولید و اشتغال در اقتصاد شود. در عین حال، این روند افزایش هزینه های مصرف کننده نیز منجر به تورم خواهد شد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید