Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازار اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه (که غالباً بازار بدهی، بازار با درآمد ثابت یا بازار اعتبار نامیده می شود) نامی جمعی است که به کلیه معاملات و اوراق بهادار داده می شود. دولت ها معمولاً به منظور جمع آوری سرمایه و یا نقدینگی از جامعه برای پرداخت بدهی ها یا تأمین اعتبارات زیرساختی، اوراق قرضه  منتشر می کنند. شرکتهای بازرگانی عمومی در مواقعی که نیاز به تأمین مالی پروژه های توسعه مشاغل یا ادامه فعالیتهای مداوم دارند، اوراق قرضه منتشر می کنند.

کلمات کلیدی


  • بازار اوراق قرضه به طور گسترده بازاري را توصيف مي کند که در آن سرمايه گذاران اوراق بهادار را که توسط نهادهاي دولتي يا شرکت ها به بازار آورده مي شود، خريداري مي کنند.
  • دولت ها معمولاً درآمد حاصل از اوراق قرضه را برای تأمین مالی زیرساخت ها و پرداخت بدهی ها استفاده می کنند.
  • شرکت ها برای جمع آوری سرمایه مورد نیاز برای حفظ عملیات، رشد خطوط تولید خود یا افتتاح مکان های جدید، اوراق قرضه صادر می کنند.
  • اوراق قرضه یا در بازار اصلی منتشر می شود که بدهی جدیدی را به وجود می آورد. یا در بازار ثانویه که در آن سرمایه گذاران می توانند بدهی موجود را از طریق کارگزاران یا اشخاص ثالث دیگر خریداری کنند.
  • اوراق قرضه نسبت به سرمایه گذاری های سهام محافظه کارانه و نوسات کمی دارند، اما بازده سود مورد انتظار پایین تری نیز دارند.

مفهوم بازارهای اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه به طور گسترده ای به دو محیط مختلف تقسیم شده است: بازار اولیه و بازار ثانویه.

از بازار اصلی اغلب به عنوان بازار "اوراق جدید" یاد می شود که در آن معاملات به طور مستقیم بین ناشر اوراق قرضه و خریداران اوراق قرضه انجام می شود. در اصل، بازار اولیه باعث ایجاد اوراق بهادار  کاملاً جدید می شود که قبلاً به مردم ارائه نشده بود.

در بازار ثانویه، اوراق بهاداری که قبلاً در بازار اصلی فروخته شده اند، در تاریخ های بعدی خریداری و فروخته می شوند. سرمایه گذاران می توانند این اوراق را از کارگزار خریداری کنند. کارگزار به عنوان واسطه بین طرف های خرید و فروش عمل می کند. این موارد بازار ثانویه ممکن است در قالب صندوق های بازنشستگی، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و بیمه نامه های زندگی - در میان بسیاری از ساختارهای محصول دیگر بسته بندی شود.

مهم: سرمایه گذاران اوراق قرضه باید به این واقعیت توجه داشته باشند که اوراق قرضه بدرد نخور، در حالی که بالاترین بازده را ارائه می دهند، بیشترین خطرات عدم پرداخت را به همراه دارند.

تاریخچه بازارهای اوراق قرضه

اوراق قرضه بسیار بیشتر از سهام معامله شده است. در حقیقت، وام هایی که قابل واگذاری یا انتقال به دیگران بودند، در همان زمان بین النهرین باستان ظاهر شدند. که در آن بدهی های واحد وزن دانه را بین بدهکاران رد و بدل می شد. در حقیقت، تاریخچه ثبت شده ابزار بدهی به 2400 سال قبل از میلاد برمی گردد.

به عنوان مثال، از طریق لوح سفالی کشف شده در نیپور، (عراق امروزی)، این مصنوعات ضمانت پرداخت غلات را ثبت می کردند. و در صورت بازپرداخت نکردن بدهی عواقب آن را ذکر میکردند. بعدها، در قرون وسطی، دولت ها برای تأمین بودجه جنگ ها شروع به صدور اوراق های مستقل کردند. در حقیقت، بانک انگلستان، قدیمی ترین بانک مرکزی جهان که هنوز وجود دارد، برای جمع آوری پول برای بازسازی نیروی دریایی انگلستان در قرن هفدهم از طریق انتشار اوراق قرضه تأسیس شد. اولین اوراق خزانه داری آمریکا نیز برای کمک به بودجه ارتش، ابتدا در جنگ استقلال از تاج انگلستان، و دوباره در قالب "اوراق قرضه آزادی" برای کمک به جمع آوری کمک مالی برای جنگ جهانی اول منتشر شد.

انواع بازارهای اوراق قرضه

بازار اوراق بهادار عمومی را می توان در طبقه بندی اوراق قرضه زیر تقسیم بندی کرد. هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.

اوراق مشارکت

شرکت ها برای جمع آوری پول به دلایل مختلفی مانند تأمین مالی عملیات جاری، گسترش خطوط تولید یا افتتاح امکانات جدید تولید، اوراق قرضه شرکتی منتشر می کنند. اوراق قرضه شرکتی معمولاً ابزار بدهی بلند مدت را توصیف می کند که حداقل با یک سال سررسید ارائه می دهد.

اوراق قرضه شرکتی معمولاً به عنوان درجه سرمایه گذاری پایین یا  با بازده بالا (یا "بدرد نخور") طبقه بندی می شوند. این دسته بندی براساس رتبه بندی اعتباری تعیین شده توسط آژانس ها انجام می شود. درجه سرمایه گذاری نمره ای است که نشان دهنده یک اوراق قرضه با کیفیت بالا است. که خطر نسبتی نسبتاً کم را نشان می دهد. شرکت های دارای درجه بندی سهام مانند استاندارد وPoor و Moodyاز نام های مختلفی متشکل از حروف بزرگ و کوچک A و B برای شناسایی رتبه بندی کیفیت اعتباری یک سهام استفاده می کنند.

اوراق قرضه بدرد نخور اوراق قرضه ای هستند که بیشتر از سایر اوراق قرضه منتشر میشوند. و ریسک عدم پرداخت سود آنها بالاست. اوراق قرضه قولی است که در ازای خرید اوراق قرضه به سرمایه گذاران به همراه بازپرداخت اصل سرمایه گذاری شده، سود پرداخت می کند. اوراق بدرد نخور نشان دهنده اوراق قرضه منتشر شده توسط شرکت هایی است که از نظر مالی با مشکل روبرو هستند و خطر بالایی برای کوتاهی کردن یا پرداخت نکردن پرداخت سود خود و یا بازپرداخت اصل پول به سرمایه گذاران دارند. اوراق قرضه بدرد نخور به اوراق قرضه با بازده بالا نیز گفته می شود. زیرا بازده بالاتر برای جبران هرگونه خطر پیش فرض مورد نیاز است. این اوراق دارای اعتبار زیر BBB- از آژانس S&P یا زیر Baa3از آژانس Moody هستند.

اوراق قرضه دولتی

اوراق قرضه دولتی با پرداخت ارزش اسمی مندرج در گواهی اوراق قرضه، در تاریخ سررسید توافق شده، بازپرداخت می شود. این ویژگی باعث جذابیت اوراق قرضه دولتی برای سرمایه گذاران محافظه کار می شود. از آنجا که اوراق توسط دولت پشتیبانی می شود، دولت می تواند از مالیات شهروندان بازپرداخت را بپردازد یا برای پوشش پرداخت ها در شرایط بحرانی، پول چاپ کند. به طور کلی این اوراق کم خطرترین نوع اوراق قرضه محسوب می شوند.

در ایالات متحده، اوراق قرضه دولتی به عنوان اوراق قرضه خزانه داری شناخته می شوند. و با قاطعیت فعال ترین و شناورترین بازار اوراق قرضه امروز هستند. لایحه خزانه داری(T-Bill) یک تعهد بدهی کوتاه مدت دولت ایالات متحده است که توسط وزارت خزانه داری با سررسید یک سال یا کمتر پشتیبانی می شود.

اوراق قرضه شهرداری

اوراق قرضه شهرداری (که معمولاً به عنوان اوراق قرضه "مونی" مخفف می شوند) به طور محلی توسط ایالت ها، شهرها، مناطق ویژه خاص، مناطق خدمات عمومی، مدارس، فرودگاه ها و بندرهای دریایی متعلق به دولت و سایر نهادهای دولتی که به دنبال جمع آوری پول برای تأمین مالی پروژه های مختلف، ارائه می شود.

اوراق قرضه شهرداری معمولاً در سطح فدرال فاقد مالیات هستند. همچنین می توانند در سطح مالیات (ایالتی یا محلی) معاف از مالیات باشند. این امر برای سرمایه گذاران واجد شرایط جذاب است.

مونی ها در دو نوع اصلی وجود دارند. یک اوراق تعهد عمومی (GO) توسط نهادهای دولتی صادر می شود. با درآمد حاصل از یک پروژه خاص مانند ساخت جاده ودریافت عوارض از رانندگان تأمین می شود. برخی از اوراق قرضه GOبا مالیات اختصاصی بر دارایی پشتیبانی می شوند.  پرداخت اصل و سود را از طریق ناشر یا فروش، سوخت، اشغال هتل یا سایر مالیات تأمین می کند. هنگامی که شهرداری ناشر  اوراق قرضه است، شخص ثالث سود و اصل پرداخت را تحت پوشش قرار می دهد.

اوراق مشارکت رهنی(MBS)

مسائل MBS ، که متشکل از وام های مسکن در املاک و مستغلات است، با تعهد دارایی های خاص وثیقه ای قفل شده است. سرمایه گذار که اوراق تضمینی با پشتوانه رهن را خریداری می کند، اساساً از طریق وام دهندگان خود به خریداران مسکن وام می دهد. اینها معمولاً سود ماهیانه، سه ماهه یا نیمه سالانه پرداخت می کنند.

MBS نوعی امنیت تحت حمایت دارایی(ABS) است. همانطور که در بحران وامهای رهنی غیرمجاز در سالهای 2007-2008 آشکار شد، وثیقه با پشتوانه وام مسکن به اندازه وامهایی است که از آن پشتیبانی می کند.

اوراق قرضه بازار نوظهور

این اوراق قرضه ای است که توسط دولت ها و شرکت های مستقر در اقتصادهای بازار در حال ظهور منتشر می شود. این اوراق نسبت به بازارهای داخلی یا پیشرفته اوراق قرضه فرصت های رشد بسیار بیشتری را ایجاد می کنند. اما همچنین خطر باز پرداخت بیشتری  هم دارند.

درقرن بیستم، کشورهایی که اقتصاد در حال ظهور دارند فقط به صورت متناوب اوراق قرضه منتشر می کنند. با این وجود، در دهه 1980، وزیر خزانه داری وقت، نیکلاس بردی، برنامه ای را برای کمک به اقتصاد جهانی برای کمک به بازسازی بدهی خود از طریق انتشار اوراق قرضه آغاز کرد. 

بسیاری از کشورها در آمریکای لاتین در طی دو دهه آینده این اوراق به اصطلاح Brady خوانده می شود را منتشر کردند که در اوج انتشار بدهی های بازار در حال ظهور بود. امروز، اوراق قرضه در کشورهای در حال توسعه و توسط شرکت های مستقر در این کشورها در سراسر جهان، از جمله از آسیا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه منتشر می شود.

خطرات سرمایه گذاری در اوراق قرضه در حال ظهور

خطرات سرمایه گذاری در اوراق قرضه در حال ظهور، شامل ریسک های استانداردی است که همراه با کلیه موضوعات بدهی مانند متغیرهای عملکرد اقتصادی یا مالی ناشر و توانایی ناشر در انجام تعهدات پرداختی است. این خطرات به دلیل نوسانات سیاسی و اقتصادی بالقوه کشورهای در حال توسعه بیشتر می شود. اگرچه کشورهای در حال ظهور، به طور کلی، گام های بزرگی در زمینه محدود کردن خطرات کشورها یا ریسک حاکمیت برداشته اند، اما غیرقابل انکار است که احتمال بی ثباتی اقتصادی در این کشورها بیش از کشورهای پیشرفته، به ویژه ایالات متحده است.

بازارهای نوظهور همچنین خطرات فرا مرزی دیگری از جمله نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول را به همراه دارند. اگر اوراق قرضه با ارز محلی منتشر شود، نرخ دلار در مقابل آن ارز می تواند بر عملکرد سهم تان تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. وقتی آن واحد پول محلی در مقایسه با دلار قوی باشد، بازده شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. در حالی که ارز محلی ضعیف بر نرخ ارز تأثیر منفی می گذارد. همچنین بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد.

شاخص های اوراق قرضه

همانطور که شاخص هایS&P500 و  شاخص راسل ارزش سهام را ردیابی می کنند، شاخص های اوراق قرضه با نام تجاری بزرگ مانند شاخص Bloomberg Barclays Aggregate Bond, the Merrill Lynch Domestic Master, and the Citigroup U.S. Broad Investment-Grade Bond, ، عملکرد سبد اوراق مشارکت را ردیابی و اندازه گیری می کنند. بسیاری از شاخص های اوراق قرضه، عملکرد اوراق بهادار جهانی را اندازه گیری می کنند.

شاخص اوراق قرضه (دولتی / شرکتی )Barclays (برادران لمان سابق) که به آن "Agg" نیز گفته می شود، شاخص مهمی در وزن بازار است. مانند سایر شاخص های معیار، استانداردی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد که می توانند عملکرد یک صندوق یا اوراق بهادار را ارزیابی کنند. همانطور که از نام آن پیداست، این شاخص هم اوراق قرضه دولتی و هم شرکت ها را شامل می شود. این شاخص شامل ابزار بدهی شرکتی درجه سرمایه گذاری با موضوعات بالاتر از 100 میلیون دلار و سررسید یک ساله یا بیشتر است. این شاخص یک شاخص معیار بازده کل برای بسیاری از صندوق های اوراق قرضه و ETF است.

بازار اوراق قرضه در مقابل بازار بورس

اوراق قرضه از چند جهت با سهام متفاوت است. اوراق مشارکت نشان دهنده تأمین مالی بدهی است. در حالی که سهام نوعی سرمایه گذاری است. اوراق قرضه نوعی اعتبار است که به موجب آن وام گیرنده (به عنوان مثال ناشر اوراق قرضه) باید اصل مالک اوراق قرضه را به اضافه سود اضافی در طول راه بازپرداخت کند. سهام حق بازگشت سرمایه را به سهامدار نمی دهد. همچنین نباید سود (یا سود سهام) پرداخت کند. به دلیل حمایت های قانونی و ضمانت های موجود در یک اوراق قرضه مبنی بر بازپرداخت طلبکاران، اوراق قرضه معمولاً از ریسک کمتری نسبت به سهام برخوردار هستند. بنابراین بازده کمتری نسبت به سهام دارند. سهام ذاتاً از اوراق قرضه ریسک بیشتری دارند. بنابراین پتانسیل بیشتری برای سود بیشتر یا زیان بیشتر دارند.

هر دو بازار سهام و اوراق بهادار تمایل زیادی به فعالیت و نقدینگی دارند. قیمت های اوراق بهادار نسبت به تغییرات نرخ بهره بسیار حساس هستند. بطوریکه قیمت آنها به طور معکوس نسبت به حرکت نرخ بهره متفاوت است. از طرف دیگر، قیمت سهام نسبت به تغییر در سودآوری آینده و پتانسیل رشد، حساسیت بیشتری نشان می دهد.

مزایا و معایب بازار اوراق قرضه

اکثر کارشناسان مالی توصیه می کنند که نمونه کارهای متنوع و متنوعی به بازار اوراق قرضه اختصاص یابد. اوراق قرضه متنوع، نقدینگی و نوسان کمتری نسبت به سهام دارند. اما همچنین با گذشت زمان بازده کمتری دارند و ریسک اعتبار و نرخ بهره را به همراه دارند. بنابراین، داشتن بیش از حد اوراق قرضه در طولانی مدت می تواند بیش از حد محافظه کارانه  باشد.

مانند هر چیزی در زندگی و به ویژه در امور مالی، اوراق قرضه موافقان و مخالفانی دارند:

طرفداران

  • خطر کمتری نسبت به بازار سهام داشته باشید.
  • در جهان گسترده ای از ناشران و انواع اوراق بهادار برای انتخاب وجود دارد.
  • بازارهای اوراق قرضه شرکتی و دولتی از جمله بازارهای شناور و فعال در جهان هستند.
  • دارندگان اوراق قرضه در صورت ورشکستگی بر سهامداران ارجحیت دارند.

مخالفان

  • ریسک پایین تر به طور متوسط همراه با بازده پایین تر است.
  • خرید مستقیم اوراق قرضه ممکن است کمتر در دسترس سرمایه گذاران عادی باشد.
  • قرار گرفتن در معرض ریسک اعتباری (پیش فرض) و همچنین ریسک تغییرات نرخ بهره وجود دارد.

سوالات متداول بازار اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه چیست و چگونه کار می کند؟

بازار اوراق قرضه به طور گسترده ای به خرید و فروش اوراق مختلفی که توسط نهادهای مختلف منتشر می شود، اشاره دارد. شرکت ها و دولت ها برای تأمین سرمایه بدهی برای تأمین بودجه عملیات یا جستجوی فرصت های رشد، اوراق قرضه صادر می کنند. در مقابل، آنها قول می دهند مبلغ اصلی سرمایه گذاری، به علاوه سود را بازپرداخت کنند. مکانیزم خرید و فروش اوراق قرضه مشابه سهام یا سایر دارایی های قابل فروش است.

آیا اوراق قرضه سرمایه گذاری خوبی است؟

مانند هر سرمایه گذاری، بازده مورد انتظار یک اوراق قرضه، باید در برابر ریسک پذیری آن سنجیده شود. هر چقدر صادر کننده ریسک بیشتری داشته باشد، بازدهی که سرمایه گذاران را تقاضا می کنند بالاتر است. بنابراین اوراق بدردنخور نرخ بهره بالاتری پرداخت می کنند. اما در معرض خطر بیشتری برای  پرداخت دارند. خزانه داری ایالات متحده نرخ بهره بسیار کمی را پرداخت می کند، اما در واقع خطر آن صفر است.

آیا اوراق قرضه یک سرمایه گذاری مطمئن است؟

اوراق قرضه معمولاً سرمایه گذاری هایی با ریسک پایین و پایدار هستند. هم برای درآمد بهره و هم برای افزایش قیمت فرصت هایی فراهم می کنند. توصیه می شود که یک پرتفوی متنوع با مقداری تخصیص به اوراق قرضه داشته باشید. 

آیا می توانید در بازار اوراق قرضه ضرر کنید؟

بله. گرچه به اندازه سهام ریسک پذیر نیست، اما به طور متوسط قیمت اوراق در نوسان است. و می تواند پایین بیاید. به عنوان مثال اگر نرخ بهره افزایش یابد، قیمت حتی یک اوراق قرضه با درجه بالا کاهش می یابد. حساسیت قیمت اوراق بهادار به تغییرات نرخ بهره به عنوان مدت زمان آن شناخته می شود. همچنین اگر ناشر اوراق بطور پیش فرض ورشکسته شود، ارزش قابل توجهی از دست خواهد داد. به این معنی که دیگر نمی تواند نه سرمایه اولیه و نه سود بدهی را بازپرداخت کند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید