Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رتبه بندی اوراق قرضه

رتبه بندی اوراق قرضه

رتبه بندی اوراق قرضه روشی برای سنجش اعتبار اوراق قرضه است. این رتبه بندی ها به طور معمولا یک  حروف را به اوراق قرضه اختصاص می دهد که کیفیت اعتبار آنها را نشان می دهد. این خدمات توسط آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه، قدرت مالی ارائه دهنده اوراق قرضه( توانایی آن در پرداخت اصل و سود یک اوراق)ارزیابی می شود.

کلمات کلیدی

  • رتبه بندی اوراق یک طرح امتیازدهی مبتنی بر حروف است که برای قضاوت در مورد کیفیت و ارزش اوراق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اوراق قرضه به صورت درجه سرمایه گذاری "AAA" تا به "BBB-" توسط Standard & Poor's رتبه بندی می شوند. اوراق بدردنخور رتبه بندی کمتری دارند.
  • هرچه امتیاز یک اوراق قرضه بالاتر باشد، نرخ بهره آن پایین ترخواهد بود. چرا که ریسک آن نیز به واسته اعتبار ارائه دهنده پایین است.

شکستن رتبه بندی

 اوراق قرضه  ایی دارای رتبه بندی هستند که حداقل توسط یکی از سه آژانس اصلی مستقلر درجه بندی شده باشند. این آژانس ها عبارت اند از:

  • Standard & Poor's
  • Moody;s Investors Service
  • Fitch Ratings Inc

این آژانس ها تحلیل مالی کاملی از نهاد انتشار اوراق قرضه (از خزانه داری آمریکا گرفته تا شرکت های بین المللی) انجام می دهند. بر اساس معیارهای منحصر بفرد هر آژانس، تحلیلگران توانایی  این را خواهند داشت تا واحد تجاری را برای پرداخت صورت حساب های خود و نقدینگی، تعیین می کنند. در این حالت میتوانند انتظارات و چشم انداز آینده یک اوراق قرضه را نیز در نظر می گیرند. سپس آژانس ها براساس جمع آوری داده های امتیازی، رتبه کلی اوراق را اعلام می کنند.

رتبه بندی این اوراق  بر قیمت گذاری، بازده و بازتاب چشم انداز بلند مدت اوراق قرضه نیز تأثیر می گذارد. رتبه بندی این اوراق برای تغییر سرمایه گذاران در کیفیت و ثبات اوراق قرضه موردنظر بسیار حیاتی است. این رتبه بندی در نتیجه تا حد زیادی بر نرخ بهره، اشتیاق سرمایه گذاری و قیمت اوراق قرضه تأثیر می گذارد.

اوراق قرضه با درجه بالاتر، به عنوان اوراق قرضه درجه  بالای سرمایه گذاری شناخته می شوند. این اوراق به عنوان سرمایه گذاری ایمن تر و با ثبات تر ارزیابی می شوند. چنین پیشنهادهایی با شرکتهای عمومی و دولتی که دارای چشم اندازهای مثبت هستند، گره خورده است. اوراق قرضه با درجه سرمایه گذاری شامل رتبه بندی "AAA" به " BBB-"است که توسط Standard & Poor's تعیین می شوند. "Aaa" به "Baa3" رتبه بندی آژانس مودی هستند.

اوراق قرضه با درجه سرمایه گذاری، معمولاً با کاهش رتبه بندی، نرخ بازدهی اوراق را افزایش می دهند. اوراق خزانه داری آمریکا رایج ترین اوراق بهادار دارای امتیاز AAA هستند.

اوراق قرضه بدون درجه سرمایه گذاری

اوراق قرضه بدون درجه سرمایه گذاری (اوراق بدردنخور) معمولاً دارای رتبه "BB+" تا "D" توسط Standard & Poor's و "Baa1" تا "C" برای آژانس مودی هستند. در برخی موارد، به اوراق قرضه از این نوع، وضعیت "رتبه بندی نشده" داده می شود. اوراق قرضه ای که دارای این رتبه بندی هستند، سرمایه گذاری هایی با ریسک بالاتر قلمداد می شوند.( هر چه ریسک خرید اوراق بالاتر رود سود آن نیز برای جذب بیشتر بالاتر خواهد رفت). با این وجود سرمایه گذاران خاصی را به سمت نرخ بازدهی بالایی که ارائه می دهند، جذب می کنند. اما برخی از اوراق قرضه بدرد نخور با موضوعات عدم نقدینگی روبرو هستند. و می توانند به طور پیش فرض سرمایه گذاران را با هیچ رها کنند. یک نمونه برجسته از اوراق قرضه غیر سرمایه گذاری، اوراق قرضه منتشر شده توسط شرکت انرژی جنوب غربی بود که Standard & Poor's امتیاز "BB +" را اختصاص داد ، که منعکس کننده چشم انداز منفی آن است.

آژانس های رتبه بندی مستقل در رکود اقتصادی سال 2008 

بسیاری از ناظران وال استریت معتقدند که این آژانس های مستقل اوراق قرضه، نقش مهمی در کمک به رکود اقتصادی 2008 داشتند. در حقیقت، این امر آشکار شد که در طی بحران، این آژانس ها برای ارائه امتیازات کاذب بالا، و در نتیجه بالا بردن ارزش اوراق، رشوه می گرفتند.

یک نمونه از این اقدامات متقلبانه در سال 2008 اتفاق افتاد. زمانی که آژانس مودی ۸۳٪ از ۸۶۹ میلیارد دلار اوراق بهادار با پشتوانه رهنی را که درست یک سال قبل به آنها "AAA" داده شده بود، کاهش داد.

به طور خلاصه: سرمایه گذاران بلند مدت باید بیشترین میزان مواجهه با اوراق قرضه خود را در اوراق قرضه قابل اعتماد و درآمدزا که دارای رتبه بندی درجه سرمایه گذاری هستند، خریداری و نگهداری کنند. دلالان و سرمایه گذاران پر ریسک که از طریق فرصت های پرخطر و با پاداش بالا امرار معاش می کنند، باید به اوراق قرضه بدون درجه سرمایه گذاری، توجه کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید