Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازار آتی (فیوچرز)

بازار آتی (فیوچرز)

بازار آتی یک بازار مالی است که در آن شرکت‌کنندگان قراردادهای آتی کالاها، شاخص‌های سهام، جفت ارز و نرخ‌های بهره را با قیمت از پیش تعیین‌شده و در تاریخ در آینده (مورد توافق طرفین)، معامله می‌کنند. بنابراین، سرمایه گذاران و معامله گران را از ضرر کردن در یک معامله محافظت می کند، حتی اگر قیمت کالا یا دارایی بعداً افزایش یا کاهش یابد.

این بازار که به عنوان بورس آتی نیز شناخته می شود، خرید، فروش و پوشش ریسک را به صورت 24 ساعته بر اساس قوانین مشخص  (حوزه قضایی خود)، تسهیل می کند. این مبادلات، شامل تجارت دارایی های اساسی، مانند فلزات گرانبها، محصولات کشاورزی و اوراق بهادار مالی است. معاملات بازار آتی دو هدف اصلی را دنبال می کند:

  • سفته بازی (که سرمایه گذاران را قادر به کسب سود می کند).
  • پوشش ریسک (به معامله گران اجازه می دهد تا زیان را به حداقل برسانند).

 

قرارداد اتی.jpg

بازار آتی (فیوچرز) چگونه کار می کند؟

بازار آتی تعادلی بین افزایش قیمت محصولات و قیمت هایی که سرمایه گذاران برای آن می پردازند حفظ می کند. با امضای قرارداد، خریدار و فروشنده توافق می کنند که قیمت توافقی یک کالا را بپردازند. قراردادهای آتی برای جلوگیری از نوسانات بازار برای خریداران و فورشندگان انجام می شود. آنها موافقت می کند هم ریسک و هم پاداش یک بازار بی ثبات را به عهده بگیرد.

 

فیوچرز.png

یک تولیدکننده گندم را در نظر بگیرید که دانه کافی برای فروش در بازار دارد. تولید کننده ترجیح می دهد غلات را به قیمت بالاتر بفروشد. اما خریدار،  آن را با قیمت کمتری خریداری می کنند. یک مبادله فیوچرز، یعنی بازار آتی، تجارت بین این دو را تسهیل می کند.

هر دو طرف توافق می کنند با امضای قرارداد آتی، کالای بازار آتی را با قیمتی مشخص در تاریخ آتی خریداری و بفروشند. در نتیجه افزایش یا کاهش قیمت در بازار تاثیری بر فروشنده و خریدار ندارد. به عبارت دیگر، قراردادهای آتی از تولیدکننده در برابر نوسانات بازار محافظت می کند و در عین حال ریسک و پاداش را به سرمایه گذار منتقل می کند.

بنابراین، اگر قیمت تعیین شده گندم در روز امضای قرارداد آتی 50 دلار بود و قیمت آن در حال حاضر 100 دلار است، خریدار همچنان 50 دلار را پرداخت می کند بدون اینکه تحت تأثیر قیمت فعلی بازار قرار گیرد.

هدف بازارهای آتی

قراردادهای آتی مشتقات قابل معامله در بورس هستند که ارزش آنها به ارزش دارایی پایه بستگی دارد. و بازارهای آتی اجازه می دهند این مشتقات را بعداً که به عنوان تاریخ انقضا شناخته می شود، با قیمت از پیش تعیین شده معامله کنند. علاوه بر این، این مبادلات اهداف دیگری را انجام می دهند، مانند:

یک) کشف قیمت یا سفته بازی: خریداران و فروشندگان از سراسر جهان در یک بازار واحد برای تنظیم کالا و ابزار مالی گرد هم می آیند.

دو) انتقال ریسک قیمت یا پوشش ریسک: خریداران و فروشندگان قیمت کالا و ابزار مالی را برای تحویل آتی تعیین می کنند تا از ضرر ناشی از نوسانات بازار جلوگیری کنند.

 

فیوچرز دو.jpg

مثال بازار آتی

به عنوان مثال، اگر یک مزرعه قهوه دانه های قهوه سبز را به ازای هر کیلو 4 دلار به رستر می فروشد. همچنین رستر آن قهوه بو داده را با 10 دلار به ازای هر کیلو می فروشد. هر دو با این قیمت سود می آورند، می خواهند این هزینه ها را در نرخ ثابت نگه دارند. سرمایه گذار موافقت می کند که اگر قیمت قهوه از نرخ تعیین شده کمتر شود، سرمایه گذار موافقت می کند که مابه التفاوت را به کشاورز قهوه پرداخت کند.

اگر قیمت قهوه از قیمتی بالاتر برود، سرمایه گذار می تواند سود خود را حفظ کند. در مورد رستر، اگر قیمت قهوه سبز از نرخ توافق شده فراتر رود، سرمایه گذار مابه التفاوت آن را پرداخت می کند و رستر قهوه را با نرخ قابل پیش بینی دریافت می کند. اگر قیمت قهوه سبز کمتر از نرخ مورد توافق باشد، رستر همان قیمت را می پردازد و سرمایه گذار سود می برد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید