Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه

آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه

آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه، شرکت هایی هستند که اعتبار هر دو اوراق بدهی و صادر کنندگان آنها را ارزیابی می کنند. رتبه بندی اوراق قرضه مورد استفاده توسط متخصصان سرمایه گذاری، برای تعیین احتمال بازپرداخت بدهی توسط این آژانس ها منتشر میشود.در واقع آژانس رتبه بندی اوراق قرضه شرکت قدرتمندی هستند که خوش حسابی شما برای بازپرداخت بدهی، را رتبه بندی می کند. 


کلمات کلیدی

  • آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه، شرکت هایی هستند که اعتبار هر دو اوراق بدهی و صادر کنندگان آنها را مورد  ارزیابی قرار می دهند.
  • در ایالات متحده، سه آژانس رتبه بندی شده اصلی اوراق قرضه ، آژانس های Standard & Poor's Global, Moody's Ratings , and Fitch Ratings  هستند.
  • آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه اطلاعات مفیدی را در اختیار بازارها قرار می دهند. بدین ترتیب به سرمایه گذاران کمک می کنند تا در هزینه های تحقیقاتی شان صرفه جویی کنند.
  • در اوایل قرن ۲۱ این آژانس ها به دلیل دادن رتبه بندی ناقص، مخصوصا برای اوراق قرضه با پشتوانه وام، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته اند.

در مورد آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه بیشتر بدانیم

 بانک ها هنگام پرداخت وام با ریسک مواجه هستند. اگر آن ها اطلاعاتی درباره شخص یا شرکتی که به آن وام می دهند داشته باشند میتوانند آسوده تر وام را اعطا کنند ولی اگر اطلاعاتی نداشته باشند، ممکن است در بازپرداخت وام دچار مشکل شوند. همین قضیه در رابطه با کل یک کشور نیز صدق می کند. اگر کشوری با مشکلات پولی مواجه باشد و از بانک ها درخواست دریافت وام داشته باشد، بانک ها باید برای بازپرداخت پول تضمین داشته باشند. در ایالات متحده، سه آژانس رتبه بندی اصلی اوراق قرضه Standard & Poor's Global Ratings, Moody's, and Fitch Ratings هستند. هر یک از این آژانس ها از  سیستم رتبه بندی بر پایه حروف منحصر به فردی استفاده می شود.بدین ترتیب، به سرعت به سرمایه گذاران اعلام می کند که آیا  اوراق قرضه مربوطه، کم خطر و یا پر خطر هست. و اینکه آیا صادر کننده دارای ثبات مالی هست یا نه.

بالاترین امتیاز Standard & Poor ، به صورن AAA است.  این یعنی می توانید با کمترین نرخ بهره وام بگیرید.و اگر اوراق قرضه به BB + سقوط کند، دیگر در رتبه سرمایه گذاری به حساب نمی آید. کمترین رتبه ،D، نشانگر عدم تعهد اوراق قرضه می باشد. به این معنی که صادر کننده در پرداخت سود و بازپرداخت اصل به دارندگان اوراق مقصر است.(یعنی این شرکت ها یا کسب و کارها نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند و اساساً ورشکسته هستند).

به طور کلی، رتبه بندی اوراق قرضه آژانس Moody به ترتیب Aaa ، Aa ، A ، Baa ، Ba ، B ، Caa ، Ca ، C ، WR و NR است. رتبه بندی اعتبار اوراق قرضه Standard & Poor's و Fitch AAA ، AA ، A ، BBB ، BB ، B ، CCC ، CC ، C و D را ارائه می دهند. با حروفی که به طور پیش فرض دلالت بر صادرکننده اوراق قرضه دارد.

شرکت ها یا کشور های دارای رتبه بندی خوب با نرخ بهره کمتر می توانند وام دریافت کنند، در حالی که داشتن رتبه بندی پایین یعنی اینکه اعطای وام به شما با ریسک همراه است و باید نرخ بهره بیشتری پرداخت کنید.

رتبه بندی به صورت دوره ای

آژانس ها هنگام صدور، اوراق قرضه را رتبه بندی می کنند. آنها به صورت دوره ای اوراق قرضه و ناشران آنها را مجددا ارزیابی می کنند. بدین ترتیب در صورت نیاز  رتبه بندی را تغییر می دهند. رتبه بندی اوراق از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بر نرخ بهره شرکت ها و سازمان های دولتی در پرداخت اوراق قرضه منتشر شده تأثیر گذار است.

سه آژانس برتر رتبه بندی اوراق شرکت های خصوصی هستند. که اوراق مشارکت و اوراق قرضه شهرداری را با توجه به رتبه بندی ریسک مربوطه ارزیابی می کنند. آنها رتبه بندی را برای چاپ در مطبوعات مالی و روزنامه های روزانه می فروشند. از دیگر آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه در ایالات متحده می توان به آژانس رتبه بندی Kroll Bond (KBRA) ، Dun & Bradstreet Corporation و Egan-Jones Ratings Company (EJR) اشاره کرد.

مزایای آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه

آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه در اوایل قرن ۲۱ به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. اما همچنان عملکردهای با ارزشی را برای سرمایه گذاران انجام می دهند. وجوه قابل معامله در بورس ETF  برای خریدشان به رتبه بندی اوراق قرضه بستگی دارند. به عنوان مثال، سرمایه گذاریک اوراق قرضه با رتبه سرمایه گذاری، اوراق قرضه را براساس رتبه بندی از آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه خریداری یا می فروشد. و به این صورت، نمایندگی ها به طور مشابه با مدیران صندوق هایی که وظیفه سرمایه گذاری در اوراق قرضه با کیفیت مناسب را دارند، عمل می کنند.

آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه اطلاعات مفیدی را در اختیار بازارها قرار می دهند. با این حال، آنها هیچ مسئولیتی در قبال راههای غیر منطقی ندارند. حتی صندوق های سرمایه گذاری مشترک مدیریت شده نیز غالباً قوانینی دارند، که آنها را ملزم  به فروش اوراق قرضه ای که زیر درجه اعتبار خاصی قرار دارند ،می کنند. پایین آمدن رتبه می تواند باعث یک روند نزولی منجر به فروش اجباری، و همچنین ایجاد معامله ای برای سرمایه گذاران که منجر به سقوط اوراق قرضه شود.

انتقاد از آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه

طی سال های اخیر انتقاداتی به آژانس های رتبه بندی اعتباری وارد بوده است. در بحران مالی جهانی در سال 2008، آژانس-های رتبه بندی اعتباری اقرار کردند که در رتبه بندی های خود مرتکب خطا شده اند که تا حدی منجر به بروز بحران شده است. آژانس های رتبه بندی بهترین کارنامه را در بحران مسکن در آمریکا ثبت کردند که طبق پیش بینی ها تعداد زیادی از مردم قادر به پرداخت بدهی خود نبودند. به طور خاص، آنها به دلیل دادن اعتبار بالا به اوراق بهادار با پشتوانه رهنی مقصر شناخته شدند. که به نظر می رسد یک سرمایه گذاری با ریسک بالا باشد. سرمایه گذاران همچنان نگران تعارض منافع احتمالی هستند. ناشران اوراق قرضه بابت ارائه خدمات رتبه بندی به آژانس ها باید هزینه پرداخت می کنند اما هیچ شرکتی تمایل به پراخت هزینه بابت رتبه بندی پایین را ندارد. به دلیل این کمبود ها و نواقص دیگر، رتبه بندی نباید تنها عاملی باشد که سرمایه گذاران هنگام ارزیابی ریسک سرمایه گذاری خاص در اوراق قرضه به آن اعتماد کنند.

خسارات مالی

از طرف دیگر، آژانس های رتبه بندی اوراق قرضه نیز با ایجاد خسارات مالی با کاهش رتبه مشکوک، مورد انتقاد قرار گرفته اند. معروف ترین، S&P در بحران سقف بدهی سال 2011 رتبه اعتباری دولت فدرال ایالات متحده را از AAA به AA + کاهش داد. در واقع، فدرال رزرو همیشه می تواند پول بیشتری برای پرداخت سود چاپ کند. همچنین، دولت ایالات متحده در دهه آینده هیچ نشانه ای از عدم تعهد نشان نداد. با این حال، قیمت سهام در سال 2011 اصلاح قابل توجهی را تجربه کرد. برخی از شرکت ها بی دلیل، سود بیشتری را به بدهی های خود پرداخت کردند. با این حال، بازار، قیمت اوراق خزانه داری ایالات متحده را بالاتر برد و عدم اعتماد افت رتبه S&P را نشان داد.

روشی نسبتاً متفاوت که در آن آژانس ها،  اوراق قرضه را نرخ گذاری کرده، که نوسانات کلی بازار را نیز بی مورد بالا می برد.

شدیدترین حالت هنگامی رخ می دهد که آژانس ها بدهی یک کشور را از سطح سرمایه گذاری به وضعیت قراضه کاهش دهند. به عنوان مثال، S&P ناخواسته در سال 2010 به بحران بدهی حاکمیت اروپا (به دلیل کاهش بدهی ملی یونان )، کمک کرد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید