Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شکست

شکست

شکست به زمانی اطلاق می شود که قیمت یک دارایی به بالاتر از یک ناحیه مقاومت حرکت کند یا به زیر یک منطقه حمایت برود. شکست نشان دهنده پتانسیل ادامه حرکت قیمت در روند، در جهت شکست است. به عنوان مثال، شکست صعودی از الگوی نمودار می تواند نشان دهنده روند صعودی قیمت باشد.

شکست هایی که با حجم زیاد (نسبت به حجم نرمال) اتفاق می افتد، قطعیت بیشتری دارند، به این معنی که قیمت احتمالاً درآن جهت روند ادامه حرکت خواهد داشت.


کلمات کلیدی

  • شکست زمانی رخ میدهد که قیمت بالاتر از سطح مقاومت حرکت می کند یا به زیر سطح حمایت می رود.
  • شکست ها می توانند سلیقه ایی باشند زیرا همه معامله گران از سطح حمایت و مقاومت یکسانی استفاده نمی کنند.
  • شکست فرصت های معاملاتی احتمالی را فراهم می کند. شکسته شدن صعودی به معامله گران نشان می دهد که می توانند وارد خرید شوند یا موقعیت های فروش را پوشش دهند. شکست های نزولی به معامله گران نشان می دهد که احتمالاً می توانند وارد معامله فروش شوند.
  • شکست هایی با حجم نسبتاً زیاد، قاطعیت بیشتری را نشان می دهند و بنابراین قیمت احتمالاً به حرکت در مسیر شکست ادامه می دهد.
  • شکست در حجم نسبی کم بیشتر مستعد است که ناموفق باشد، بنابراین قیمت کمتر احتمال دارد در روند جهت شکست ادامه حرکت دهد.

 

شکست صعودی.jpg

مفهوم شکست

شکست به این دلیل اتفاق می افتد که قیمت به طور بالقوه برای مدتی در زیر سطح مقاومت یا بالاتر از سطح حمایت قرار گرفته است. سطح مقاومت یا سطح حمایت به خطی تبدیل می شود که بسیاری از معامله گران از آن برای تعیین نقاط ورود یا توقف حد ضرر استفاده می کنند. هنگامی که قیمت از طریق سطح حمایت یا مقاومت عبور می کند، معامله گرانی که منتظر شکست هستند، بصورت تهاجمی وارد معامله می شوند. کسانی که نمی خواستند شکست انجام شود، از معاملات خود خارج می شوند تا از ضررهای بزرگتر جلوگیری کنند.

 

این شلوغی فعالیت ها اغلب باعث افزایش حجم می شود. این نشان می دهد بسیاری از معامله گران علاقه مند به سطح شکست هستند. حجم بالاتر از حد متوسط به تأیید موفقیت کمک می کند. اگر حجم کمی وجود داشته باشد، ممکن است شکست برای بسیاری از معامله گران قابل توجه نباشد، یا هنوز معامله گران کافی متقاعد نشده اند که معاملات خود را در نزدیکی آن سطح انجام دهند. این شکست های کم حجم به احتمال زیاد نا معتبر و کتذب هستند. در زمان شکست صعودی، در شکست کاذب، قیمت دوباره به زیر مقاومت سقوط خواهد کرد. در صورت شکست کاذب نزولی، که معمولاً شکست نا معتبر نامیده می شود، در صورت عدم موفقیت، قیمت به بالاتر از سطح حمایتی که در زیر شکسته شد، صعود می کند.

 

شکست به همراه الگوها

شکستگی معمولاً با محدوده ها یا سایر الگوهای نمودار، از جمله مثلث، پرچم  و سر و شانه همراه است. این الگوها وقتی تشکیل میشوند که قیمت به روشی خاص حرکت می کند که منجر به حمایت و یا مقاومت مشخص می شود. سپس معامله گران این سطوح را برای ایجاد چهارچوب حرکتی شناسایی میکنند. اگر قیمت بالاتر از مقاومت باشد، ممکن است معاملات خرید را شروع کرده یا از معاملات فروش خارج شوند. یا اگر قیمت پایین تر از سطح حمایت باشد ممکن است معاملات فروش را شروع کنند یا از معاملات فروش خارج شوند.

حتی پس از شکست، قیمت اغلب (اما نه همیشه) قبل از حرکت مجدد در مسیر شکست، به نقطه شکست بر می گردد. دلیل این امر آن است که معامله گران  اغلب خرید اولیه را انجام می دهند، اما پس از آن سعی می کنند خیلی سریع برای سود خود معامله را بفروشند. این فروش به طور موقت قیمت را به نقطه شکست می رساند.  قیمت باید در مسیر شکست حرکت کند. اگر اینگونه نباشد، یک شکست ناکام است.

معامله گرانی که برای شروع معاملات از شکست استفاده می کنند، معمولاً در صورت عدم موفقیت در شکست، از سفارشات Stop loss استفاده می کنند. در صورتی که در شکست صعودی، خرید انجام دهند حد ضرر معمولاً درست زیر سطح مقاومت قرار می گیرد. در صورت فروش در شکست

نزولی، حد ضرر معمولاً دقیقاً بالاتر از سطح حمایت شکسته شده قرار می گیرد.

محدودیت های استفاده از شکست

دو مشکل اصلی در استفاده از شکست وجود دارد. مشکل اصلی شکست های ناموفق است. قیمت اغلب کمی فراتر از مقاومت یا حمایت حرکت می کند، برای معامله بر اساس شکست جذاب است.  ولی سپس قیمت معکوس می شود و در جهت شکست ادامه میسر صورت نمی پذیرد. این اتفاق می تواند چندین بار قبل از وقوع واقعی شکست رخ دهد.

 

سطح حمایت و مقاومت نیز ذهنی است. همه به  سطح حمایت و مقاومت مشخص یک جور نگاه نمی کنند. به همین دلیل مشاهده میزان حجم کمک می کند. افزایش حجم در شکست نشان می دهد که سطح مهم است. کمبود حجم نشان می دهد سطح مهم نیست یا معامله گران بزرگ (که حجم زیادی ایجاد می کنند) هنوز برای شرکت در معاملات بر مبنای شکست آماده نیستند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید