Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اوراق قرضه با بازده بالا

اوراق قرضه با بازده بالا
اوراق قرضه با بازده بالا

اوراق قرضه با بازده بالا (که اوراق بهادار نامیده می شود) اوراق قرضه ای هستند که نرخ سود بالاتری را پرداخت می کنند. زیرا دارای رتبه اعتباری کمتری نسبت به اوراق قرضه درجه بالا سرمایه گذاری هستند. اوراق قرضه با بازده بالا، احتمال شکست بالایی دارند. بنابراین برای جبران خسارت سرمایه گذاران باید بازدهی بالاتری نسبت به اوراق قرضه درجه بالا سرمایه گذاری بپردازند.

صادرکنندگان اوراق با بازده بالا معمولاً شرکتهای نوپا یا شرکتهای با سرمایه بالا و نسبت بدهی بالا هستند. با این حال، برخی از اوراق قرضه با بازدهی بالا فرشتگان سقوط کرده ای هستند که رتبه اعتباری خوب خود را از دست داده اند.


کلمات کلیدی

  • اوراق قرضه با بازده بالا، یا "اوراق بهادار"، اوراق بدهی شرکت ها هستند که نرخ سود بالاتری را پرداخت می کنند. زیرا رتبه اعتباری کمتری نسبت به اوراق قرضه سرمایه گذاری دارند.
  • این اوراق دارای رتبه اعتباری زیر BBB- از S&P یا زیر Baa3 از آژانس مودیز هستند.
  • اوراق قرضه با بازده بالا نسبت به اوراق بهادار سرمایه گذاری، نرخ سود بالاتر و بازده بلندمدت بالاتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد اما بسیار خطرناک هستند.
  • به طور خاص، اوراق قرضه نامرغوب به احتمال زیاد پیش فرض شده و نوسان قیمت بسیار بالاتری را نشان می دهند.

مفهوم اوراق قرضه با بازده بالا

از نظر فنی، اوراق قرضه با بازده بالا یا "نامرغوب" تقریباً مشابه اوراق مشارکت معمولی است. زیرا هر دو نمایانگر اوراق صادر شده توسط یک شرکت با وعده پرداخت سود و بازگرداندن اصل در سررسید هستند. اوراق قرضه ناخواسته به دلیل کیفیت اعتبار ضعیف ناشران آنها متفاوت است.

همه اوراق قرضه با توجه به کیفیت اعتباری مشخص می شوند. بنابراین در یکی از دو دسته اوراق قرضه قرار می گیرند: بازدهی بالا و درجه سرمایه گذاری بالا. اوراق قرضه با بازده بالا دارای اعتبار کمتری از موسسات اعتباری پیشرو است. یک اوراق قرضه، نوعی سفته بازی تلقی می شود و بنابراین اگر رتبه ای کمتر از "BBB-" از S&P یا زیر "Baa3" از آژانس مودیز داشته باشد، بازدهی بالاتری خواهد داشت. اوراق قرضه با رتبه یا بالاتر از این سطوح، درجه سرمایه گذاری بالا محسوب می شود. رتبه بندی اعتباری می تواند به اندازه "D" (در حال حاضر به طور پیش فرض) باشد و اکثر اوراق قرضه با رتبه "C" یا کمتر به صورت پیش فرض دارای ریسک بالایی هستند.

اوراق قرضه با بازده بالا معمولاً به دو زیر گروه تقسیم می شوند:

فرشتگان سقوط کرده: این اوراق قرضه ای است که زمانی درجه سرمایه گذاری بالا بوده. اما به دلیل کیفیت پایین اعتبار شرکت انتشار دهنده، به وضعیت اوراق قرضه نامرغوب کاهش یافته است.

ستاره های در حال ظهور: در مقابل فرشته سقوط کرده، این اوراق قرضه با رتبه ای است که به دلیل بهبود کیفیت اعتبار شرکت صادرکننده افزایش یافته است. ممکن است یک ستاره در حال ظهور همچنان یک اوراق قرضه نامرغوب باشد، اما در راه تبدیل به کیفیت سرمایه گذاری است.

مزایا

بازدهی بالاتر

به طور کلی، سرمایه گذاران اوراق با بازده بالا می توانند حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ امتیاز پایه در مقایسه با اوراق بهادار درجه سرمایه گذاری بالا، انتظار داشته باشند. در عمل، سود اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری بالا، کمتر است. صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های مبادله ای (ETFs) راه هایی را برای استفاده از این بازده های بالاتر ارائه می دهد.

معایب

ریسک پیشفرض

عدم پرداخت، به خودی خود مهمترین ریسک برای سرمایه گذاران اوراق با بازده بالا است. راه اصلی مقابله با ریسک پیش فرض، تنوع است. اما این استراتژی ها  هزینه ها را برای سرمایه گذاران افزایش می دهد.

با استفاده از اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری بالا، سرمایه گذاران می توانند اوراق قرضه منتشر شده توسط شرکتها یا دولتهای مختلف را خریداری کرده و آنها را مستقیماً نگهداری کنند. هنگامی که اوراق مستقیم دارند، سرمایه گذاران می توانند نردبان اوراق قرضه را برای کاهش ریسک نرخ بهره ایجاد کنند. سرمایه گذاران همچنین می توانند از هزینه های مربوط به خرید وجوهی که دارای اوراق بهادار جداگانه هستند خریداری کنند. با این حال، امکان عدم پرداخت اوراق قرضه فردی در بازار اوراق با بازده بالا بسیار خطرناک است.


مهم:

سرمایه گذاران کوچک به طور کلی باید از خرید اوراق قرضه با بازده بالا به طور مستقیم به دلیل ریسک بالای پیش فرض خودداری کنند. ETF های اوراق قرضه با بازده بالا و صندوق های سرمایه گذاری معمولاً گزینه های بهتری برای سرمایه گذاران خرده فروشی هستند که به این کلاس دارایی علاقه مند هستند.


نوسان بیشتر

از نظر تاریخی، قیمت اوراق قرضه با بازده بالا بسیار بیشتر از همتایان درجه سرمایه گذاری خود متغیر بوده است. در سال 2008، این اوراق به عنوان یک دارایی ۲۶.۱۷ درصد از ارزش خود را تنها در یک سال از دست داد. بین سالهای 1980 تا 2020، مجموعه متنوع اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری (شامل اوراق قرضه شرکتی و دولتی) هرگز بیش از ۳ درصد ارزش خود را در یک سال تقویمی از دست نداد.

در مجموع، نوسان اوراق قرضه با بازدهی بیشتر به بازار سهام نزدیک تراست تا بازار اوراق قرضه درجه سرمایه گذاری بالا.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید