Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مدیران خرید PMI (شاخص اقتصادی)

مدیران خرید PMI (شاخص اقتصادی)
مدیران خرید PMI (شاخص اقتصادی)

شاخص PMI یا شاخص مدیران خرید PMI (همچنین به عنوان شاخص تولید ISM شناخته می شود) یک شاخص اقتصادی ماهانه اصلی است که بر عملکرد بخش تولید تمرکز دارد. برای تعیین دوره های رشد اقتصاد و انقباض در اقتصاد ایالات متحده استفاده می شود. 

پرطرفدارترین PMI در تقویم اقتصادی ایالات متحده، شاخص تولید ISM است که توسط موسسه مدیریت عرضه گردآوری شده است.

برخلاف سایر شاخص‌های اقتصادی که داده‌های واقعی سفارش‌ها، خروجی‌ها و مواردی از این‌ها را ارائه می‌کنند، PMI بر اساس نظرسنجی از احساسات صدها نفر از مدیران خرید و عرضه در بخش خصوصی در سراسر کشور است. این شاخص دیدگاه‌ها در مورد تولید، سفارش‌های جدید، سفارش‌های عقب‌افتاده، اشتغال، موجودی‌ها، تحویل تامین‌کنندگان، صادرات، واردات و قیمت‌های مواد خام را دنبال می‌کند.

چرا شاخص PMI مهم است؟

PMI معمولاً به عنوان یک شاخص پیشرو برای اقتصاد ایالات متحده استفاده می شود زیرا طیف گسترده ای از دیدگاه ها را در مورد وضعیت فعلی تولید پوشش می دهد و داده ها را می توان با سایر شاخص های کلیدی (مانند تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی، اشتغال، و تورم) برای پیش بینی عملکرد اقتصاد. به عنوان مثال، سرمایه گذاران و اقتصاددانان سه ماه از داده های PMI برای تجزیه و تحلیل قبل از انتشار نتایج تولید ناخالص داخلی در هر سه ماهه دارند.

عدد کلی PMI شواهد در مورد عملکرد اقتصاد و اینکه آیا شرکت ها با افزایش تورم کالاهای بیشتری را زودتر سفارش می دهند یا محصولات بیشتری را برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده ارسال می کنند؛ ارائه می دهد. زیر شاخه ها همچنین نشان می‌دهند که آیا اشتغال در حال انقباض است، آیا تحویل تامین‌کنندگان با سرعت بیشتری در حال حرکت است یا موجودی‌های مشتریان بسیار زیاد است.

PMI همچنین یکی از اولین مجموعه‌های شاخص‌های اقتصادی است که هر ماه منتشر می‌شود و سرنخ‌های اولیه در مورد وضعیت اقتصاد ارائه می‌کند.

 

دلایل محکم.png
تبلیغات

 

چه کسی شاخص مدیران خرید را جمع آوری می کند؟

مؤسسه مدیریت تأمین، نظرسنجی هایی را بر روی صدها مدیر اجرایی تأمین تولید در ایالات متحده انجام می دهد و از سال 1931 PMI را جمع آوری می کند و این شاخص نام خود را از آن گرفته است. ISM تا سال 2002 به عنوان انجمن ملی مدیریت خرید شناخته می شد.

داده ها در اواسط هر ماه جمع آوری می شوند و با داده های اواسط ماه قبل مقایسه می شوند. برخی از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی نیز نظراتی را در مورد وضعیت تولید ارائه می دهند که ISM نیز همزمان با انتشار گزارش خود آن را منتشر می کند.

شاخص PMI نه زیرشاخص مختلف را محاسبه می کند. اینها شامل سفارشات جدید، تولید، اشتغال، تحویل تامین کنندگان، موجودی ها، قیمت ها، سفارشات صادراتی جدید، واردات و سفارشات عقب افتاده است. شاخص تولید برای کمک به پیش بینی تولید صنعتی استفاده می شود. از شاخص قیمت ها برای کمک به پیش بینی شاخص قیمت تولید کننده استفاده می شود. شاخص سفارشات جدید برای کمک به پیش بینی سفارشات کارخانه استفاده می شود. شاخص اشتغال برای کمک به پیش بینی اشتغال در تولید استفاده می شود. و شاخص تحویل تامین کننده جزء شاخص شاخص های اقتصادی پیشرو است.

شاخص مدیران خرید چه زمانی منتشر می شود؟

شاخص PMI در اولین روز کاری ماه  منتشر می شود. گزارش ISM در مورد تجارت شامل نظرسنجی هایی در زمینه تولید و غیر تولید است.

شاخص PMI چگونه محاسبه می شود؟

سوال معمولی! آیا شرایط یکسان باقی می مانند، بهبود یافته اند یا بدتر شده اند. سپس نتایج به‌عنوان یک شاخص انتشار، که معیاری برای پراکندگی تغییرات است، محاسبه می‌شود، و داده‌ها در بازه‌های زمانی زمانی جمع‌آوری و نمودار می‌شوند تا قله‌ها و فرودها را نشان دهند.

در نظرسنجی PMI، از پاسخ دهندگان سوال می شود که آیا یک شرایط خاص تغییر کرده است یا خیر، و این به عنوان یک مقدار ثبت می شود. به عنوان مثال، اگر یک شرط ثابت بماند، مقدار 50 تخصیص داده می شود. حداکثر برای بهبود 100 است، در حالی که حداقل برای زوال صفر است.

 

PMIنحوه محاسبه.jpg

 

PMI بیشتر از 50 نشان دهنده گسترش در تولید است، در حالی که خواندن کمتر از 50 نشان دهنده اقباض یا زوال اقتصاد است. این سطوح اغلب به طور متناظر به این معنا تفسیر می شوند که آیا کل اقتصاد در حال رشد یا کاهش است. سازمان هایی که نظرسنجی PMI را انجام می دهند روش محاسبه خود را دارند، اما فرمول اصلی در زیر آمده است.

 

به طور کلی، PMI بالاتر از 50 برای بازارهای مالی خوب است و PMI زیر 50 بد است. با این حال، سرمایه گذاران و تحلیلگران تمایل دارند PMI ماه گزارش را با ماه قبل مقایسه کنند. بازارهای سهام و بازار اوراق قرضه تمایل به واکنش مطلوب به افزایش PMI و منفی به کاهش دارند. تغییرات ماه به ماه به عنوان نشانه ای استفاده می شود که آیا اقتصاد در حال گسترش یا انقباض بوده است.

در زیر نموداری از داده های PMI در یک دوره 12 ماهه، از ژوئن 2021 تا مه 2022 آمده است.

 

مثالی از شاخص مدیران خرید PMI.webp

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید