Your browser does not support JavaScript!
نماشا

ابر ایچیموکو

ابر ایچیموکو

ابر ایچیموکو Ichimoku مجموعه ای از شاخص های فنی است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت روند را نشان می دهد. این کار را با بدست آوردن چند میانگین و ترسیم آنها بر روی نمودار انجام می دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه "ابر" استفاده می شود که سعی می کند پیش بینی کند قیمت در آینده در کجا ممکن است حمایت یا مقاومت پیدا کند.

ابر ایچیموکو  توسط Goichi Hosoda ، روزنامه نگار ژاپنی توسعه داده شد و در اواخر دهه 1960 منتشر شد. در حالی که در نگاه اول پیچیده به نظر می رسد، اما کسانی که با نحوه خواندن نمودارها آشنا هستند، اغلب با سیگنال های معاملاتی مشخص، به راحتی حرکات بازار را آنالیز می کنند 

Screenshot image

 


کلمات کلیدی

  •  ابر ایچیموکو  ازمحاسبه  پنج مولفه تشکیل شده است که دو تای آنها شامل ابری است که تفاوت بین دو منحنی کیجونسن و تنکانسن در آناسفاده شده.
  •  این خطوط شامل میانگین نه دوره ای، میانگین 26 دوره ای، میانگین آن دو میانگین، میانگین 52 دوره ای  است.
  •  ابر بخش مهمی از شاخص است. وقتی قیمت زیر ابر باشد، روند نزولی است. هنگامی که قیمت بالاتر از ابر است ، روند صعودی است.
  • اگر ابر در جهت مشابه قیمت حرکت کند، سیگنال های روند فوق تقویت می شوند. به عنوان مثال، در طول یک روند صعودی،  قیمت بالای ابر به سمت بالا حرکت می کند، یا در یک روند نزولی، پایین ابر به  قیمت به سمت پایین حرکت می کند.

فرمول های ابر ایچیموکو

در زیر پنج فرمول برای خطوطی که شامل نشانگر Ichimoku Cloud هستند، آمده است.

 

Conversion Line (tenkan sen)=29-PH+9-PL​Base Line (kijun sen)=226-PH + 26-PL​Leading Span A (senkou span A)=2CL + Base Line​Leading Span B (senkou span B)=252-PH + 52-PL​Lagging Span (chikou span)=Close plotted 26 periodsLagging Span (chikou span)=in the pastwhere:PH=Period highPL=Period lowCL=Conversion line​

 

نحوه محاسبه ابر Ichimoku

 

بالاترین و پایین ترین قیمتها در طول دوره رصد می شود - به عنوان مثال، بالاترین و پایین ترین قیمتهایی که طی نه روز گذشته بوسیله منحنی تنکانسن و طی بیست و شش دوره بوسیله کیجونسن قابل مشاهده شده است. افزودن اندیکاتور Ichimoku Cloud به نمودار شما محاسبات را برای شما انجام می دهد، اما اگر می خواهید آن را با دست محاسبه کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. خط کیجونسن و تنکانسن را محاسبه کنید.
  2. بر اساس محاسبات قبلی، سنکو اسپن A را محاسبه کنید. پس از محاسبه، این نقطه را به 26 دوره در آینده انتقال دهید.
  3. سنکو اسپنB را محاسبه کنید. این داده ها را در 26 دوره به آینده انتقال دهید.
  4.  قیمت پایانی 26 دوره گذشته را در نمودار ترسیم کنید.
  5. تفاوت بین Leading Span A و Leading Span B برای ایجاد ابر رنگ آمیزی شده است.
  6. وقتی اسپن A بیشتر از اسپن B  باشد، ابر را سبز رنگ کنید. هنگامی که اسپن A زیر اسپن B  باشد، ابر را قرمز رنگ کنید.
  7. مراحل بالا سری از نقاط ایجاد می کند. برای ایجاد خطوط، با پایان هر دوره، مراحل را دوباره طی کنید تا نقاط داده جدیدی برای آن دوره ایجاد کنید. نقاط داده را به یکدیگر متصل کنید تا خطوط و ظاهر ابر ایجاد شود.

 

ابر ایچیموکو به شما چه می گوید؟

روند کلی زمانی افزایش می یابد که قیمت بالاتر از ابر است. زمانی که قیمت زیر ابر است، کاهش می یابد و وقتی قیمت در ابر است بدون روند یا در حال گذار است.

وقتی اسپن A در حال افزایش و بالاتر از اسپن B است، این امر به تأیید روند صعودی کمک می کند و فضای بین خطوط معمولاً سبز رنگ است. وقتی اسپن A در حال سقوط و کمتر از اسپن B است، این امر به تایید روند نزولی کمک می کند. در این حالت فضای بین خطوط معمولاً قرمز رنگ است.

معامله گران اغلب از Ichimoku Cloud به عنوان یک منطقه حمایت و مقاومت بسته به موقعیت نسبی قیمت استفاده می کنند. ابر سطوح حمایتی/مقاومتی را ارائه می دهد که می تواند در آینده پیش بینی شود. این Ichimoku Cloud را از بسیاری از شاخص های تحلیل تکنیکال دیگر که فقط سطح حمایت و مقاومت را برای تاریخ و زمان فعلی ارائه می دهند، متمایز می کند.

ترکیب ایچیموکو با دیگر شاخص

معامله گران باید از ابر Ichimoku همراه با سایر شاخص های فنی استفاده کنند تا بازدهی تعدیل شده با ریسک کم خود را به حداکثر برسانند. به عنوان مثال، شاخص اغلب با شاخص قدرت نسبی (RSI) جفت می شود، که می تواند برای تأیید حرکت در جهت خاصی استفاده شود. همچنین مهم است که به روندهای بزرگتر نگاه کنید تا ببینید که روندهای کوچکتر چگونه در آنها قرار می گیرند. به عنوان مثال، در طول یک روند نزولی بسیار قوی، قیمت ممکن است قبل از سقوط مجدد، به طور موقت به ابر یا کمی بالاتر از آن برسد. تنها تمرکز بر روی شاخص به معنای از دست دادن تصویر بزرگتری است که قیمت تحت فشار فروش طولانی مدت است.

کراس اوورها روش دیگری است که می توان از این اندیکاتور استفاده کرد. توجه داشته باشید اگر خط تنکانسن به بالای خط کیجونسن حرکت کند، به ویژه هنگامی که قیمت بالاتر از ابر است. این می تواند یک سیگنال خرید قدرتمند باشد. یکی از گزینه ها این است که معامله را تا زمانی که خط تنکانسن به زیر خط کیجونسن کاهش یابد، نگه دارید. 

تفاوت بین ابر ایچیموکو و میانگین متحرک

در حالی که ابر Ichimoku از میانگین ها استفاده می کند، آنها متفاوت از میانگین متحرک معمولی هستند. میانگین های متحرک ساده قیمت های بسته شدن را می گیرند، آنها را جمع می کنند و مجموع آن را بر تعداد بسته شدن قیمت ها تقسیم می کنند. در میانگین متحرک 10 دوره ای، قیمتهای پایانی 10 دوره آخر اضافه می شود، سپس بر 10 تقسیم می شود تا میانگین بدست آید.

توجه کنید که چگونه محاسبات ابر Ichimoku متفاوت است. آنها بر اساس فراز و نشیب در یک دوره هستند و سپس بر دو تقسیم می شوند. بنابراین، میانگین های ایچیموکو با میانگین متحرک سنتی متفاوت خواهد بود، حتی اگر از تعداد دوره های یکسان استفاده شود.

یک شاخص بهتر از شاخص دیگر نیست. آنها فقط اطلاعات را به طرق مختلف ارائه می دهند.

محدودیت های استفاده از ابر Ichimoku

شاخص می تواند یک نمودار را با تمام خطوط، شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل ، اکثر نرم افزارهای نمودار اجازه می دهند خطوط خاصی پنهان شوند. به عنوان مثال، همه خطوط را می توان پنهان کرد، به غیر از Leading Span A و Leading Span B، که ابر را ایجاد می کنند. هر معامله گر باید روی خطوطی که بیشترین اطلاعات را ارائه می دهند تمرکز کند. بنابراین اگر همه خطوط حواس شما را پرت می کند بقیه را مخفی کنید.

یکی دیگر از محدودیت های ابر ایچیموکو این است که بر اساس داده های گذشته ساخته شده است. در حالی که دو مورد از این  داده ها در آینده ترسیم می شوند، هیچ چیزی در فرمول به طور ذاتی قابل پیش بینی نیست. میانگین ها به سادگی در آینده نیز میتوانند ترسیم شوند.

ابر همچنین می تواند برای مدت طولانی بی اهمیت شود، زیرا قیمت بسیار بالاتر یا پایین تر از آن باقی می ماند. در چنین مواقعی، خط تنکانسن، خط کیجونسن و کراس اوورها اهمیت بیشتری پیدا می کنند، زیرا عموماً به قیمت نزدیک هستند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید