Your browser does not support JavaScript!
نماشا

کنفرانس مطبوعاتی

کنفرانس مطبوعاتی

کنفرانس مطبوعاتیبانک های مرکزی رویدادی است که برای ارائه رسمی اطلاعات و پاسخ به سؤالات رسانه ها برای شفاف سازی سیاست های پولی برگزار می شود. کنفرانس های مطبوعاتی از قبل برنامه ریزی شده و به اطلاع عموم می رسد.

کنفرانس های مطبوعاتی بانکها معمولاً توسط رئیس بانک مرکزی برگزار میشود و توسط رابط مطبوعاتی یا مسئول ارتباطات شرکت هدایت می شوند. با توجه به منابع محدود، به ویژه در زمان تغییرات نرخ های بهره، ممکن است یک کنفرانس مطبوعاتی جذاب باشد.

همچنین کنفرانس مطبوعاتی میتواند  توسط شرکت ها و سایر مشاغل، سیاستمداران و سایر مقامات دولتی برگزار می شود.


کلمات کلیدی

  • کنفرانس‌های مطبوعاتی بانک مرکزی رویدادهایی هستند که در آن اطلاعاتی در موردسیاست های پولی برگزار می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند سؤال بپرسند.
  • این رویدادها برای پاسخ به اخبار مثبت و منفی، برای معرفی سیاست های آتی بانک های مرکزی برگزار می شود.
  • بیشتر کنفرانس‌های مطبوعاتی از طریق یک بیانیه مطبوعاتی اعلام می‌شوند، که بیانیه‌ای نوشته شده و ماهیت کنفرانس را مشخص می‌کند.
  • کنفرانس های مطبوعاتی معمولاً توسط رئیس بانک مرکزی برگزار شده و توسط رابط مطبوعاتی یا افسر ارتباطات، برگزار می شود.

مفهوم کنفرانس مطبوعاتی

کنفرانس های مطبوعاتی بانک مرکزی توسط بانک های مرکزی برگزار می شود و رسانه ها در آن شرکت می کنند. در طول این رویداد، یک یا چند سخنران ممکن است برای حاضران سخنرانی کنند. معمولا پس از آن خبرنگاران می توانند سوال بپرسند.

قبل از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی، بانک مرکزی ممکن است یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کند و ماهیت رویداد را مشخص کند. گاهی اوقات، این موارد قبل از کنفرانس صادر می شود.

بانک مرکزی این امکان را دارد که با دعوت از مطبوعات به رویدادهای ویژه، یک خبر را در مطلوب ترین حالت خود ارائه دهد. کنفرانس مطبوعاتی کنفرانس خبری نیز نامیده می شود.

چرا کنفرانس مطبوعاتی برگزار میشود؟

دلایل زیادی وجود دارد که بانک های مرکزی برگزاری جلسات مطبوعاتی را انتخاب می کنند. آنها ممکن است برای انجام هر یک از موارد زیر کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند:

  • به درآمدها، اخبار دیگر یا جنجال ها پاسخ دهند
  • اعلام خروج یا اضافه شدن یک مدیر اجرایی جدید
  • رونمایی از یک سیاست پولی
  • اعلام انتظارات از روند رشد اقتصادی

البته، این موارد تنها برخی از مواردی است که یک بانک مرکزی ممکن است کنفرانسی را برگزار کند. در برخی موارد، بانک ها ممکن است کنفرانس‌های مطبوعاتی خود را قبل از انتشار اخبار زمان‌بندی کنند.

نکاتی که باید قبل از کنفرانس مطبوعاتی در نظر بگیرید

قبل از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی چند نکته کلیدی وجود دارد که یک سرمایه گذار باید در نظر بگیرد.

اول، بیانیه مطبوعاتی است. علاوه بر اعلام کنفرانس، انتشار باید به خوبی طراحی شود. باید واضح، مختصر و دقیق باشد. اما باید به موضوع مورد نظر نیز رسیدگی کند، خواه این یک اعلامیه مثبت  باشد یا در پاسخ به اخبار منفی یا جنجالی. قبل از کنفرانس مطبوعاتی بیانیه بانک مرکزی منتشر میشود و بانک مرکزی در ارتباط با توضیحات تکمیلی بیانیه کنفرانس مطبوعاتی را برگزار میکند.

مدت زمان کنفرانس

کنفرانس مطبوعاتی بانک مرکزی هر ماه و حدود ۴۵ دقیقه پس از اعلام بیانیه بانک مرکزی برگزار می شود. این کنفرانس تقریباً یک ساعته و دارای دو بخش است. ابتدا بیانیه آماده شده خوانده می شود، سپس کنفرانس برای پرسش های مطبوعاتی آزاد است. این کنفرانس مطبوعاتی به بررسی عواملی می‌پردازد که بر تصمیم بانک مرکزی  برای نرخ بهره تأثیر می‌گذارند و به چشم‌انداز کلی اقتصادی و تورم می‌پردازد. مهمتر از همه، سرنخ هایی در مورد سیاست های پولی آینده ارائه می دهد. سطوح بالایی از نوسانات اغلب در طول کنفرانس مطبوعاتی مشاهده می شود زیرا سؤالات مطبوعاتی منجر به پاسخ های بدون نسخه می شوند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید