Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سپرده

سپرده

سپرده یک اصطلاح مالی است که به معنای پولی است که دربانک نگهداری می شود. در واقع می توان گفت، معامله ای است که شامل انتقال پول به شخص دیگر برای نگهداری می شود. با این حال، می تواند به بخشی از پول اشاره شود که به عنوان ضمانت یا وثیقه برای تحویل کالا استفاده می شود.

نحوه کارکرد 

سپرده شامل دو معنی متفاوت است. یک نوع سپرده شامل انتقال وجوه به طرف دیگر برای نگهداری است. با استفاده از این تعریف، به پولی اشاره می کند که سرمایه گذار به حساب پس انداز  در بانک یا موسسه اعتباری منتقل می کند.

در این تعریف، پول واریز شده هنوز متعلق به شخص یا نهادی است که پول را سپرده گذاری کرده است. آن شخص یا نهاد می تواند در هر زمان پول را برداشت کرده، به حساب شخص دیگری منتقل کند. همچنین از پول برای خرید کالا استفاده کند.

اغلب، شخص باید مبلغ معینی پول واریز کند تا بتواند یک حساب بانکی جدید باز کند که به عنوان حداقل سپرده شناخته می شود. واریز پول به یک حساب جاری معمولی به این معنی است که وجوه بلافاصله در دسترس و نقد شده است، بدون هیچ گونه تأخیری.

تعریف دیگر سپرده به مواردی اشاره می کند که بخشی از وجوه به عنوان ضمانت یا وثیقه برای تحویل کالا استفاده می شود. برخی از قراردادها به درصدی از وجوه پرداخت شده قبل از تحویل به عنوان حسن نیت نیاز دارند. به عنوان مثال، شرکت های کارگزاری اغلب از معامله گران می خواهند که برای انعقاد قرارداد آتی جدید ، سپرده حاشیه اولیه بگذارند.

وقتی فردی به حساب بانکی واریز می کند، سود دریافت می کند. این بدان معناست که در فواصل معین، درصد کمی از کل حساب به مقدار پولی که قبلاً در حساب وجود دارد اضافه می شود. بسته به بانک یا موسسه، بهره می تواند در نرخ های متفاوتی باشد.

 

انواع سپرده ها

دو نوع سپرده وجود دارد: تقاضا و زمان.

در سپرده تقاضا، هر زمان می توانید پول را از حساب برداشت کنید.

سپرده های مدت دار آنهایی هستند که زمان معینی دارند و معمولاً نرخ سود ثابتی می پردازند. این حسابهای سودآور نرخ بالاتری نسبت به حسابهای پس انداز ارائه می دهند. با این حال، این حساب مستلزم این است که پول برای مدت معینی در حساب نگهداری شود.

 

نمونه های دیگر

نوع دیگر، مبلغ  در بسیاری از خریدهای بزرگ مانند املاک یا وسایل نقلیه، که فروشندگان برای آنها برنامه های پرداخت نیاز دارند، واریز می شود. معمولاً شرکت های تأمین کننده این سپرده ها را در درصد معینی از قیمت خرید کامل تعیین می کنند و افراد معمولاً این نوع سپرده ها را برای  پیش پرداخت استفاده می کنند.

در مورد اجاره، به آن سپرده تضمینی گفته می شود. هزینه های مربوط به هرگونه خسارت احتمالی به ملک یا دارایی اجاره شده در طول مدت اجاره را پوشش دهد. پس از تأیید دارایی یا دارایی در پایان دوره اجاره ، بازپرداخت جزئی یا کل اعمال می شود.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید