Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چشم انداز اقتصاد جهانی

چشم انداز اقتصاد جهانی

چشم انداز اقتصاد جهانی (WEO) یک گزارش جامع است که سالی دو بار توسط صندوق بین المللی پول (IMF) منتشر می شود.

این چشم انداز شامل برآوردها و پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای رشد تولید جهانی و تورم و همچنین رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP)، قیمت‌های مصرف‌کننده، تراز حساب جاری و بیکاری در 190 کشور عضو صندوق است که بر اساس منطقه و وضعیت توسعه، گروه‌بندی شده‌اند. 

داده ها از مشاوره نمایندگان صندوق بین المللی پول با کشورهای عضو گرفته شده و در پایگاه داده WEO گنجانده شده است. WEO معمولاً در ماه های آوریل و اکتبر منتشر می شود. به دنبال آن به روز رسانی هایی نیز در جولای و ژانویه منتشر می شود.

 

کلمات کلیدی

  • چشم انداز اقتصاد جهانی (WEO) یک گزارش صندوق بین المللی پول است که آمار تولید، تورم، اشتغال، ترازهای مالی و بدهی کشورهای عضو را ارائه می دهد.
  • این گزارش که بیشتر به دلیل پیش‌بینی‌های رشد جهانی شناخته می‌شود، وضعیت اقتصاد جهانی را خلاصه می‌کند و مهم‌ترین تحولات اخیر را برجسته می‌کند.
  • صندوق بین المللی پول گزارش WEO را دو بار در سال (بر اساس داده های به دست آمده از مشاوره با دولت های کشورهای عضو) منتشر می کند.
  • صندوق بین‌المللی پول همچنین دو به‌روزرسانی اضافی را در سال، هر سه ماه پس از گزارش اصلی WEO منتشر می‌کند.

 

مفهوم چشم انداز اقتصاد جهانی

چشم انداز اقتصاد جهانی نتیجه بررسی صندوق بین المللی پول از شرایط و چشم اندازهای کلان اقتصادی در کشورهای عضو و همچنین تحلیل و پیش بینی تحولات اقتصادی و مالی جهانی است.

از آنجایی که صندوق بین‌المللی پول، یک سازمان مالی جهانی پیشرو است (که به‌شدت درگیر تحلیل‌های اقتصاد کلان است)، داده‌های آن به طور گسترده مورد استناد قرار می‌گیرد. به همین دلیل، پیش‌بینی‌های شش ماهه WEO عناوین برجسته و بررسی دقیق تحلیلگران بازارهای مالی را به خود اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که از صندوق بین‌المللی پول در مورد پیامدهای برنامه‌های تعدیل ساختاری خود برای اقشار ضعیف در کشورهای بدهکار انتقاد شده است. اما WEO کمتر بحث‌برانگیز بوده است. این چشم انداز توسط کارکنان حرفه‌ای صندوق تهیه شده و از نظرات مدیران اجرایی سازمان قبل از انتشار استفاده می‌شود.

نمونه ای از چشم انداز اقتصاد جهانی

چشم انداز اقتصاد جهانی که در آوریل 2022 منتشر شد، با عنوان "جنگ، بازیابی جهانی را عقب می اندازد"، پیش بینی رشد جهانی صندوق بین المللی پول برای سال های 2022 و 2023 را از رشد 6.1 درصدی در سال 2021 در بحبوحه بازگشت رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 کاهش داد.

در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش قیمت‌های انرژی و کالاها، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد سالانه جهانی خود را برای سال 2022 و 2023 از 4.4 درصد و 3.8 درصد به ترتیب در به‌روزرسانی سه ماهه WEO به 3.6 درصد کاهش داد.

چشم انداز اقتصاد جهانی آوریل 2022 شامل فصول "چشم انداز و سیاست های جهانی"، "بدهی بخش خصوصی و بهبود جهانی"، "بازار کار سبزتر: اشتغال، سیاست ها و تحول اقتصادی" و "تجارت جهانی و زنجیره های ارزش در طول پاندمی است.

فصل اول شامل نمودارهایی بود که افزایش قیمت غلات در سه ماهه اول 2022 و قرار گرفتن بانک های اروپایی در معرض روسیه را به عنوان درصدی از کل دارایی ها به تفکیک کشور نشان می داد.

یک پیوست آماری گسترده بحثی درباره مفروضات سیاست مالی مورد استفاده در پیش‌بینی‌های اقتصادی WEO برای کشورهای منتخب و همچنین جداول رشد تولید گذشته و پیش‌بینی‌شده، قیمت‌های مصرف‌کننده، ترازهای مالی و بدهی به تفکیک کشورها ارائه می‌دهد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید