Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تحلیل فاندامنتال یا اصول بنیادی

تحلیل فاندامنتال یا اصول بنیادی
تحلیل فاندامنتال یا اصول بنیادی

فاندامنتال یا اصول بنیادی شامل اطلاعات کمی و کیفی پایه و اساسی از شاخص ها است. این اصول به مواردی مانند : بررسی شرایط اقتصادی کشورها، و در بازه کوچکتر به بررسی شرایط اقتصادی شرکت ها، کمک می کند. در حالت کلی تحلیل فاندامنتال به درک حرکات بازار کمک میکند و علل حرکات بازار را توجیه میکند.


توصیه های مهم و کاربردی

  • اصول بنیادی یا فاندامنتال روشی برای تعیین ارزش ارز یا ارزش یک شرکت، را ارائه می دهد.
  • این موارد شامل اطلاعات کمی و کیفی کلیدی است که به بالا بردن درصد سود معامله گر کمک می کند.
  • مبانی اقتصاد کلان شامل موضوعاتی است که به طور کلی بر اقتصاد تأثیر می گذارد.
  • مبانی اقتصاد خرد بر فعالیتهای بخشهای کوچکتر اقتصاد متمرکز است.

 

مفهوم اصول بنیادی

در تجارت و اقتصاد، اصول بنیادی نشان دهنده ویژگی های اساسی و داده های اقتصادی لازم برای تعیین وضعیت اقتصادی کشور ها است. این داده ها ممکن است شامل عوامل کلان اقتصادی در مقیاس بزرگ باشد. همچنین  می تواند شامل عوامل خرد اقتصادی در مقیاس کوچک باشد.

تحلیلگران و سرمایه گذاران برای برآورد اینکه، آیا یک دارایی ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، این اصول را بررسی می کنند. برای معامله گران، اطلاعاتی مانندجهت روند، پایداری روند، نواحی بازگشت قیمت و پتانسیل حرکت قیمت ضروری می باشد. با استفاده از تجزیه و تحلیل بنیادی، می توان وضعیت اقتصادی کشوری، برای تعیین اینکه امکان سودآوری در معامله آن ارز وجود دارد یا نه را محاسبه کرد.
اصول بنیادین، شامل عواملی هستند که به اقتصاد کشورها و ارزهای آنها وابسته هستند که قابلیت تجزیه و تحلیل را دارند. به عنوان مثال، نرخ بهره، رشد تولید ناخالص داخلی GDP، مازاد/کسریتراز تجاری و سطوح تورم، برخی از عواملی هستند که جز ارزش های اساسی یک کشور محسوب می شوند.

اصول بنیادی در اقتصاد کلان و خرد

آمارهای مختلفی از جمله آمار بیکاری، عرضه و تقاضا، رشد و تورم و همچنین موضوعات مربوط به سیاست های پولی یا مالی و تجارت بین المللی، در مبانی اقتصاد کلان موضوعاتی هستند که به طور کلی بر اقتصاد و در نهایت بر ارزش ارز کشورها تأثیر می گذارند. این دسته بندی ها را می توان برای تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان در مقیاس بزرگ برای تشخیص روندهای بلند مدت به کار برد. یا می توانند بر اساس اثرات کلان اقتصادی، تغییرات کوچک و روند های کوتاه مدت ایجاد کنند.

مبانی اقتصاد خرد بر فعالیتهای بخشهای کوچکتر اقتصاد تمرکز دارد. این تمرکز در مقیاس کوچک ممکن است شامل بخش  نیروی کار و مسائل مربوط به عرضه و تقاضا در در ارتباط بامصرف کننده و شرکت ها باشد.

اصول بنیادی در معاملات

بانگاهی به اوضاع اقتصادی یک کشور، مانند تولید ناخالص داخلی، سرمایه گذاران به دنبال اصول بنیادین و پایه ای هستند. این داده ها نشانگر سلامت اقتصاد و احتمالا باعث رشد بیشتر ارز آن کشور میشود.

اصول بنیادی نشان می دهدکه یک دارایی یا ارز دارای پتانسیل  مناسب برای سرمایه گذاری دارد یاخیر. افرادی که اصول بنیادین و یا تحلیل فاندامنتال را نادیده می گیرند ممکن است در زمینه پیش ببنی روند، کنترل ذهنی یا مدیریت سرمایه مشکلاتی داشته باشند. یک معامله بابکار گیری تجزیه و تحلیل اصول بنیادی قوی احتمال بیشتری دارد که به سود آوری منجر شود.

تجزیه و تحلیل فاندامنتال یا اصول بنیادی

مقایسه موقعیت اقتصادی یک کشور نسبت به همتایان آن کشور همواره برای سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی که بدنبال ارزیابی روند پایدار جفت ارز ها و یا دارایی خاص هستند در طول زمان مورد توجه و علاقه قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل بنیادی شامل بررسی دقیق و پایه ای داده های اقتصادی و رویدادهای سیاسی کشورها برای کشف سود و پتانسیل رشد یک ارز و یا دارایی خاص، ریسک نسبی سرمایه گذاری و در نهایت تصمیم گیری در مورد اینکه ارزش دارایی در وضعیت رشد خواهد بود یا در وضعیت تضعیف آن داریی میشود.

اغلب تجزیه و تحلیل بنیادی شامل بررسی محرک های حرکت بازار است. چند تحلیل بنیادی رایج در زیر ذکر شده است.

سیاست های پولی بانک های مرکزی: بانک های مرکزی همواره برای رونق اقتصادی و همچنین کنترل تورم از ابزارهایی استفاده میکنند. اعمال این سیاست ها مانند تغییر نرخ های بهره تاثیرات مستقیم و پایداری بروی ارزها خواهد داشت.

رویدادهای سیاسی: تنش ها جغرافیایی مانند جنگ و یا اعمال تحریم ها میتواند تاثیرات بزرگی بروی نوسانات بازار داشته باشد.

داده های اقتصادی: روزانه داده های اقتصادی در زمان مشخص در تقویم اقتصادی منتشر میشوند که نوسانات بلند مدت و کوتاه مدتی را در بازار ایجاد میکنند.
تجزیه و تحلیل بنیادی باید با یک عملکرد جامع انجام شود که از نسبتهای مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل از اهمیت پایین به بالا و اهمیت بالا به پایین استفاده می کند تا به نتایج و اقدامات مطلوبی برسد.

نمونه هایی در دنیای واقعی

در سال ۲۰۱۹ بیماری کوید۱۹ در چین شناسایی شد و سراسر جهان را در بر گرفت. از آنجایی که شاخص دلار امریکا دارای ماهیت ایمنی است معمولا در شرایط بحران جریانات سرمایه را به سمت خود جذب کرده و مورد تقاضا قرار میگیرد. در نمودار زیر مشاهد میشود که از نوامبر سال ۲۰۱۹ چطور شاخص دلار امریکا تحت تاثیر قرار گرفته است.

8-768x425.png
 
 
دولت ها برای مقابله با تاثیرات این همه گیری تلاش کردند تا اقتصاد را زنده نگه دارند، چرا که اقدامات قرنطینه ایی شدیدا موجب تضعیف اقتصاد های جهانی شده بود. بسیاری از مشاغل تعطیل شده بودند و چرخه اقتصاد کند شد. یکی از ابزار های دولت ها و بانک های مرکزی استفاده از سیاست های انبساطی (افزایش نقدینگی در جامعه) بود. در چنین محیطی که نقدینگی ارز در جامعه افزایش پیدا میکند ارزش ارز کمتر میشود و درنمودار زیر مشاهده میشود با اقدامات کاهش نرخ های بهره توسط بانک مرکزی فدرال رزرو ارزش شاخص دلار به شدت کاهش یافت.
 
 
8-1-768x425.png
 
با افزایش تورم به دلیل نقدینگی زیاد وکندی رشد اقتصاد ایالات متحده محیط رکود تورمی شکل میگیرد. در چنین محیطی دلار رشد خواهد داشت. همچنین اقدامات فدرال رزرو برای کاهش نقدینگی در جامعه(سیاست انقباضی) باعث تحکیمات دلار امریکا میشود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید