Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نوسانات

نوسانات

نوسانات معیاری است از پراکندگی قیمت برای یک شاخص یا بازار معین. در بیشتر موارد، هر چه نوسانات بیشتر باشد، سهام ریسک بیشتری برای معامله کردن دارد. نوسان اغلب به عنوان انحراف استاندارد یا واریانس اندازه گیری می شود.

زمانی که بازار سهام در یک دوره زمانی پایدار بیش از یک درصد افزایش و کاهش می یابد، به آن بازار "نوسانی" می گویند. نوسانات یک دارایی، یک عامل کلیدی در زمان قراردادهای اختیار  است.

موارد کلیدی

  • نوسانات نشان دهنده این است که قیمت یک دارایی تا چه اندازه حول میانگین قیمت نوسان می کند، در واقع معیاری آماری برای پراکندگی بازده آن است.
  • روش های مختلفی برای اندازه گیری نوسانات وجود دارد، از جمله ضرایب بتا، مدل های قیمت گذاری و انحراف استاندارد بازده.
  • دارایی های نوسانی (بی ثبات) اغلب از دارایی های با نوسان کمتر، پرریسک تر در نظر گرفته می شوند زیرا انتظار می رود قیمت کمتر قابل پیش بینی باشد.

 

مفهوم نوسانات

نوسانات اغلب به میزان عدم قطعیت یا ریسک مربوط به اندازه تغییرات در ارزش دارایی اشاره دارد. نوسان بالاتر به این معنی است که ارزش یک دارایی به طور بالقوه می تواند در محدوده وسیع تری حرکت کند. این بدان معنی است که قیمت دارایی می تواند در یک دوره زمانی کوتاه به طور چشمگیری در هر جهت تغییر کند. نوسانات کمتر به این معنی است که ارزش یک دارایی به طور چشمگیری نوسان نمی کند و تمایل بیشتری به ثابت بودن دارد.

یکی از راه‌های اندازه‌گیری تغییرات دارایی، محاسبه درصد حرکت به صورت روزانه در دارایی است. نوسانات تاریخی بر اساس قیمت های تاریخی است و نشان دهنده درجه تغییر در بازده یک دارایی است. این عدد بدون واحد بوده و به صورت درصد بیان می شود.

در حالی که واریانس به طور کلی پراکندگی حرکات را حول میانگین یک دارایی نشان می دهد. نوسانات، معیاری از آن واریانس است که توسط یک دوره زمانی خاص محدود شده است. بنابراین، می توانیم نوسانات روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه را گزارش کنیم. بنابراین، فکر کردن به نوسانات به عنوان انحراف استاندارد سالانه مفید است.

نحوه محاسبه نوسانات

نوسان اغلب با استفاده از واریانس و انحراف معیار محاسبه می شود. انحراف معیار جذر واریانس است.

برای سادگی، بیایید فرض کنیم که قیمت ماهانه بسته شدن سهام از 1 تا 10 دلار داریم. به عنوان مثال، ماه اول 1 دلار، ماه دوم 2 دلار و غیره است. برای محاسبه واریانس، پنج مرحله زیر را دنبال کنید.

  1. میانگین مجموعه داده را بیابید. این به معنای اضافه کردن هر مقدار و سپس تقسیم آن بر تعداد مقادیر است. اگر 1 دلار، به اضافه 2 دلار، به اضافه 3 دلار، تا 10 دلار اضافه کنیم، 55 دلار دریافت می کنیم. این بر 10 تقسیم می شود زیرا ما 10 عدد در مجموعه داده های خود داریم. این یک قیمت متوسط ​​یا متوسط ​​​​5.50 دلار را ارائه می دهد.
  2. تفاوت بین هر مقدار داده و میانگین را محاسبه کنید. این اغلب انحراف نامیده می شود. به عنوان مثال، ما 10 دلار - 5.50 دلار = 4.50 دلار، سپس 9 دلار - 5.50 دلار = 3.50 دلار می گیریم. این کار تا اولین مقدار داده 1$ ادامه می یابد. اعداد منفی مجاز هستند. از آنجایی که ما به هر مقدار نیاز داریم، این محاسبات اغلب در یک صفحه گسترده انجام می شود.
  3. مربع انحرافات را بدست آورید. این باعث حذف مقادیر منفی می شود.
  4. انحرافات مربع را با هم جمع کنید. در مثال ما، این برابر 82.5 است.
  5. مجموع انحرافات مجذور (82.5) را بر تعداد مقادیر داده تقسیم کنید.

نتیجه محاسبه

در این مورد، واریانس حاصل 8.25 دلار است. برای بدست آوردن انحراف معیار، ریشه دوم گرفته می شود. این معادل 2.87 دلار است. این معیاری از ریسک است و نشان می دهد که چگونه قیمت هاحول میانگین قیمت پخش می شوند. این به معامله گران ایده می دهد که قیمت چقدر ممکن است از میانگین منحرف شود.

سایر معیارهای نوسانات

یکی از معیارهای نوسانات نسبی یک سهم خاص در بازار، بتای آن (β) است. بتا نوسانات کلی بازده یک دارایی را در برابر بازده یک معیار مربوطه (معمولاً S&P 500 استفاده می‌شود) تقریبی می‌کند. به عنوان مثال، سهامی با ارزش بتای 1.1 یعنی در طول تاریخ 110 درصد به ازای هر 100 درصد حرکت در معیار پایه، حرکت کرده است.

برعکس، سهامی با بتای 9. یعنی در طول تاریخ به ازای هر 100 درصد حرکت در شاخص پایه، 90 درصد جابجا شده است.

شاخص VIX

نوسانات بازار را می توان از طریق شاخص VIX یا نوسانات ضمنی نیز مشاهده کرد. شاخص VIX توسط  هیئت مدیره بورس شیکاگو به‌عنوان معیاری برای سنجش نوسانات مورد انتظار 30 روزه بازار سهام ایالات متحده که از قیمت‌های مظنه لحظه‌ای S&P 500 به دست آمده است، ایجاد شد. این در واقع معیاری از شرط‌بندی‌های آتی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در جهت بازارها یا دارایی جداگانه انجام می‌دهند. مقدار بالای VIX به معنای یک بازار پرخطر است.

مثالی از نوسانات در دنیای واقعی

فرض کنید که یک سرمایه گذار در حال ساخت یک سبد بازنشستگی است. از آنجایی که او ظرف چند سال آینده بازنشسته می شود، به دنبال سهامی با نوسانات کم و بازدهی ثابت است. او دو شرکت را در نظر می گیرد.

  1. شرکت مایکروسافت (MSFT)، از آگوست 2021، دارای ضریب بتا 0.78 است که باعث می‌شود نوسانات آن کمی کمتر از شاخص S&P 500 باشد.
  2. از آگوست 2021، Shopify Inc. (SHOP) دارای ضریب بتای 1.45 است که به طور قابل توجهی نوسان بیشتری نسبت به شاخص S&P 500 دارد.

سرمایه گذار احتمالاً شرکت مایکروسافت را برای سبد خود انتخاب می کند، زیرا نوسانات کمتر و ارزش کوتاه مدت قابل پیش بینی بیشتری دارد.

تغییرات نوسانات تاریخی

هنگامی که نوسانات تاریخی افزایش می یابد، قیمت اوراق بهادار نیز بیش از حد معمول حرکت می کند. در این زمان، این انتظار وجود دارد که چیزی تغییر کند. از سوی دیگر، اگر نوسانات تاریخی در حال کاهش است، به این معنی است که هرگونه عدم قطعیت از بین رفته است، بنابراین همه چیز به حالت قبل باز می گردد.

این محاسبه ممکن است بر اساس تغییرات روزانه باشد، اما اغلب حرکات را بر اساس تغییر از یک قیمت بسته به قیمت بعدی اندازه گیری می کند. بسته به مدت زمان مورد نظر معامله گزینه ها، نوسانات تاریخی را می توان با افزایشی از 10 تا 180 روز معاملاتی اندازه گیری کرد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید