Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رالی قیمت

رالی قیمت

رالی دوره ای از افزایش مداوم در قیمت سهام، اوراق قرضه یا شاخص های مرتبط است. یک رالی معمولاً شامل حرکات صعودی سریع یا قابل توجه در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است. این نوع حرکت قیمت می تواند در طول یکبازار صعودی یا نزولی اتفاق بیفتد، در این صورت به ترتیب به عنوان رالی بازار صعودی یا رالی بازار نزولی شناخته می شود. با این حال، یک رالی معمولاً پس از دوره‌ای، ثابت یا کاهش می‌یابد.


کلمات کلیدی

  • رالی، یک حرکت صعودی کوتاه مدت و اغلب سریع قیمت ها است.
  • یک رالی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و در بازارهای بلندمدت گاوی یا خرسی دیده شود.
  • به طور کلی، افزایش قیمت ناشی از غافلگیری های مثبت یا سیاست های اقتصادی است که قیمت دارایی ها را در کوتاه مدت جذاب تر می کند.

مفهوم رالی

زمانی که به نوسانات رو به بالا و صعودی در بازارها اشاره می شود، از اصطلاح "رالی"  استفاده می شود. مدت زمان یک رالی در موقعیت های مختلف، متفاوت است و بسته به بازه زمانی مورد استفاده در هنگام تجزیه و تحلیل بازارها دارد. برای یک معامله گر روزانه ممکن است 30 دقیقه اول روز  نوسانات قیمت  به بالاترین حد خود برسد، در حالی که مدیر پورتفولیوی یک صندوق بازنشستگی بزرگ که به تصویری بسیار بزرگتر نگاه می کند ممکن است آخرین سه ماهه تقویمی را به عنوان یک رالی درک کند، حتی اگر سال قبل بازار نزولی بوده باشد.

دلیل به وجود آمدن رالی، افزایش قابل توجهی در تقاضا ناشی از هجوم بزرگ سرمایه و سرمایه گذاری به بازار است. این موضوع منجر به افزایش قیمت ها می شود. طول یا بزرگی یک رالی به عمق خریداران و میزان فشار فروش آنها بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی از خریداران وجود داشته باشد، و سرمایه گذاران کمی مایل به فروش باشند، قیمت رالی صعودی خواهد داشت. با این حال، اگر همان گروه بزرگ خریداران با تعداد مشابهی از فروشندگان مطابقت داشته باشد، احتمالاً صعود قیمت کوتاه مدت خواهد بود.

یک رالی را می توان با شاخص های فنی مختلف تأیید کرد. اسیلاتورها بلافاصله شروع به نشان دادن شرایط خرید بیش از حد می کنند. اندیکاتورها  شروع به تغییر در نشانه های روند صعودی می کنند. پرایس اکشن قیمت شروع به نمایش اوج های بالاتر با حجم بالا و دره های بالاتر با حجم ضعیف می کند. سطوح مقاومت قیمت  شکسته می شوند.

علل اساسی

علل رالی متفاوت است. رالی کوتاه مدت می تواند ناشی از اخبار یا رویدادهایی باشد که باعث ایجاد عدم تعادل کوتاه مدت در عرضه و تقاضامی شود. فعالیت خرید قابل توجه در یک سهام یا بخش خاص توسط یک صندوق بزرگ، یا معرفی یک محصول جدید توسط یک برند محبوب، می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد که منجر به افزایش کوتاه مدت می شود. به عنوان مثال، تقریباً هر بار که شرکت اپل یک آیفون جدید را روانه بازار کرده است، سهام آن در ماه‌های بعد افزایش یافته است.

افزایش‌های بلندمدت معمولاً نتیجه رویدادهایی با تأثیر طولانی‌مدت مانند تغییر در سیاست‌های مالیاتی یا مالی دولت، مقررات تجاری یا نرخ‌های بهره هستند. اعلان‌های داده‌های اقتصادی که نشان‌دهنده تغییرات مثبت در چرخه‌های تجاری و اقتصادی هستند، تأثیر طولانی‌تری دارند که ممکن است باعث جابه‌جایی سرمایه‌گذاری از یک بخش به بخش دیگر شود. به عنوان مثال، کاهش قابل توجه نرخ بهره ممکن است باعث شود سرمایه گذاران از ابزارهای با درآمد ثابت به سمت سهام سوق پیدا کنند. این می تواند شرایط را برای افزایش در بازارهای سهام ایجاد کند.

رالی بازار خرسی

قیمت های بازار حتی در طول یک روند نزولی بلندمدت می تواند افزایش یابد. به عنوان مثال، یک رالی مکنده، افزایش قیمت را توصیف می کند که به سرعت مسیر را به سمت نزولی تغییر می دهد. رالی مکنده اغلب در طول یک بازار نزولی رخ می دهد، جایی که رالی ها کوتاه مدت هستند. رالی‌های مکنده در همه بازارها اتفاق می‌افتند، و همچنین می‌توانند رالی‌های بدون پشتوانه (بر اساس تبلیغات) باشند که به سرعت معکوس می‌شوند.

رالی های مکنده در گذشته به راحتی قابل شناسایی هستند، اما در لحظه مشاهده آنها دشوارتر است. با کاهش قیمت ها، سرمایه گذاران بیشتری تصور می کنند که رالی بعدی به معنای پایان روند نزولی خواهد بود. در نهایت، روند نزولی پایان خواهد یافت (در بیشتر موارد)، اما تشخیص اینکه کدام رالی به یک روند صعودی تبدیل می شود، و نه یک رالی مکنده، همیشه آسان نیست.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید