Your browser does not support JavaScript!
نماشا

خرده فروشی (شاخص اقتصادی)

خرده فروشی (شاخص اقتصادی)

خرده فروشی یک شاخص اقتصادی مهم در تقویم اقتصادی است که برای اندازه گیری هزینه مصرف کننده استفاده می شود. 

خرده فروشی یک شاخص ماهانه مهم از اقتصاد ایالات متحده است که به اندازه گیری میزان هزینه مصرف کنندگان برای اقلامی مانند اتومبیل، لباس، غذا، تلفن همراه، کامپیوتر و بنزین کمک می کند.

این شاخص همچنین نشان دهنده سرعت افزایش قیمت های مصرف کننده است. به این ترتیب، خرده فروشی به عنوان یک شاخص پیشرو در مورد سرعت افزایش قیمت های مصرف کننده در نظر گرفته می شود و منعکس کننده عادات بالقوه هزینه مصرف کنندگان است.

داده خرده فروشی چرا برای معامله گران اهمیت دارد؟

داده‌های خرده‌فروشی  یک شاخص پیشرو تورمی است که اطلاعات مهمی در مورد هزینه‌های مصرف‌کننده به معامله گران می‌دهد که تأثیر قابل‌توجهی بر تولید ناخالص داخلی دارد. اگرچه ارقام فروش قوی احتمالاً دلار را تقویت می کند، عوامل خارجی مانند شرایط آب و هوایی می تواند داده ها را مخدوش کرده و تصویری گمراه کننده ایجاد کند. علاوه بر داده‌های سرفصل، تغییرات در گروه کنترل خرده‌فروشی ( که همزمان با داده خرده فروشی منتشر میشود) می‌تواند باعث واکنش بازار شود، زیرا از آن برای تهیه برآورد هزینه‌های مصرف شخصی برای اکثر کالاها استفاده می‌شود.

فروش خرده فروشی چه زمانی منتشر می شود؟

داده خرده فروشی در اواسط هر ماه در ساعات آغازین نشست معاملاتی نیویورک توسط اداره سرشماری، که بخشی از وزارت بازرگانی ایالات متحده است، منتشر می شود. عنوان رسمی گزارش، فروش ماهانه  برای خرده فروشی و خدمات غذایی است. معمولا داده‌های ماه یا ماه‌های قبل برای انعکاس دقت و قیمت واقعی اصلاح می‌شوند.

داده خرده فروشی چگونه جمع آوری می شود؟

داده خرده فروشی شامل کالاهای بادوام و بی دوام، مواد غذایی و اقلام خرده فروشی فروخته شده در آخرین ماه گزارش است و به دلار بیان می شود. درصد تغییرات از ماه قبل و ماه مشابه سال قبل محاسبه می شود، اما سرمایه گذاران و تحلیلگران معمولا توجه خود را بر تغییر ماه به ماه متمرکز می کنند. افزایش قیمت یک کالا در ماه به ماه می تواند نشان دهد که مصرف کنندگان برای هر کالا بیشتر هزینه می کنند یا کمتر.

اداره سرشماری نتایج نظرسنجی‌های ارسال شده به تقریباً 5500 شرکت کارفرمای انتخاب شده از نظرسنجی ماهانه خرده‌فروشی بزرگ‌تر را گردآوری می‌کند، که پرسش‌نامه‌ها برای حدود 12500 کسب‌وکار خرده‌فروشی با کارمندان حقوق‌بگیر پست می‌شوند. داده ها به صورت فصلی تنظیم می شوند، به این معنی که اعداد برای محاسبه تغییرات فصلی و تعطیلات تنظیم می شوند.

مثال از داده خرده فروشی از ماه ژانویه تا آوریل 2022

در زیر جدولی است که ترکیب  2.5 تریلیون دلاری فروش را برای چهار ماه اول (ژانویه تا آوریل) 2022 به تفکیک بخش نشان می دهد:

 

گروه خرده فروشی درصد
فروشندگان وسایل نقلیه موتوری و قطعات 20.06%
خرده فروشان غیر فروشگاهی 15.71%
خدمات کافی شاپ و کلاپ ها 12.38%
فروشگاه های مواد غذایی و نوشیدنی 11.71%
فروشگاه های کالاهای عمومی 9.93%
جایگاه های بنزین 8.98%
فروشندگان مصالح ساختمانی و تجهیزات باغبانی 6.23%
فروشگاه های بهداشت و تجهیزات پزشکی 5.06%
فروشگاه های پوشاک و لوازم جانبی پوشاک 3.55% 
خرده فروشان فروشگاه های متفرقه 2.22%
فروشگاه های مبلمان و اثباب منزل 1.81%
فروشگاه های لوازم ورزشی، سرگرمی، آلات موسیقی و کتاب 1.25%
فروشگاه های لوازم الکترونیک و لوازم خانگی 1.10%

 

فروشگاه های لوازم الکترونیک و لوازم خانگی و قطعات و لوازم جانبی خودرو بیشترین سهم را در خرده فروشی به خود اختصاص داده اند و پس از آن خرده فروشان غیر فروشگاهی قرار دارند که اساساً تجارت الکترونیکی است که شامل خریدهای الکترونیکی و خانه های سفارش پستی است. کسب و کارهای مرتبط با غذا و نوشیدنی تقریباً یک چهارم فروش را تشکیل می دادند.

نحوه تفسیر داده های خرده فروشی

نوسانات در خرده فروشی معمولاً در سه ماهه اول و چهارم سال (فصل اول و چهارم) رخ می دهد که منعکس کننده فصلی بودن هزینه های مصرف کننده است. یک روند صعودی یا نزولی می تواند نشان دهنده رشد قوی یا ضعیف اقتصادی و همچنین فشارهای تورمی باشد.

در زیر نموداری از تغییرات ماه به ماه در خرده فروشی بین آوریل 2013 و آوریل 2022 آمده است:

 

تغییرات خرده فروشی.webp

در زیر نموداری از تغییرات ماه به ماه در شاخص قیمت مصرف کننده برای مدت مشابه آورده شده است:

 

تغییرات ماهانه خرده فروشی.webp

خرده‌فروشی و CPI با شروع همه‌گیری کووید19 در سال 2020 تغییرات شدیدی را تجربه کردند. خرده‌فروشی در بیشتر ماه‌های پس از آن افزایش یافت، در حالی که تورم شتاب گرفت. در چهار ماه اول سال 2022، خرده‌فروشی بالاتر از میانگین خود در ماه‌های مربوطه در دهه گذشته بود، که نشان می‌دهد قیمت‌ها برای بسیاری از کالاها به جای افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، در حال افزایش بوده است.

ضریب همبستگی بین خرده فروشی و CPI از آوریل 2013 تا آوریل 2022 0.296 بود که با مقایسه تغییرات ماهانه دو مجموعه داده در هر ماه در طول دوره محاسبه شد. دوره‌هایی وجود داشت که در آن‌ها خرده‌فروشی با جهت CPI مطابقت داشت، اما همبستگی بین این دو به سمت پایین منحرف شد.

واکنش بازارهای مالی به گزارش خرده فروشی چگونه است؟

داده های خرده فروشی بالاتر می تواند برای بازار سهام مفید باشد. داده‌های قوی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بیشتر هزینه می‌کنند و این به درآمد و سود بیشتر برای شرکت‌ها در خرده‌فروشی و خدمات غذایی تبدیل می‌شود که به نوبه خود منجر به افزایش قیمت سهام آنها می‌شود. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران اوراق قرضه به خرده‌فروشی واکنش منفی نشان می‌دهند که نشان‌دهنده افزایش تورم است و این امر باعث کاهش قیمت اوراق می‌شود.

خرده فروشی یک شاخص مهم از احساسات مصرف کننده است و می تواند به عنوان نوعی فشارسنج برای اقتصاد عمل کند. خرده فروشی بالاتر می تواند نشان دهنده ادامه رشد اقتصادی باشد زیرا آمریکایی ها بیشتر برای اقلام روزمره مانند غذا و بنزین و همچنین کالاهای بادوام مانند ماشین لباسشویی و اجاق گاز هزینه می کنند.

روند خرده فروشی چیست؟

از اواسط دهه 2000، مصرف کنندگان خرید خود را به فروشندگان آنلاین مانند آمازون تغییر دادند و فروش در خرده فروشان سنتی را کاهش دادند. برخی از خرده‌فروشان قدیمی یا مجبور به تعطیلی یا کاهش تعداد فروشگاه‌ها و کارمندان خود در سراسر ایالات متحده به دلیل چالش‌های موجود در رقابت با قیمت‌های تعیین‌شده توسط فروشندگان آنلاین شده‌اند. تنها در دهه گذشته، نسبت فروش تجارت الکترونیک به کل خرده فروشی از حدود 6 درصد در سال 2013 به حدود 15 درصد در آوریل 2022 افزایش یافته است. این تعداد احتمالاً بیشتر خواهد شد.

اداره سرشماری هر سه ماه یک گزارش تجارت الکترونیکی را منتشر می کند، اما می تواند با انتشار اطلاعات بیشتر مانند تفکیک اقلام فروخته شده، در خدمت عموم باشد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید