Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بولیش (بازار گاوی)

بولیش (بازار گاوی)
بولیش (بازار گاوی)

معامله گران بولیش  باور دارند بازار، امنیت داشته و یا صنعتی روبه رشد و ترقی است. سرمایه گذاران با رویکرد Bull، سهام و یا دارایی را با این فرض که در آینده با قیمت بالاتری میتوان بفروش رساند، خریداری می کنند.

گاوها سرمایه گذارانی خوش بین هستند که با استراتژی های بخصوص و متناسب با این تئوری سعی به کسب سود از حرکت صعودی بازار سهام هستند.

 

 

درک بیشتر مفهوم و اصطلاح Bull

سرمایه گذاران مبتنی بر رشد (گاوی) سهامی را شناسایی می کنند که می توانند ارزش آنها را افزایش دهند و جریانات سرمایه را به سمت آن سرمایه گذاری ها سوق دهند.

حتی اگر یک بازار یا بخش کلی نزولی باشد، فرصت هایی برای صعود و موقعیت یک سرمایه گذار گاو وجود دارد. معامله گران گاوی به دنبال فرصت های رشد در بازار نزولی هستند. اگر شرایط بازار معکوس شود ممکن است به دنبال جذب سرمایه باشند.

صفات بازار بولیش

-دوره ای که در آن قیمت سهام برای مدت طولانی افزایش می یابد (معمولاً حداقل 20٪ یا بیشتر برای حداقل دو ماه)
-اقتصادی قوی یا تقویت کننده
-اطمینان بالای سرمایه گذار
-خوش بینی سرمایه گذاری بالا
-یک انتظار کلی که برای مدت طولانی اوضاع مثبت خواهد بود

بولیش و کاهش ریسک

برای محدود کردن ریسک و کم کردن ضرر، گاوها می تواند از دستورات توقف ضرر( stop-loss orders) استفاده کند.

این به سرمایه گذار اجازه می دهد قیمتی را تعیین کند که در صورت شروع کاهش قیمت، سهام و یا دارایی را بفروشد. علاوه بر این، این سرمایه گذاران می توانند برای کمک به جبران هرگونه ریسک موجود در پرتفو یا بالانس خود، خرید انجام دهند.

گاوها همچنین می توانند از راه های مختلف برای کاهش ریسک استفاده کنند. با گسترش سرمایه گذاری در بازارهای دیگر، سرمایه گذاران می توانند بدون گذاشتن سرمایه بیش از حد در یک سبد همچنان صعودی باقی بمانند.

تله بولیش یا گاوی

سرمایه گذران گاوی باید مراقب آنچه که معمولاً به عنوان تله گاوی شناخته می شود، باشند.
تله گاوی هنگامی رخ می دهد که یک سرمایه گذار معتقد باشد که افزایش ناگهانی ارزش یک سهام یا دارایی خاص، شروع روندی است که باعث معاملات خرید می شود. که می تواند منجر به سیر صعودی خرید شود که در آن قیمت همچنان ادامه می یابد که سرمایه گذاران بیشتری این  سهام را خریداری می کنند. پس از پایان معاملات کسانی که می خواهند سهام یا دارایی را خریداری کنند، ممکن است تقاضا و قیمت سهام مربوطه کاهش یابد. با کاهش قیمت، سرمایه گذاران گاوی باید تصمیم بگیرند که سهام را نگه دارند یا بفروشند.

اگر سرمایه گذاران شروع به فروش کنند، قیمت می تواند حتی پایین تر برسد. این می تواند دور جدیدی از سرمایه گذاران را به فروش دارایی های خود سوق دهد و قیمت را بیشتر کاهش دهد. در شرایطی که تله گاوی وجود دارد، قیمت سهام مربوطه معمولاً بهبود نمی یابد.

بولیش (بازار گاوی) در مقابل بریش (بازارخرسی)

خرس نقطه مقابل گاو است. سرمایه گذاران خرسی معتقدند ارزش یک سهام یا دارایی خاصی به احتمال زیاد در آینده کاهش می یابد. زمانی که بازار افت طولانی مدت قیمت را تجربه می کند بازار خرسی اتفاق می افتد. به طور معمول وقتی قیمت های سهام 20٪ یا بیشتر سقوط می کنند و احساسات منفی سرمایه گذار بوجود می آید

اگر در شاخص سهام S&P 500 روی خرید باشید، سعی می کنید برای مدت طولانی از افزایش شاخص سود ببرید. اما خرس ها بدبین هستند و معتقدند که یک سهام، کالا یا دارایی خاص دچار افت قیمت خواهد شد.

صعود و نزول فقط مختص بورس نیست. افراد می توانند در هر فرصت سرمایه گذاری، از جمله املاک و مستغلات و کالاهایی مانند سویا، روغن خام و حتی بادام زمینی روند صعودی یا نزولی را تجربه کنند.

مثالهایی بیشتری در مورد بازار بولیش

حباب اقتصادی

یکی از بهترین نمونه های بازار بولیش، افزایش شدید سهام فناوری ایالات متحده در اواخر دهه 1990 بود. بین سال 1995 و بالاترین نقطه خود در مارس 2000، شاخص نزدک ( Nasdaq ) و یا S&P500 تا 400 درصد افزایش یافت. متأسفانه، نزدک طی چند ماه آینده تقریباً 80٪ سقوط کرد و اساساً تمام سودهای حاصل از خریداران را پس داد.

 

حباب اقتصدی سال2000.jpg
نمودار هفتگی شاخص سهامS&P500

 

 

حباب مسکن

نمونه بارز دیگر بازار بولیش افزایش قیمت مسکن در ایالات متحده در اواسط دهه 2000 بود. با سیاست گشایش پول، استاندارد های آسان اعطای وام مسکن، گمانه زنی های گسترده، مشتقات غیرقانونی و غیرمنطقی به آن دامن زده است. حباب مسکن با بحران مالی 2007-2008 ارتباط مستقیم داشت و احتمالاً علت اصلی آن بود.

همیشه به دنبال نشانه های اولیه باشید که نشان می دهد روند بولیش رو به پایان است. به عنوان مثال، مالکیت خانه های ایالات متحده در سال 2004 به 69.2 درصد رسید و قیمت های مسکن در سال 2006 شروع به کاهش کرد. اما ریسک مربوط به بیشتر سرمایه گذاران فقط در آگوست 2007 ظاهر شد.

سوالات متداول

چگونه می توان سهام بولیش را پیدا کرد؟

بازار بولیش یا بازار گاوی اغلب به عنوان بازاری توصیف می شود که الگوی قیمتی نشان از صعود دارد. برای شناسایی سهام در حال ظهور، هیچ چیز بدون در نظر گرفتن مسائل بنیادین و بین بازاری قابل تشخیص نخواهد بود. البته سرمایه گذاران باید با اندیکاتورهای تکنیکالی مانند روند ها و اسیلاتورها نیز آشنا باشند.

الگوی های صعودی در نمودار 

برخی از الگوهای صعودی رایج که توسط تریدرها و سرمایه گذاران استفاده می شود عبارتند از:

فنجان و دسته: این الگو شبیه یک فنجان دارای دسته است. جایی که فنجان به شکل U است و دسته کمی به سمت پایین تمایل دارد.
پرچم گاوی: این الگو شبیه پرچم بر روی یک قطب است که در آن قطب نشان دهنده افزایش شدید سهام است و پرچم از یک دوره تلفیق ناشی می شود.
پرچم سه گوش: این یک الگوی ادامه دهنده سرسخت است که در آن تیرک پرچم با یک حرکت بزرگ در سهام تشکیل می شود و قیمت در مقطع زمانی کوتاه در چهار چوب خاصی مثل مثلث استراحت میکند و سپس به حرکت صعودی ادامه میدهد.

برخی از شاخص های صعودی و نزولی

چهار مورد از شاخصهای تکنیکالی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند:
میانگین های متحرک: اگر خط میانگین متحرک بلند مدت به سمت بالا حرکت کند نشان از بازار بولیش دارد.
حرکت واگرایی همگرایی متحرک (MACD)  : اگر خطوط مک دی MACD برای مدت زمان طولانی بالاتر از صفر باشند ، سهام در یک رالی قیمت قرار دارد.
شاخص مقاومت نسبی (RSI) :هنگامی که هیستوگرام بالاتر از 70 باشد، سهام را می توان به عنوان "خرید بیش از حد" تصور کرد. هنگامی که زیر 30 باشد، می توان آن را به عنوان "بیش از حد فروخته شده" مشاهده کرد که قیمت آماده برگشت است.

بازگشت صعودی چیست؟

برگشت صعودی الگویی است که نشان دهنده کاهش قیمت بوده و به دنبال آن بازگشت صورت میگیرد. انواع رایج الگوی برگشت صعودی شامل موارد زیر هستند:

الگوی کف دوقلو (double bottom): الگویی شبیه  W نشان دهنده افت قیمت، برگشت صعودی، بازهم کاهش قیمت و بازگشت صعودی است.
الگوی سر و شانه برعکس(Inverse Head And Shoulders)الگوی سر و شانه های معکوس با یک سری از الگوی بازگشتی سه دره مشخص می شود، که دومین دره در سطوح پایین تری نسبت به دره های چپ و راست خود تشکیل میشود.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید