Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مقاومت

مقاومت

مقاومت یا سطح مقاومت، ناحیه ایی است که در آن سطوح  با ظهور تعداد فزاینده‌ای از فروشندگانی که مایل به فروش در آن قیمت هستند، در مسیر صعود خود با فشار مواجه می‌شود. اگر اطلاعات جدیدی که نگرش کلی بازار را نسبت به شاخص یا دارایی تغییر می دهد، آشکار شود. سطوح مقاومت می تواند بخوبی عمل کند. از نظر تحلیل تکنیکال، سطح مقاومت ساده را می توان با کشیدن خطی در امتداد بالاترین ارتفاع برای دوره زمانی مورد نظر ترسیم کرد. مقاومت را می توان در مقابل حمایت قرار داد.

بسته به عملکرد قیمت، این خط می تواند صاف یا مایل باشد. با این حال، راه‌های پیشرفته‌تری برای شناسایی مقاومت وجود دارد که شامل خطوط روند و میانگین‌های متحرک می‌شود.


کلمات کلیدی

  • سطح مقاومت نشان دهنده نقطه قیمتی است که در آن قیمت یک دارایی با ظهور تعداد فزاینده‌ای از فروشندگانی که مایل به فروش در آن قیمت هستند، در مسیر صعود خود با فشار مواجه می‌شود.
  • مقاومت را می توان با استفاده از شاخص های فنی مختلف به جای ترسیم خطی که ارتفاعات را به هم متصل می کند، تجسم کرد.
  • اعمال خطوط روند روی نمودار می تواند دید پویا تری از مقاومت ارائه دهد.

 

سطح مقاومت و حمایت.jpg

 

مفهوم سطوح مقاومت

سطح مقاومت و سطوح حمایت دو مورد از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال قیمت دارایی هستند. تحلیل تکنیکال روشی برای تجزیه و تحلیل قیمت است که فرض می‌کند اکثریت معامله گران اطلاعات موجود در مورد بازار سهام، اوراق قرضه، بازارکالا یا ارز را توسط نیروهای بازار در قیمت گنجانده شده است. بنابراین، بر اساس این نظریه، تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بر اساس این اطلاعات به صرفه نیست. درعوض، معامله‌گران تکنیکال سعی می‌کنند با نگاه کردن به رفتار بازارها در موقعیت‌های مشابه گذشته، پیش‌بینی کنند که چگونه سهام بر مبنای کوتاه‌مدت حرکت خواهند کرد.

معامله‌گران فنی هم سطح مقاومت و هم سطح حمایت را شناسایی می‌کنند تا بتوانند زمان خرید و فروش سهام خود را برای سرمایه‌گذاری بر روی هر شکست یا تغییر روند سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر شناسایی نقاط ورود و خروج، مقاومت می تواند به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک مورد استفاده قرار گیرد. معامله گران می توانند دستورات حد ضرر را برای پیروی از سطح مقاومت تنظیم کنند یا از هرگونه شکست به عنوان یک محرک صعودی برای معامله مورداستفاده قرار گیرد.

سطح مقاومت باید با آمدن داده‌های قیمت جدید دوباره ترسیم شود، اما بیشتر پلتفرم‌ها تصاویری از مقاومت ارائه می‌دهند که می‌توان به صورت پویا محاسبه کرد. علاوه بر این، بسیاری از اندیکاتورهای فنی میتوانند مقاومت های بالقوه را شناسایی مکنند. به عنوان مثال، یک میانگین متحرک ساده، زمانی که حرکت قیمت در زیر خط است، مانند یک روند نزولی. می تواند  به عنوان  مقاومت استفاده شود، 

مثالی از نحوه استفاده از سطح مقاومت

فرض کنید که شما در حال مشاهده قیمت شاخص سهام A هستید و می خواهید زمانی را تعیین کنید که فروش کوتاه مدت انجام دهید. طی دوازده ماه گذشته، شاخص سهام A  بین 7 تا 15 دلار به ازای هر سهم معامله شده است. در روز سوم، سهام به 15 دلار می رسد، اما در روز ششم به 8 دلار کاهش می یابد. در روز هشتم، دوباره به 15 دلار صعود کرد، در روز 14 یک بار دیگر به 15 دلار و در20 روز آینده به8 دلار کاهش می یابد و دوباره به 15 دلار صعود می کند.

 

مثال مقاومت.jpg

در این مرحله، شما به وضوح سطح مقاومت 15 دلاری را ایجاد کرده اید. اگر دلیلی برای شکست سهام از سطحی که در روزهای گذشته در آن معامله می کرد نمی بینید، این زمان خوبی برای فروش سهام است، زیرا بازار به وضوح نشان داده است که وقتی سهام A به 15 دلار برسد، مقداری عرضه به بازار می آید. بدین ترتیب رشد بیشتر آن را متوقف می کند. با این حال، باید مراقب بود، زیرا گاهی اوقات سطوح مقاومت شکسته می‌شود و اگر محرک‌های اساسی سهام، مانند اقتصاد در حال رشد یا کارایی‌های جدید در مدل کسب‌وکار یک شرکت، نیروهای فنی را تحت تأثیر قرار دهند،  مقاومت ها شکسته می‌شوند.

تفاوت بین سطح مقاومت و سطح حمایت

حمایت و مقاومت مکمل یکدیگر هستند. مقاومت سقف قیمت فعلی سهام، کالا یا ارز را ایجاد می کند و حمایت کف را تشکیل می دهد. هنگامی که با حرکت قیمت  با برخورد به حمایت یا مقاومت ریجکت می شود، به عنوان یک فرصت معاملاتی در نظر گرفته می شود.

محدودیت های استفاده از مقاومت

مقاومت بیشتر یک مفهوم تکنیکال در بازار است تا یک شاخص فنی واقعی. همانطور که گفته شد، ابزارهای تحلیل تکنیکی بسیار ظریف‌تری وجود دارد که مفهوم مقاومت را در بر می‌گیرد و در عین حال بسیار پویاتر و آموزنده‌تر از ترسیم خط مقاومت در سطوح بالای اخیر است. اینها شامل خطوط روند، نمودارهای قیمت بر حسب حجم (PBV) و کل میانگین های متحرک است که می توانند با بازه های زمانی تغییر داده شوند تا طیفی برای سطوح مقاومت ارائه شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید