Your browser does not support JavaScript!
نماشا

زیگزاگ (اندیکاتور)

زیگزاگ (اندیکاتور)

اندیکاتور زیگزاگ  نوسانات تصادفی قیمت را کاهش می دهد و برای کمک به شناسایی روند قیمت و تغییرات در روند قیمت استفاده می شود. در زمان هایی تشخیص موج ها برای معامله گران بسیار دشوار است و یا تحلیلگران امواج الیوت برای موج شماری دچار مشکل میشوند و هر تحلیل گر براساس سلیقه خود موج ها را شماره گذاری میکند. این اندیکاتور میتواند در شناسایی موج های اصلی به تحلیلگران تکنیکال کمک زیادی بکند. همچنین اگر در ناسایی قله ها و دره های اصلی دچار مشکل هستید، این اندیکاتور میتواند به شما کمک کند.


کلمات کلیدی

  • اندیکاتور زیگزاگ تاثیر نوسانات تصادفی قیمت را کاهش می دهد و برای شناسایی روند قیمت و تغییرات در روند قیمت استفاده می شود.
  • این اندیکاتور سطوح نویز را کاهش می دهد و روندهای اصلی  بیشتر  نشان می دهد.
  • اندیکاتور زیگزاگ در بازارهای پر روند بهترین عملکرد را دارد.

 

مفهوم اندیکاتور زیگزاگ

هر زمان که قیمت ها با درصدی بیشتر از یک متغیر از پیش انتخاب شده معکوس شوند، اندیکاتور زیگزاگ، نقاط روی نمودار را ترسیم می کند. سپس خطوط مستقیم کشیده می شوند و این نقاط را به هم وصل می کنند.

 

اندیکاتور زیگزاگ.jpg

 

این اندیکاتور برای کمک به شناسایی روند قیمت استفاده می شود. نوسانات تصادفی قیمت را حذف می کند و سعی می کند تغییرات روند را نشان دهد. خطوط زیگزاگ تنها زمانی ظاهر می شوند که یک حرکت قیمت بین یک نوسان بالا و یک نوسان پایین وجود داشته باشد که بیشتر از یک درصد

مشخص - اغلب 5٪ است. با فیلتر کردن تغییرات جزئی قیمت، این اندیکاتور تشخیص روندها را در تمام بازه های زمانی آسان تر می کند.

اندیکاتور زیگزاگ اغلب همراه با نظریه موج الیوت برای تعیین موقعیت هر موج  استفاده می شود. معامله گران می توانند با تنظیمات درصدی مختلف آزمایش کنند تا ببینند چه تنظیماتی بهترین نتایج را می دهد. به عنوان مثال، تنظیم 4٪ ممکن است امواج را واضح تر از تنظیم 5٪ تعریف

کند. سهام الگوهای خاص خود را دارند، بنابراین احتمالاً معامله گران باید تنظیمات درصد شاخص زیگزاگ را متناسب با آن دارایی تنظیم کنند.

اگرچه اندیکاتور زیگ زاگ روندهای آینده را پیش بینی نمی کند، اما به شناسایی مناطق حمایت و مقاومت بالقوه بین "قله ها" و "دره"ها کمک می کند. خطوط زیگزاگ همچنین می توانند الگوهای معکوس را نشان دهند، یعنی الگوهای سطوح دوگانه و یا سه گانه  و یا الگوی سر و شانه.

معامله‌گران می‌توانند از شاخص‌های فنی رایج مانند شاخص قدرت نسبی (RSI) و نوسان‌گر تصادفی برای تأیید اینکه آیا قیمت بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است، هنگام تغییر جهت خط زیگ زاگ، استفاده کنند.

فرمول اندیکاتور زیگزاگ

ZigZag(HL,%change=X,retrace=FALSE,LastExtreme=TRUE)
اگر %change>=X، نمودار زیگزاگ را بکشید

به طوری که:

HL=بالاترین دره
%change=حداقل حرکت قیمت، بر حسب درصد
Retrace=آیا تغییر، اصلاح حرکت قبلی است یا تغییر مطلق از اوج به پایین؟
LastExtreme=اگر قیمت افراطی در چندین دوره یکسان باشد، آیا قیمت افراطی اولین مشاهده است یا آخرین؟

نحوه محاسبه اندیکاتور زیگزاگ

1) یک نقطه شروع را انتخاب کنید (قله و یا دره).

2) درصد حرکت قیمت را انتخاب کنید.

3) "دره" یا "قله های" بعدی را که با نقطه شروع متفاوت است، شناسایی کنید=> % حرکت قیمت

4) خط روند را از نقطه شروع به نقطه جدید رسم کنید.

5) "دره" یا "قله های" بعدی را که با نقطه جدید متفاوت است، شناسایی کنید=> % حرکت قیمت

6) خط روند را رسم کنید.

7) این حرکت را تا آخرین "قله" یا "دره" تکرار کنید.

محدودیت های اندیکاتور زیگزاگ

مانند سایر شاخص‌های پیروی کننده از روند، (تاخیری) که سیگنال‌های خرید و فروش بر اساس سابقه قیمت است که ممکن است پیش‌بینی‌کننده عملکرد قیمت در آینده نباشد. به عنوان مثال، اکثر روندها ممکن است زمانی اتفاق افتاده باشد که در نهایت خط زیگزاگ ظاهر شود.

معامله گران باید توجه داشته باشند که آخرین خط زیگزاگ ممکن است دائمی نباشد. هنگامی که قیمت تغییر جهت می دهد، نشانگر شروع به ترسیم یک خط جدید می کند. اگر آن خط به تنظیم درصد نشانگر نرسد و قیمت سهام جهت معکوس شود، خط حذف شده و با یک خط زیگزاگ توسعه یافته در جهت اصلی روند جایگزین می شود.

با توجه به تاخیر، بسیاری از معامله گران از اندیکاتور زیگزاگ برای تایید جهت روند به جای تلاش برای زمان بندی ورود یا خروج کامل استفاده می کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید