Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پرایس اکشن

پرایس اکشن

پرایس اکشن، حرکات قیمتی است که در طول زمان ترسیم میشوند. پرایس اکشن، پایه و اساس تمام تحلیل های تکنیکال نمودار سهام، کالا یا سایر دارایی ها را تشکیل می دهد. بسیاری از معامله‌گران روزانه برای تصمیم‌گیری در معاملات به طور انحصاری بر پرایس اکشن و شکل‌گیری‌ روندها تکیه می‌کنند. تحلیل تکنیکال به عنوان یک شیوه مشتق از پرایس اکشن است زیرا از قیمت های گذشته در محاسبات استفاده می کند. این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد معاملات آینده مورد استفاده قرار می گیرد.


کلمات کلیدی

  • پرایس اکشن به طور کلی به حرکت های بالا و پایین قیمت زمانی که در طول زمان رسم می شود اشاره دارد.
  • برای واضح تر شدن روند قیمت‌ها برای معامله‌گران، می‌توان چهارچوب متفاوتی را در نمودار اعمال کرد.
  • شکل های تحلیل فنی و الگوهای نمودار از پرایس اکشن برگرفته شده اند. ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک از روی پرایس اکشن محاسبه شده و برای پیش بینی معاملات در آینده استفاده می شوند.

مفهوم پرایس اکشن 

پرایس اکشن را می توان با استفاده از نمودارهایی که قیمت ها را در طول زمان ترسیم می کنند، مشاهده و تفسیر کرد. معامله گران از ترکیب نمودارهای مختلف برای بهبود توانایی خود در تشخیص و تفسیر روندها، شکست ها و معکوس ها استفاده می کنند. بسیاری از معامله‌گران از نمودارهای کندل استیک استفاده می‌کنند، زیرا با نمایش قیمت های باز شدن، بالا، پایین و بسته شدن در چارچوب نشست های معاملاتی، به تجسم بهتر حرکات قیمت کمک می‌کنند.

الگوهای کندل استیک مانند صلیب هارامی، الگوی اینگالف و سه سرباز سفید همگی نمونه هایی از تفسیر بصری پرایس اکشن هستند. کندل ها از قیمت ها به وجود می آیند و برای پیش بینی قیمت های آینده مورد استفاده قرار می گیرند. شکل ها می‌توانند برای انواع دیگر نمودارها، از جمله نمودارهای نقطه‌ای و تصویری، نمودارهای رنکو و غیره اعمال شوند.

علاوه بر شکل‌های بصری روی نمودار، بسیاری از تحلیلگران فنی هنگام محاسبه شاخص‌های فنی از داده‌های مربوط به قیمت استفاده می‌کنند. هدف، یافتن نظم در حرکات به ظاهر تصادفی قیمت است. به عنوان مثال، یک الگوی مثلث صعودی که با اعمال خطوط روند در نمودار شکل می‌گیرد، ممکن است برای پیش‌بینی شکست احتمالی استفاده شود. زیرا پرایس اکشن نشان می‌دهد که گاوها در چندین نوبت تلاش کرده‌اند شکست بخورند و هر بار شتاب بیشتری به دست آورده‌اند.

نحوه استفاده

پرایس اکشن معمولاً به عنوان یک ابزار معاملاتی مانند یک اندیکاتور و یا اسیلاتور در نظر گرفته نمی شود، بلکه به عنوان منبعی است که سایر ابزارهای تکنیکال از آن ساخته شده اند. معامله‌گران نوسانی و معامله‌گران روند تمایل دارند بیشتر با پرایس اکشن کار کنند، و از هرگونه تحلیل بنیادی اجتناب می‌کنند تا صرفا تمرکز بر سطوح حمایت و مقاومت برای پیش‌بینی شکست‌ها و تثبیت داشته باشند. حتی این معامله‌گران باید به عوامل دیگری فراتر از قیمت فعلی توجه کنند، زیرا حجم معاملات و دوره‌های زمانی که برای تعیین سطوح استفاده می‌شود، همگی بر احتمال دقیق بودن تفاسیر آنها تأثیر دارند.

محدودیت ها

تفسیر پرایس اکشن بسیار ذهنی است. معمول است که دو معامله گر هنگام تجزیه و تحلیل در این روش به نتایج متفاوتی می رسند. ممکن است یک معامله گر شاهد یک روند نزولی باشد و دیگری ممکن است معتقد باشد که پرایس اکشن یک چرخش کوتاه مدت بالقوه را نشان می دهد. البته، دوره زمانی مورد استفاده نیز تأثیر زیادی بر آنچه معامله‌گران می‌بینند، دارد. مثلا قیمت می‌تواند روندهای نزولی روزانه زیادی داشته باشد و در عین حال روند صعودی یک ماهه در نمودار هفتگیرا حفظ کند.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که پیش‌بینی‌های معاملاتی که با استفاده از پرایس اکشن در هر مقیاس زمانی انجام می‌شوند، گمانه زنی هستند. هرچه ابزارهای بیشتری را بتوانید در پیش بینی معاملات خود برای تأیید آن اعمال کنید، بهتر است. با این حال، در پایان، عملکرد گذشته قیمت یک سهام تضمینی برای عملکرد قیمت آتی نیست، به این معنی که معامله گران برای دستیابی به سودهای بالقوه، ریسک هایی را متحمل می شوند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید