Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بانک مرکزی اروپا (ECB)

بانک مرکزی اروپا (ECB)

بانک مرکزی اروپا (ECB) بانک مرکزی مسئول سیاست های پولی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) است که واحد پول یورو را پذیرفته اند. این منطقه به عنوان منطقه یورو شناخته می شود و در حال حاضر ۱۹ عضو دارد. هدف اصلی بانک مرکزی اروپا حفظ ثبات قیمت در منطقه یورو است و در نتیجه به حفظ قدرت خرید یورو کمک می کند.


کلمات کلیدی

  •  بانک مرکزی اروپا (ECB) بانک مرکزی منطقه یورو است.
  • بانک مرکزی اروپا سیاست های پولی اتحادیه اروپا از جمله تعیین نرخ های بهره هدف منطقه و کنترل عرضه ارز مشترک یورو را هماهنگ می کند.
  • وظیفه اصلی بانک مرکزی اروپا دستیابی به ثبات قیمت از طریق تورم پایین است.

شناخت بانک مرکزی اروپا (ECB)

دفتر مرکزی بانک مرکزی اروپا (ECB) در فرانکفورت آم ماین آلمان مستقر هست. از ۱ ژانویه 1999، زمانی که واحد پول یورو برای اولین بار توسط برخی از اعضای اتحادیه اروپا پذیرفته شد، مسئولیت سیاست پولی در منطقه یورو را بر عهده داشت. شورای حاكم ECB نهادی در ECB است كه در واقع تصمیمات مربوط به سیاست های پولی منطقه یورو را اتخاذ می كند.

این شورا متشکل از شش عضو هیأت اجرایی و رئیس (یا معادل) بانک مرکزی  است. با افزایش عضویت در منطقه یورو، تعداد فرمانداران در شورای حاکم نیز افزایش یافته است. بانک مرکزی اروپا دارای سیستمی برای حق رای چرخشی در میان روسای بانک های ملی است (اعضای هیئت اجرایی دارای حق رای دائمی هستند).

ساختار بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا در سال 1999 تاسیس شد. شورای حاکم ECB گروهی است که در مورد تغییرات در سیاست پولی تصمیم می گیرد. این شورا متشکل از شش عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، به علاوه روسای تمام بانک های مرکزی ملی از ۱۹ کشور منطقه یورو است. بانک مرکزی اروپا به عنوان یک بانک مرکزی، غافلگیری را دوست ندارد. بنابراین، هر زمان که قصد تغییر در نرخ های بهره را داشته باشد، عموماً از طریق نظرات مطبوعات به بازار از یک حرکت قریب الوقوع اطلاع رسانی می کند. شورای حکومتی دو بار در ماه تشکیل جلسه می دهد، اما تصمیمات سیاسی معمولاً تنها در جلساتی اتخاذ می شود که کنفرانس مطبوعاتی همراه با آن برگزار می شود و هر شش هفته یکبار برگزار می شود.

مأموریت بانک مرکزی اروپا

وظیفه بانک مرکزی اروپا ثبات قیمت و رشد پایدار است. با این حال، بر خلاف فدرال رزرو در ایالات متحده، بانک مرکزی اروپا تلاش می کند تا سطح تورم سالانه (رشد قیمت های مصرف کننده) را زیر 2٪ نگه دارد. به عنوان یک اقتصاد وابسته به صادرات، بانک مرکزی اروپا همچنین منافعی در جلوگیری از افزایش قدرت پول خود دارد زیرا این امر بازار صادراتی آن را با خطر مواجه می کند.

وظایف بانک مرکزی اروپا (ECB)

مسئولیت اصلی بانک مرکزی اروپا که با هدف اصلی آن یعنی ثبات قیمت مرتبط است، تدوین سیاست پولی است. این شامل تصمیم گیری در مورد اهداف پولی، نرخ های بهره کلیدی، عرضه ذخایر در سیستم یورو و ایجاد دستورالعمل هایی برای اجرای این تصمیمات است. جلسات تصمیم گیری سیاست پولی هر شش هفته یکبار برگزار می شود و بانک مرکزی اروپا در مورد دلایل تصمیمات خود شفاف است. بعد از هر جلسه کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند و بعداً صورت جلسه را منتشر می کند.

سیستم یورو متشکل از بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی کشورهای عضو است. سیستم یورو مسئول اجرای عملی سیاست بانک مرکزی اروپا (مانند اجرای سیاست، نگهداری و مدیریت ذخایر خارجی، فعالیت در بازار ارز، و اطمینان از اجرای روان سیستم پرداخت) است.

ECB همچنین نهاد مسئول نظارت بانکی است. این بانک در ارتباط با ناظران بانک مرکزی ملی، مکانیزم واحد نظارتی (SSM) را اجرا می کند. تصمیمات مربوط به این عملکرد عمدتاً با هدف اطمینان از ایمنی و سلامت سیستم بانکی اروپا است. بخشی از منطق SSM اطمینان از عملکردهای نظارت بانکی منسجم در سراسر سیستم های بانکی کشورهای عضو است - نظارت ضعیف در برخی از کشورهای عضو بخشی از علت بحران مالی اروپا بود که در سال 2008 آغاز شد. SSM در نوامبر 2014 شروع به کار کرد. همه کشورهای منطقه یورو در SSM هستند و کشورهای اتحادیه اروپا غیر یورویی می توانند عضویت را انتخاب کنند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید