Your browser does not support JavaScript!
نماشا

عرضه

عرضه

عرضه یک مفهوم اساسی در اقتصاد است که مجموع یک کالا یا خدمات خاص را که در دسترس مصرف کنندگان است، توصیف می کند. همچنین می‌تواند به سطوح موجود در یک قیمت خاص یا مقدار موجود در طیفی از قیمت‌ها در نمودار مربوط باشد. این امر ارتباط نزدیکی با تقاضا برای یک کالا یا خدمات با قیمتی خاص دارد. اگر همه چیز برابر باشد، تولید کنندگان با افزایش عرضه باعث کاهش در قیمت ها میشوند.

مفهوم عرضه و تقاضا

روند عرضه و تقاضا اساس اقتصاد مدرن را تشکیل می دهد. هر کالا یا خدمات خاص الگوهای عرضه و تقاضای خود را بر اساس قیمت، مطلوبیت و ترجیح مصرف کننده خواهد داشت. اگر مردم کالایی را تقاضا کنند و حاضر باشند برای آن هزینه بیشتری بپردازند، تولیدکنندگان به عرضه آن کالا اضافه خواهند کرد. با افزایش عرضه، با توجه به همان سطح تقاضا، قیمت کاهش می یابد. در حالت ایده‌آل، بازارها به نقطه‌ای از تعادل می‌رسند که عرضه برابر با تقاضا، برای یک نقطه قیمت معین باشد. در این مرحله، سود مصرف کننده و سود تولید کننده به حداکثر می رسد.

مبانی عرضه

عرضه می تواند به هر چیزی در تقاضا اشاره کند که در بازار رقابتی فروخته می شود، عرضه بیشتر برای اشاره به کالاها، خدمات یا نیروی کار استفاده می شود. یکی از مهمترین عواملی که بر آن تأثیر می گذارد، قیمت کالا است. به طور کلی، اگر قیمت کالایی افزایش یابد، عرضه نیز افزایش می یابد. هزینه انرژی، مواد اولیه، نیروی کار نیز بر عرضه تأثیر می‌گذارند، زیرا در افزایش قیمت کلی کالای فروخته شده نقش دارند.

شرایط تولید کالای در حال عرضه نیز قابل توجه است. به عنوان مثال، زمانی که یک پیشرفت تکنولوژیکی، کیفیت کالایی را افزایش می دهد، یا اگر یک نوآوری آن کالا را منسوخ می کند، مانند زمانی که یک پیشرفت تکنولوژیکی کالا را منسوخ می کند.

مقررات دولتی همچنین می تواند بر عرضه، مانند قوانین زیست محیطی. یک نمونه از این موارد زمانی است که قوانین زیست محیطی در مورد استخراج نفت بر عرضه نفتی تأثیر می گذارد.

تاریخچه

عرضه در اقتصاد و امور مالی اغلب، با تقاضا همراه است. قانون عرضه و تقاضا یک اصل اساسی و بنیادی علم اقتصاد است. این قانون نظریه ای است که نحوه تعامل عرضه کالا و تقاضا برای آن را توضیح می دهد. به طور کلی، اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت مربوطه نیز پایین خواهد بود. اگر عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت نیز بالا خواهد بود. این نظریه رقابت بازار را در یک نظام سرمایه داری فرض مشخص می کند. عرضه و تقاضا در اقتصاد مدرن از نظر تاریخی  به جان لاک نسبت داده شده است، و همچنین به طور قطعی توسط آدام اسمیت در کتاب "تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل" که در سال 1776 منتشر شد، استفاده شده است.

نمایش گرافیکی داده‌های منحنی عرضه برای اولین بار در دهه 1800 مورد استفاده قرار گرفت و سپس در کتاب درسی اصلی «اصول اقتصاد» توسط آلفرد مارشال در سال 1890 رایج شد. مدت‌ها بحث شده است که چرا بریتانیا اولین کشوری بود که در آن نظریه های عرضه و تقاضا و به طور کلی اقتصاد مورد استقبال، استفاده و انتشار قرار گرفت. ظهور انقلاب صنعتی و قدرت اقتصادی بریتانیا متعاقب آن، که شامل تولید و نوآوری های تکنولوژیکی و مقدار زیادی نیروی کار بود، دلیلی است که به خوبی مورد بحث قرار گرفته است.

اصطلاحات و مفاهیم

اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با عرضه در شرایط امروزی شامل تامین مالی زنجیره تامین و عرضه پول است. عرضه پول به طور خاص به کل موجودی ارز و دارایی های نقدی یک کشور اشاره دارد. اقتصاددانان این عرضه را تحلیل و نظارت خواهند کرد و سیاست ها و مقرراتی را بر اساس نوسانات آن از طریق کنترل نرخ بهره و سایر اقدامات از این قبیل تدوین خواهند کرد. داده های رسمی در مورد عرضه پول یک کشور باید به طور دقیق ثبت شده و به صورت دوره ای عمومی شود. بحران بدهی حاکمیتی اروپا، که در سال 2009 آغاز شد، نمونه خوبی از نقش عرضه پول یک کشور و تأثیر اقتصاد جهانی است.

تامین مالی زنجیره تامین جهانی یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با عرضه در دنیای جهانی شده امروزی است. هدف تأمین مالی زنجیره تأمین، پیوند مؤثر همه اصول یک معامله، از جمله خریدار، فروشنده، مؤسسه تأمین مالی - و توسط نماینده تأمین کننده - برای کاهش هزینه های تأمین مالی کلی و سرعت بخشیدن به روند تجارت است. تامین مالی زنجیره تامین اغلب از طریق یک پلتفرم مبتنی بر فناوری ممکن می شود و بر صنایعی مانند خودرو و بخش خرده فروشی تاثیر می گذارد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید