Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چرخه بازار

چرخه بازار

چرخه بازار یک نوسان در جهت بالا و در جهت پایین یا مرحله رشد(حرکت به سمت بالا) و کاهش (حرکت به سمت پایین) بازار است. این چرخه روندها و الگوهایی را به تصویر می کشد که به دلیل شرایط مختلف اقتصادی یا محیط عمومی کسب و کار شکل گرفته اند. روند صعودی معمولاً نشان دهنده رشد است و روند نزولی نشان دهنده کاهش است.

 


کلمات کلیدی

  • چرخه به روندها یا الگوهایی اطلاق می شود که در محیط های مختلف تجاری ظاهر می شوند.
  • چارچوب زمانی چرخه اغلب برای هر فرد بسته به گرایش هایی که به دنبال آن هستند متفاوت است.
  • یک چرخه بازار اغلب دارای چهار مرحله مجزا است.
  • تشخیص اینکه در حال حاضر در چه مرحله ای از چرخه قرار داریم تقریباً غیرممکن است.
  • در مراحل مختلف یک چرخه کامل بازار، اوراق بهادار مختلف به طور متفاوتی به نیروهای بازار پاسخ می دهند.

 

چرخه بازار در چهار قسمت.jpg

 

سرمایه‌گذاران، اقتصاددانان با تجربه چرخه‌ها را برای پیش‌بینی روندها و توجه به موقعیت‌های تکرارشونده مطالعه می‌کنند. تحلیل روندهای جاری و تاریخی به آنها کمک می کند تا تصمیمات و گام های مهمی را اتخاذ کنند. به عنوان مثال، سرمایه گذاران می توانند معامله خود را زمان بندی کنند. همین امر در مورد مشاغل نیز صادق است. اقتصاددانان ممکن است از آن برای تنظیم سیاست های پولی یا مطالعه بیشتر بازارها استفاده کنند.

مفهوم چرخه بازار

چرخه های بازار عبارتند از صعود و سقوط دوره ای روندها و الگوهای رشد و کاهش. این طبیعی است و بر روی این نظریه کار می کند، "آنچه بالا می رود باید پایین بیاید." چرخه های طبیعی در بازارها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد. مهمترین آنها متغیرهای کلان اقتصادی مانند تورم، نرخ بهره، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری هستند.

حرکات و جهت‌های متغیرهای کلان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد در حال گسترش یا انقباض است. به عنوان مثال، کاهش نرخ بهره به عنوان نشانه ای از توسعه اقتصادی تلقی می شود. در عین حال، افزایش تورم عموماً نشانه نزدیک شدن به افزایش نرخ بهره است که باعث انقباض بازار و کاهش سرعت رشد اقتصادی می شود. نرخ بالای بیکاری همچنین نشان دهنده یک رکود اقتصادی قریب الوقوع است، در حالی که کاهش بیکاری به سرمایه گذاران می گوید که رشد در حال وقوع است.

جهت چرخه های بازار نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر احساسات بازار است. یک دوره رونق، که طی آن سرمایه گذاران برای خرید دارایی های خاص عجله می کنند، و همچنین دوره هایی که در طی آن بازار با وحشت مواجه می شود و سرمایه گذاران به تعداد زیادی به فروش می پردازند، ممکن است به دلیل شرایط مختلف رخ دهد.

تجزیه و تحلیل چرخه های بازار و درک آنها برای معامله گران در سراسر جهان بسیار مهم است، زیرا آنها را قادر می سازد تا درآمد خود را در حین معامله در بازار سهام، بازار کالاها، ارزهای دیجیتالو ارزها به حداکثر برسانند. این امر به ویژه برای معامله گران مشتقه که به دنبال سود بردن از حرکت های مثبت و منفی قیمت هستند، که نمونه ای از چرخه های بازار است، صادق است.

 

دلایل محکم.png
تبلیغات

چرخه های بازار چگونه کار می کنند

چرخه‌های بازار جدید، زمانی شکل می‌گیرند که روندها در یک بخش یا صنعت خاص در پاسخ به ریدادهای معنادار،  توسعه می‌یابند. این چرخه ها یا روندها اغلب سکولار نامیده می شوند. در طی این دوره‌ها، درآمد و سود خالص ممکن است الگوهای رشد مشابهی را در میان بسیاری از شرکت‌ها در یک صنعت خاص نشان دهد که ماهیت چرخه‌ای دارد.

چرخه‌های بازار معمولاً تا زمانی که به واقعیت تبدیل نشود به سختی مشخص می‌شوند و به ندرت نقطه شروع یا پایان مشخصی دارند که اغلب منجر به سردرگمی یا اختلاف نظر پیرامون ارزیابی سیاست‌ها و استراتژی‌ها می‌شود. با این حال، اکثر کهنه‌کاران بازار  استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنند که هدف آن کسب سود از طریق معامله دارایی ها، قبل از تغییر جهت چرخه است.

 

مراحل چرخه بازار.jpg

 

فاز اول: مرحله انباشت

سطوحی که در آن بازارها پس از یک دوره طولانی بدبینی، تجارت را از سر می گیرند. پس از رسیدن به کف، سرمایه گذاران مبتنی بر ارزش (سرمایه گذارانی که در قیمتی کمتر از ارزش واقعی دارایی وارد خرید می شوند) معمولاً در این سطوح وارد بازار می شوند. ارزش گذاری در اینجا جذاب است. با این حال،ممکن است احساسات بازار نزولی باقی بماند.

فاز دوم: مرحله صعودی

بازارها با ثبات هستند و به تدریج اوج های جدیدی را نشان می دهند. بازار به عنوان نشانه ای از مثبت بودن، اوج های بالاتر و دره های بالاتر را نشان می دهد. در اینجا، ترس فروکش می‌کند و سرمایه‌گذاران در انتظارند تا از جزر و مد بالا بروند. این وضعیت جایی است که آنها معمولاً آن را به عنوان بازار گاوی طبقه بندی می کنند.

فاز سوم: مرحله توزیع یا تعمیم

مرحله خوش بینی است. فروشندگان تسلط دارند و حرکت صعودی بازارها را متوقف می کنند. در نتیجه، قیمت‌ها معمولاً به سمتی حرکت می‌کنند تا سرمایه‌گذاران معمولاً سود خود را نقد کنند.

فاز چهارم: مرحله کاهش قیمت

مرحله نهایی چرخه بازار. سرمایه گذاران بزرگ پس از نقد کردن سود، بازار را با عرضه مازاد بر بازار ترک می کنند. در نتیجه، قیمت ها سقوط می کند و احساسات کلی نزولی دیده می شود. ترس و امید بر این مرحله حاکم است. تسلط بر چرخه دشوار است. با این حال، کسانی که عاقل هستند و پول پس انداز کرده اند، می توانند دارایی ها را با قیمت های پایین خریداری کنند. چرخه، پس از این مرحله، دوباره شروع می شود. علاوه بر این، تلاش برای تسلط بر چرخه ممکن است هر لحظه نتیجه معکوس داشته باشد. صبر و سرمایه گذاری هوشمندانه با تمرکز بر هدف، تنها سرمایه گذاران را در چرخه های مختلف حرکت می دهد.

 

ریسک صفر.png
تبلیغات

 

ملاحظات ویژه

یک چرخه بازار بسته به بازار مورد نظر می تواند از چند دقیقه تا چندین سال متغیر باشد، ، زیرا بازارهای زیادی برای بررسی و افق زمانی که در حال تجزیه و تحلیل است وجود دارد. مشاغل مختلف به جنبه های مختلف محدوده نگاه می کنند. یک معامله گر روزانه ممکن است به کندل های پنج دقیقه ای نگاه کند در حالی که یک سرمایه گذار املاک و مستغلات به چرخه ای تا 20 سال نگاه می کند.

چرخه بازار در مقابل چرخه اقتصادی

بیایید به تفاوت های بین بازار و چرخه اقتصادی نگاه کنیم:

 

نکات چرخه اقتصاد چرخه بازار
مفهوم

این تصویری از وضعیت کلی اقتصاد است

که به طور چرخه ای در مراحل مختلف پیشرفت می کند.

این تصویری از روندهای بازار است.
مراحل

چرخه چهار مرحله دارد:

اوج، انبساط، انقباض و کف.

این چرخه دارای چهار مرحله است:

انباشت، صعود، توزیع و نزول.

عوامل تعیین کننده

مرحله چرخه اقتصادی را می توان با متغیرهایی مانند

تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بهره، کل اشتغال،

هزینه مصرف کننده و غیره تعیین کرد.

به طور کلی بازتابی از چرخه های اقتصادی است.

بنابراین، برای مثال، زمانی که فعالیت اقتصادی کاهش می‌یابد، مردم پولی برای خرج کردن

نخواهند داشت و بخش‌های خاصی از بازار (به عنوان مثال، بخش بازار مسکن)

شاهد عملکرد ضعیفی خواهند بود.

محدوده

چرخه اقتصادی روند کل یک کشور را تعیین می کند.

چرخه های بازار بخشی از چرخه های اقتصادی هستند.

یک چرخه بازار ممکن است نشان دهنده وضعیت بازار خاصی باشد ،

مانند چرخه بازار املاک، چرخه بازار سهام و غیره.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید