Your browser does not support JavaScript!
نماشا

خط گردن

خط گردن

خط گردن، سطحی ازحمایت یا مقاومت است که روی الگوی سر و شانه‌ها یافت می‌شود که توسط معامله‌گران برای تعیین مناطق استراتژیک برای ورود به معاملات و ثبت سفارشات استفاده می‌شود. یک خط گردن، ده دره مابین شانه سمت چپ تا شانه سمت راست را به هم متصل می‌کند. حرکت قیمت در زیر خط گردن، نشانه شکست الگو است و نشان می دهد که بازگشت روند قبلی از صعودی به نزولیدر حال انجام است.

در مورد الگوی سر و شانه معکوس، ، خط گردن ، دو قله مابین شانه سمت چپ تا شانه سمت راست را به هم متصل می کند و به سمت راست امتداد می یابد. هنگامی که قیمت بالاتر از خط افزایش می یابد، نشانه شکست الگو و بازگشت روند از نزولی به سمت صعودی  است.

 

خط گردن.jpg

 


کلمات کلیدی

  • خط گردن، پایین ترین دره هادر الگوی سر و شانه‌ها را به هم متصل می‌کند.
  • خط گردن یک خط مستقیم است که به سمت راست کشیده شده است و زمانی که قیمت از  آن پایین می‌آید ( سرو شانه بالا) یا افزایش می‌یابد (سر و شانه معکوس) نشانگر شکست یا تکمیل الگو است.
  • خط گردنی که شیب شدیدی به سمت بالا یا پایین داشته باشد برای اهداف تجاری یا تحلیلی چندان مفید نیست.

مفهوم خط گردن 

این خط بخشی از الگوی نمودار سر و شانه است. که دو نقطه پایین (دره ) الگوی سرو شانه را به هم متصل می کند. با این اتصال ناحیه حمایت یا مقاومت را تشکیل می دهد. الگوی نمودار سر و شانه معمولاً برای پیش‌بینی برگشت‌های صعودی یا نزولی استفاده می‌شود.

هنگامی که قیمت به زیر خط گردن یک الگوی نفوذ میکند، به این معنی است که روند صعودی قبلی احتمالاً به پایان رسیده است. بنابراین یک روند نزولی در جریان است. هنگامی که قیمت از خط گردن یک الگوی معکوس شکسته می شود، به این معنی است که روند نزولی قبلی به احتمال زیاد پایان یافته است. بنابراین یک روند صعودی در جریان است.

شیب این خط ممکن است گاهی اوقات به جای افقی، زاویه دار کشیده می شود. این به این دلیل است که دره های داخل الگو سرو شانه و یا قله های الگوی سرو شانه معکوس در یک سطح نباشند. بنابراین هنگام اتصال آنها خط شیب پیدا می کند. اگر خط گردن  شیب بیشتری داشته باشد، برای اهداف تجاری و تحلیلی کمتر قابل اعتماد است.

الگوی سر و شانه همراه با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال

اغلب، الگوی سر و شانه همراه با سایر اشکال تحلیل تکنیکال که به عنوان تایید عمل می کنند، ترکیب میشوند. به عنوان مثال، اگر شاخص قدرت نسبی (RSI) یا  میانگین متحرک مک دی (MACD) واگرایی نزولی را به سمت الگوی سر و شانه نشان می داد. برخی از معامله گران آن را به عنوان تاییدی اضافه می بینند که احتمال دارد قیمت پس از کاهش بیشتر خط گردن به سمت پایین شود.

کاربرد الگوی سروشانه

برخی از معامله گران هنگامی که قیمت به زیر خط گردن کاهش می یابد، وارد پوزیشن های فروش می شوند. همچنین از پوزیشن های خرید خارج می شوند. برای کسانی که وارد فروش می شوند، یک حد ضرر اغلب  بالاتر از اوج قله سوم ( شانه سمت راست قرار می گیرد.

حرکت نزولی تخمین زده شده برای سر و شانه ها ارتفاع الگو است - که تفاوت بین قیمت های قله دوم تا پایین ترین سطح الگو است. به این هدف قیمت می گویند. هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت به آن سطح برسد، یا اینکه در آن سطح نزول قیمت متوقف شود. این فقط یک تخمین است.

 

ارتفاع الگوی سر و شانه.jpg

همین مفاهیم در مورد سر و شانه های معکوس نیز صدق می کند. برخی از معامله گران هنگامی که قیمت بالاتر از خط گردن افزایش می یابد، وارد پوزیشن های خرید می شوند. یا از موقعیت های فروش خارج می شوند. برای کسانی که وارد خرید می‌شوند، حد ضرر اغلب زیر یک نوسان اخیر یا پایین‌تر از کف سوم قرار می‌گیرد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید