Your browser does not support JavaScript!
نماشا

خط روند

خط روند

روند، جهت کلی بازار است. در تحلیل تکنیکال، روندها با خطوط روند یا عملکرد قیمت مشخص می‌شوند که وقتی قیمت در حال ایجاد قله های بالاتر و دره های بالاتر برای یک بازار صعودی، یا قله های پایین‌تر و دره های پایین‌تر برای یک روند نزولی است.

بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند در جهت یک روند معامله کنند، در حالی که معمله گران بازگشتی به دنبال شناسایی حرکات معکوس یا معامله بر خلاف روند هستند. روند صعودی و نزولی در همه بازارها مانند بازار سهام، فارکس و بازار کالا ها و بازارهای دیگر رخ می دهد.


کلمات کلیدی

  • روند، جهت کلی قیمت یک بازار، دارایی یا متریک است.
  • روندهای صعودی با افزایش قله ها و دره ها مشخص می شوند
  • روند نزولی با نزولی قله ها و دره هامشخص می شود.
  • بسیاری از معامله گران ترجیح می دهند در همان جهت روند معامله کنند و سعی می کنند از ادامه آن روند سود ببرند.
  • عملکرد قیمت، خطوط روند و شاخص‌های فنی همه ابزارهایی هستند که می‌توانند به شناسایی روند کمک کرده و در صورت معکوس شدن آن هشدار دهند.

روندها چگونه شناسایی می شوند

معامله گران می توانند یک روند را با استفاده از اشکال مختلف تحلیل تکنیکال، از جمله خطوط روند، عملکرد قیمت و اندیکاتورها شناسایی کنند. به عنوان مثال، خطوط روند ممکن است جهت یک روند را نشان دهند در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) برای نشان دادن قدرت یک روند در هر نقطه از زمان طراحی شده است.

روند صعودی

یک روند صعودی با افزایش کلی قیمت بوجود می آید. هیچ وقت قیمت برای مدت طولانی مستقیم به سمت بالا حرکت نمی کند، بنابراین همیشه نوساناتی وجود خواهد داشت، اما جهت کلی باید بالاتر باشد تا بتوان آن را یک روند صعودی در نظر گرفت. دره های اخیر باید بالاتر از دره قبلی باشد و همین امر در مورد روند نزولی نیز صدق می کند. هنگامی که این ساختار شروع به شکسته شدن کرد، روند صعودی می تواند در حال از دست رفتن یا معکوس شدن به یک روند نزولی باشد.

 

روند صعودی.jpg

 

روند نزولی

روندهای نزولی از قله های پایین‌تر و دره های پایین‌تر تشکیل شده است.در حالی که روند رو به افزایش است، معامله گران ممکن است تصور کنند که تا زمانی که شواهدی بر خلاف آن وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت. چنین شواهدی می‌تواند شامل تشکیل قله و دره هایی  زیر خط روند، یا چرخش شاخص‌های فنی نزولی باشد. در حالی که روند رو به افزایش است، معامله گران بر خرید تمرکز می کنند و تلاش می کنند از افزایش مداوم قیمت سود ببرند.

هنگامی که روند رو به کاهش است، معامله گران بیشتر بر فروش تمرکز می کنند و تلاش می کنند تا ضرر را به حداقل برسانند. بیشتر (نه همه) روندهای نزولی در یک نقطه معکوس می شوند، بنابراین با ادامه کاهش قیمت، معامله گران بیشتری قیمت را به عنوان فرصتی برای یک معامله می بینند تا بتوانند از سطوح پایین تر برای خرید وارد عمل  شوند. این می تواند منجر به ظهور دوباره یک روند صعودی شود.

روندها همچنین ممکن است توسط سرمایه گذاران متمرکز بر تحلیل بنیادی مورد استفاده قرار گیرد. این شکل از تجزیه و تحلیل به تغییرات درآمد شرکت ها یا سایر معیارهای تجاری یا اقتصادی می پردازد. برای مثال، تحلیلگران بنیادی ممکن است به دنبال روندهایی در سود هر سهم و رشد درآمد باشند. اگر درآمد در چهار فصل گذشته رشد داشته باشد، این نشان دهنده یک روند مثبت است. با این حال، اگر درآمد در چهار فصل گذشته کاهش یافته باشد، نشان دهنده یک روند منفی است.

فقدان روند - یعنی دوره زمانی که در آن پیشرفت کلی صعودی یا نزولی کمی وجود دارد - دوره محدوده رنج یا بدون روند نامیده می شود.

 استفاده از خط روندها

یک راه متداول برای شناسایی روندها استفاده از خطوط روند است که مجموعه ای از قله ها (روند نزولی) یا دره ها (روند صعودی) را به هم متصل می کند. روندهای صعودی مجموعه‌ای از سطوح پایین‌تر را به هم متصل می‌کنند و سطح حمایتی را برای تغییرات قیمت در آینده ایجاد می‌کنند. روندهای نزولی مجموعه ای از سطوح قله های پایین تر را به هم متصل می کنند و سطح مقاومتی را برای تغییرات قیمت در آینده ایجاد می کنند. این خطوط روند علاوه بر حمایت و مقاومت، جهت کلی روند را نشان می دهند.

در حالی که خطوط روند برای نشان دادن جهت کلی به خوبی کار می کنند، اغلب نیاز به ترسیم مجدد دارند. به عنوان مثال، در طول یک روند صعودی، قیمت ممکن است به زیر خط روند سقوط کند، اما این لزوما به معنای پایان روند نیست. ممکن است قیمت به زیر خط روند حرکت کند و سپس به افزایش خود ادامه دهد. در چنین رویدادی، خط روند ممکن است نیاز به ترسیم مجدد داشته باشد تا عملکرد قیمت جدید را منعکس کند.

 

خط روند.jpg

 

برای تعیین روند نباید به طور انحصاری به خطوط روند اتکا کرد. بیشتر متخصصان نیز تمایل دارند به عملکرد قیمت و سایر شاخص های فنی نگاه کنند تا تعیین کنند آیا یک روند پایان می یابد یا خیر. در مثال بالا، سقوط به زیر خط روند لزوماً یک سیگنال فروش نیست، اما اگر قیمت به زیر یک دره قبلی کاهش یابد ویا شاخص‌های فنی در حال تبدیل شدن به نزولی باشند، ممکن است چنین باشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید