Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص S&P 500

شاخص S&P 500
شاخص S&P 500


S&P 500 یا Standard & Poor's 500 یک شاخص وزنی بر اساس ارزش 500 شرکت پیشرو در سهامی عام در سهام نیویورک است. این فهرست دقیقی از 500 شرکت برتر ایالات متحده بر اساس ارزش بازار نیست، زیرا معیارهای دیگری برای این منظور وجود دارد. با این حال، شاخص S&P 500 به عنوان یکی از بهترین معیارهای سنجش عملکرد سهام برجسته آمریکا و به طور کلی عملکرد بازار سهام در نظر گرفته می شود.

 

  • شاخص S&P 500 شامل 500 شرکت پیشرو در سهامی عام ایالات متحده است.
  • S&P یک شاخص وزنی شناور است، به این معنی که ارزش شرکت های موجود در این شاخص با تعداد سهام موجود برای معاملات عمومی تنظیم می شود.
  • به دلیل عمق و تنوع آن، S&P 500 به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین معیارهای سنجش سهام بزرگ ایالات متحده و حتی کل بازار سهام در نظر گرفته می شود.

 

 

فرمول وزن و محاسبه برای S&P 500

S&P 500 از یک شاخص موزون سرمایه استفاده می کند که درصد بیشتری را به شرکت هایی با بیشترین ارزش بازار اختصاص می دهد.

 

وزن شرکت .png

 

تعیین وزن هر جزء از S&P 500 با جمع کردن کل ارزش بازار برای شاخص با جمع کردن ارزش بازار هر شرکت در شاخص شروع می شود.

برای بررسی، ارزش یک شرکت با گرفتن قیمت فعلی سهام و ضرب آن در سهام موجود شرکت محاسبه می شود. خوشبختانه، کل ارزش بازار برای S&P 500 و همچنین ارزش بازار شرکت‌های منفرد به طور مکرر در وب‌سایت‌های مالی منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران را از نیاز به محاسبه آن‌ها نجات می‌دهد.

وزن هر شرکت در شاخص با گرفتن ارزش بازار شرکت و تقسیم آن بر کل ارزش بازار شاخص محاسبه می شود.

سایر شاخص های S&P

S&P 500 عضوی از خانواده شاخص‌های S&P Global 1200 است. سایر شاخص‌های محبوب عبارتند از S&P MidCap 400 که نشان‌دهنده طیف متوسط شرکت‌ها و S&P SmallCap 600 است که نشان‌دهنده شرکت‌های با سرمایه کوچک است. S&P 500، S&P MidCap 400 و S&P SmallCap 600 با هم ترکیب می شوند تا 90 درصد کل سرمایه ایالات متحده را در شاخصی به نام S&P Composite 1500 پوشش دهند.

ساختار شاخص S&P 500

S&P هنگام محاسبه ارزش بازار فقط از سهام شناور آزاد استفاده می کند. منظور از سهام آزاد شناور یعنی سهامی که عموم می توانند معامله کنند. S&P ارزش  هر شرکت را برای موارد و مسائل جدید شرکت یا ادغام شرکت ها تنظیم می کند. ارزش این شاخص از مجموع ارزش تعدیل شده هر شرکت و تقسیم نتیجه بر یک تقسیم کننده محاسبه می شود. تقسیم کننده اطلاعات اختصاصی S&P است. از این رو برای عموم منتشر نمی شود.

با این حال، ما می توانیم وزن یک شرکت را در شاخص محاسبه کنیم که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. اگر یک سهم افزایش یا کاهش یابد، می‌توانیم متوجه شویم که آیا ممکن است بر شاخص کل تأثیر بگذارد یا خیر. برای مثال، شرکتی با وزن دهی 10 درصد تأثیر بیشتری بر ارزش شاخص نسبت به شرکتی با وزن 2 درصد خواهد داشت.

S&P 500 یکی از پرمصرف‌ترین شاخص‌های آمریکایی است زیرا نشان‌دهنده بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام در ایالات متحده است. به این معنی که ارزش بازار شرکت با تعداد سهام موجود برای تجارت عمومی تنظیم می شود.

S&P 500 در مقابل DJIA

یکی دیگر از معیارهای رایج بازار وال استریت، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) است. S&P 500 اغلب با توجه به عمق و وسعت آن، شاخص ترجیحی سرمایه گذاران نهادی است. در حالی که DJIA از نظر تاریخی با سهام قابل توجهی از دیدگاه سرمایه گذاران خرد بوده است. سرمایه گذاران نهادی S&P 500 را نماینده بیشتری از بازارهای سهام ایالات متحده می دانند زیرا شامل سهام بیشتری در همه بخش ها می شود (500 در مقابل 30 Dow).

علاوه بر این، S&P 500 از روش وزن دهی به ارزش بازار استفاده می کند که درصد بیشتری را به شرکت هایی با بیشترین ارزش بازار تخصیص می دهد، در حالی که DJIA یک شاخص وزنی قیمتی است که به شرکت هایی با قیمت سهام بالاتر وزن شاخص بیشتری می دهد.

S&P 500 در مقابل نزدک

شاخص نزدک یک بازار الکترونیک جهانی برای معاملات است. توجه داشته باشید که سهام مشخصی که در شاخص S&P 500 گنجانده شده است ممکن است در یک یا چند شاخص مختلف نزدک نیز باشد.

شاخص‌های سهام نزدک  عبارتند از: شاخص نزدک 100، که شامل 100 مورد از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سهام عادی فهرست شده در نزدک هستند. شاخص ترکیبی نزدک، که رسانه ها اغلب به سادگی از آن به عنوان «نزدک» یاد می کنند (و شامل بیش از 2500 سهام عادی است که در نزدک معامله می شوند). شاخص سهام جهانی نزدک (NQGI) که شامل سهام بین المللی می شود. شاخص PHLX Semiconductor Sector (SOX)، که فشارسنج پیشرو در سهام مربوط به صنعت نیمه هادی است. شاخص OMX Stockholm 30 (OMXS30)، که شامل 30 سهام فعالانه معامله شده در بورس استکهلم است.

 S&P500 در مقابل شاخص های راسل

S&P 500 عضوی از مجموعه ای از شاخص های ایجاد شده توسط Standard & Poor's است. مجموعه شاخص‌های Standard & Poor's مانند خانواده شاخص راسل است که هر دو شاخص‌های دارای وزن بازار هستند. مگر اینکه خلاف آن ذکر شود (مثلاً در مورد شاخص‌های هم وزن).

با این حال، دو تفاوت بزرگ بین ساخت خانواده شاخص‌های S&P و Russell وجود دارد. اول، Standard & Poor's، شرکت های تشکیل دهنده را از طریق یک کمیته انتخاب می کند، در حالی که شاخص های راسل از فرمولی برای انتخاب سهام برای گنجاندن استفاده می کنند.

دوم، هیچ همپوشانی نامی در شاخص‌های سبک S&P وجود ندارد (رشد در مقابل ارزش). در حالی که شاخص‌های راسل یک شرکت را در شاخص‌های سبک «ارزش» و «رشد» شامل می‌شوند.

S&P 500 در مقابل صندوق شاخص پیشتاز 500

صندوق شاخص پیشتاز 500 با سرمایه‌گذاری کل دارایی‌های خالص خود در سهامی که این شاخص را تشکیل می‌دهند و هر جزء را تقریباً با وزن شاخص S&P نگه می‌دارد، به دنبال ردیابی عملکرد قیمت و بازده شاخص S&P 500 است. به این ترتیب، صندوق به سختی از S&P که برای تقلید طراحی شده است، منحرف می شود.

 


محدودیت های S&P 500

یکی از محدودیت‌های S&P و سایر شاخص‌های دارای وزن بازار زمانی به وجود می‌آید که سهام در این شاخص بیش از حد ارزش‌گذاری می‌شوند. به این معنی که آنها بالاتر از حد مجاز خود افزایش می‌یابند. اگر یک سهم وزن زیادی در شاخص داشته باشد در حالی که ارزش آن بیش از حد است، سهام معمولاً ارزش یا قیمت کلی شاخص را افزایش می دهد.

افزایش ارزش بازار یک شرکت لزوماً نشان‌دهنده اصول بنیادی یک شرکت نیست، زیرا منعکس‌کننده افزایش ارزش سهام نسبت به سهام موجود است. در نتیجه، شاخص های هم وزن به طور فزاینده ای محبوب شده اند که به موجب آن حرکات قیمت سهام هر شرکت تأثیر یکسانی بر شاخص دارد.

نمونه S&P 500 Market Cap

برای درک اینکه چگونه سهام پایه بر شاخص S&P تأثیر می‌گذارد، وزن‌های بازار فردی باید با تقسیم ارزش بازار هر شرکت بر کل ارزش بازار شاخص محاسبه شود. در زیر نمونه ای از وزن گیری اپل در این شاخص آورده شده است.

شرکت اپل (AAPL) گزارش داد که 16.71 میلیارد سهام عادی منتشر شده. موجودی در پرونده سالانه اکتبر 2021 خود و قیمت سهام آن تا 15 فوریه 2022، 173 دلار بوده است.
- ارزش بازار اپل تا 15 فوریه 2022، 2.82 تریلیون دلار (یا 16.32 میلیارد در 173 دلار) است. 2.82 تریلیون دلار به عنوان شمارنده در محاسبه شاخص استفاده می شود.
- ارزش کل بازار S&P 500 تا 31 ژانویه 2022 تقریباً 40.15 تریلیون دلار است که مجموع ارزش بازار برای همه سهام این شاخص است.
- وزن اپل در این شاخص تقریباً 7٪ یا 2.82 تریلیون دلار تقسیم بر 40.15 تریلیون دلار بود.

به طور کلی، هر چه وزن بازار یک شرکت بزرگتر باشد، هر یک درصد تغییر در قیمت سهام تاثیر بیشتری بر شاخص خواهد داشت. توجه داشته باشید که S&P در حال حاضر فهرست کل 500 شرکت را در وب سایت خود، خارج از 10 شرکت برتر ارائه نمی دهد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید