Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نرخ بازده اوراق قرضه

نرخ بازده اوراق قرضه
نرخ بازده اوراق قرضه

نرخ بازده اوراق قرضه مبلغی است که یک سرمایه گذار از خرید اوراق قرضه دریافت می کند. نرخ بازده اوراق قرضه را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد. برابر سازی نرخ بازده اوراق قرضه با قیمت اوراق قرضه می تواند ساده ترین تعریف آن باشد. اگر قیمت اوراق با ارزش اسمی آن متفاوت باشد، نرخ بازده فعلی، تابعی از قیمت اوراق قرضه و سود پرداختی آن است.

وقتی سرمایه گذاران اوراق قرضه می خرند، در اصل به صادر کنندگان اوراق قرضه پول قرض می دهند. در مقابل، ناشران اوراق قرضه توافق می کنند که سود سهام اوراق را در طول عمر اوراق به سرمایه گذاران بپردازند. و ارزش خود اوراق را پس از سررسید به خریداران بازپرداخت کنند. ساده ترین راه برای محاسبه نرخ بازده اوراق قرضه : تقسیم پرداخت کوپن آن بر ارزش اسمی اوراق بدست می آید که به آن نرخ کوپن هم گفته می شود.

 

 


اگر ارزش اسمی یک اوراق
۱۰۰۰دلار باشد و سود آن ۱۰۰دلار باشد، نرخ بازدهی آن ۱۰درصد است ( ۱۰۰۰دلار / ۱۰۰دلار =۱۰درصد).

با این وجود، گاهی اوقات اوراق قرضه بیش از ارزش اسمی (مانند اضافه کردن حق بیمه) یا کمتر از ارزش اسمی (تخفیف) خریداری می شود که نرخ بازدهی که یک سرمایه گذار از اوراق کسب می کند را تغییر می دهد.

رابطه بین نرخ بازدهی اوراق و قیمت اوراق


با افزایش قیمت اوراق قرضه، نرخ بازده اوراق کاهش می یابد. به عنوان مثال، فرض کنید یک سرمایه گذار یک اوراق قرضه با زمان سررسید پنج ساله و با نرخ سود ٪۱۰سالانه و ارزش اسمی ۱۰۰۰دلار را خریداری کند. هر سال ، این اوراق سودی معادل ٪۱۰یا ۱۰۰دلار خواهد داشت. 
اگر نرخ بهره به بالای ٪۱۰افزایش یابد، در صورت تصمیم گیری سرمایه گذار برای فروش آن، قیمت اوراق قرضه کاهش می یابد.

به عنوان مثال، تصور کنید نرخ بهره برای سرمایه گذاری های مشابه به ٪۱۲.۵ افزایش یابد. اوراق قرضه اصلی هنوز فقط ۱۰۰دلار سود به همراه دارد. این اصلا برای سرمایه گذارانی که می توانند اوراق قرضه ای را خریداری کنند که نرخ بهره آن ۱۲۵ دلار است، جذاب نیست. اگر صاحب اصلی اوراق قرضه بخواهد اوراق را بفروشد، می توان برای پرداخت کوپن و ارزش سررسید برابر با ۱۲ درصد, قیمت را کاهش داد.

در این حالت، این بدان معنی است که سرمایه گذار قیمت اوراق را به ۹۲۷دلار کاهش می دهد. برای فهم بهتر چرایی این موضوع در نظر بگیرید رابطه ریاضی باید همواره برقرار باشد. وقتی قیمت اوراق(درمثال بالا عدد ۱۰۰۰ دلار) تقسیم بر سود آن(د مثال بالا عدد ۱۰۰ دلار) میشود عدد ۱۰ درصد بدست می آید. برای اینکه این رابطه درست باقی بماند با افزایش حاصل به ۱۲.۵ درصد یا باید سود آن به ۱۲۵ دلار افزایش یابد و یا قیمت اوراق از ۱۰۰۰ به ۹۲۷ دلار کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که وقتی نرخ بازدهی بالاتر میرود قیمت اوراق کاهش می یابد.

Untitled.png

کاهش نرخ بهره دلیل افزایش قیمت اوراق قرضه


اگر نرخ بهره کاهش یابد، قیمت اوراق قرضه افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر نرخ های بهره برای سرمایه گذاری های مشابه به ٪۷.۵ کاهش یابد، فروشنده اوراق قرضه می تواند این اوراق را با قیمت ۱۱۰۱دلار بفروشد. هرچه نرخ بیشتر سقوط کند، قیمت اوراق قرضه بالاتر خواهد رفت. در شرایط معکوس زمان افزایش نرخ بهره نیز همین امر بوجود خواهد آمد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید