Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پولبک

پولبک

پولبک،  یک توقف یا افت جزئی در نمودار قیمت سهام یا کالاها از قله های اخیر است که در یک روند صعودی قوی رخ می دهد. پولبک بسیار شبیه به اصلاح یا تثبیت است. این اصطلاحات گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اصطلاح پولبک معمولاً برای کاهش قیمت‌هایی به کار می‌رود که مدت زمان نسبتاً کوتاهی استراحت کنند . به عنوان مثال، چند نشست متوالی، قبل از از سرگیری روند صعودی.


کلمات کلیدی

  • پولبک یک  حرکت معکوس موقت در پرایس اکشن قیمت یک دارایی یا سهام است.
  • مدت زمان پولبک معمولاً فقط چند کندل است. یک مکث طولانی‌تر قبل از سرگیری روند صعودی معمولاً تثبیت نامیده می‌شود.
  • پولبک ها می توانند نقطه ورود برای معامله گرانی باشند که به دنبال ورود به موقعیتی هستند که سایر اندیکاتورهای فنی همچنان صعودی مانده اند.

مفهوم پولبک

پولبک می تواند به عنوان فرصت های خرید تلقی می شود، پس از اینکه یک شاخص حرکت صعودی زیادی را انجام داده است. به عنوان مثال، یک سهم ممکن است پس از اعلام محرک های مثبت افزایش قابل توجهی را تجربه کند و پس از آن که معامله‌گران با موقعیت‌های موجود سودهای خود را تسویه می کنند، پولبک اتفاق می افتد. با این حال، پولبک یک حرکت اصلاحی در روند فاندامنتال است که نشان می دهد سهام یا دارایی، روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت.

اکثر پولبکها شامل حرکت قیمت  به ناحیه‌ای از حمایت تکنیکالی، مانند میانگین متحرک یا نقطه محوری، قبل از از سرگیری روند صعودی است. معامله گران باید به دقت مراقب این سطوح کلیدی حمایتی باشند، زیرا شکست آنها می تواند به جای پولبک، نشانه معکوس شدن روند باشد.

مثالی از نحوه استفاده از پولبک

پولبکها معمولاً دلیل بنیادی زیربنایی را که باعث حرکت قیمت در نمودار می‌شود، تغییر نمی‌دهند. آنها معمولاً فرصت‌های سودآوری هستند که به دنبال افزایش شدید قیمت بوجود می آیند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است درآمدهای ناگهانی را گزارش کند و شاهد جهش 20 درصدی سهام باشد. سهام ممکن است روز بعد عقب نشینی کند زیرا معامله گران کوتاه مدت سود خود را تسویه می کنند. با این حال، گزارش سود قوی نشان می دهد که کسب و کار زیربنای سهام در حال انجام کاری درست است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با خرید و نگه‌داری سهام احتمالاً با گزارش‌های سود قوی جذب سهام می‌شوند که از روند صعودی پایدار در کوتاه‌مدت حمایت می‌کند.

هر نمودار سهام نمونه هایی از پولبک در چارچوب یک روند صعودی طولانی مدت دارد. در حالی که تشخیص این پولبکها در گذشته بازار آسان است، ارزیابی آنها برای سرمایه‌گذارانی که چارت زنده را مشاهده میکنند، دشوارتر است.

 

تفاوت بین برگشت روند و پولبک

پولبکها و حرکات معکوس، هر دو نشانه این است که قیمت از اوج خود فاصله می گیرند. اما پولبکها موقتی هستند ولی برگشت‌ها طولانی‌مدت هستند. بنابراین چگونه معامله گران می توانند بین این دو تمایز قائل شوند؟ بیشتر حرکات معکوس‌، شامل تغییراتی در اصول بنیاین یک دارایی و یا کالا و یا سهام است که بازار را مجبور می‌کند ارزش آن را دوباره ارزیابی کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است درآمدهای فاجعه باری را گزارش کند که سرمایه گذاران را وادار می کند ارزش فعلی خالص سهام را دوباره محاسبه کنند. به طور مشابه، این می تواند یک تسویه حساب منفی، یک رقیب جدید در انتشار یک محصول یا رویداد دیگری باشد که تأثیر بلندمدتی بر شرکت زیربنایی سهام خواهد داشت. و یا اقدامات بانک مرکزی بر خلاف روند صعودی یک جفت ارز باشد. در این حالت بازگشت قیمت یک پولبک در نظر گرفته نمیشود.

این رویدادها، در حالی که به اصطلاح خارج از نمودار اتفاق می‌افتند، در چندین نشست ظاهر می‌شوند. در ابتدا بسیار شبیه به پولبک به نظر می‌رسند. به همین دلیل، معامله‌گران از میانگین‌های متحرک، خطوط روند و باندهای معاملاتی برای علامت‌گذاری زمانی که پولبک ادامه می‌یابد و در معرض خطر ورود به محدوده معکوس است، استفاده می‌کنند.

محدودیت ها در معاملاتی که در پولبکها انجام می شوند

بزرگترین محدودیت پولبک در معاملات این است که پولبک می تواند شروع یک بازگشت واقعی باشد. از آنجایی که هم پولبکها و هم برگشت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف اتفاق می‌افتند، از جمله در طول چند ساعت و یا چند روز، پولبک برای یک معامله گر در تایم فریم روزانه، در واقع یک معکوس برای معامله‌گری است که در تایم فریم یک ساعته در حال معامله است. اگر پرایس اکشن، خط روند را برای بازه زمانی شما بشکند، ممکن است به جای پولبک، به دنبال معکوس شدن روند باشید. در حالت کلی برای کسانی در تایم فریم روزانه معاملات خود را انجام میدهند محرک های بزرگتر  در اقتصاد کلان باید در نظر گرفته شود ولی برای معامله گر روزانه رویدادهای داخل روز میتواند ملاک برای پرایس اکشن قیمت باشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید