Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تقویم اقتصادی

تقویم اقتصادی

تقویم اقتصادی به تاریخ‌های برنامه‌ریزی‌شده انتشار یا رویدادهای مهمی اشاره دارد که ممکن است بر حرکت قیمت‌های بازارهای مالی، تأثیربگذارد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از تقویم اقتصادی برای برنامه‌ریزی معاملات و تخصیص مجدد پرتفوی و همچنین هوشیاری نسبت به نمودارها و شاخص‌هایی که ممکن است توسط این رویدادها ایجاد شده یا تحت تأثیر قرار گیرند، استفاده می‌کنند. تقویم اقتصادی برای کشورهای مختلف به صورت رایگان در چندین وب سایت مالی و بازار، موجود است.

 


کلمات کلیدی

  • تقویم اقتصادی به تاریخ‌های برنامه‌ریزی‌شده انتشار یا رویدادهای مهمی اشاره دارد که ممکن است بر حرکت قیمت‌های بازارهای مالی تأثیر بگذارد.
  • سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از تقویم اقتصادی برای برنامه‌ریزی معاملات و تخصیص مجدد پرتفوی و همچنین هوشیاری نسبت به نمودارها و شاخص‌هایی که ممکن است توسط این رویدادها ایجاد شده یا تحت تأثیر قرار گیرند، استفاده می‌کنند.
  • اکثر رویدادهای فهرست شده به یکی از دو دسته تقسیم می شوند. پیش بینی رویدادهای مالی یا اقتصادی ، یا گزارش رویدادهای مالی یا اقتصادی اخیر.

آشنایی با تقویم های اقتصادی

تقویم های اقتصادی معمولاً بر انتشار برنامه ریزی شده گزارش های اقتصادی برای یک کشور معین تمرکز می کنند. نمونه‌هایی از رویدادهایی که در تقویم اقتصادی فهرست شده‌اند شاملمطالبات بیکاری هفتگی، گزارش‌های فروش خانه های جدید، تغییرات برنامه‌ریزی‌شده در نرخ بهره یا سیگنال‌دهی نرخ بهره، گزارش‌های منظم از فدرال رزرو یا سایر بانک‌های مرکزی، نظرسنجی‌های احساسات اقتصادی از بازارهای خاص، و صدها نوع رویداد دیگر.

اکثر رویدادهای فهرست شده به یکی از دو دسته تقسیم می شوند: داده های اقتصادی مبتنی بر رشد اقتصادی و داده های اقتصادی مبتنی بر تورم

معامله گران و سرمایه گذاران برای دادن اطلاعات و فراهم کردن فرصت های تجاری به تقویم اقتصادی تکیه می کنند. معامله‌گران اغلب اوقات پی می‌برند که به سمت موقعیت ها و یا خارج از موقعیت‌ها حرکت کنند تا با اعلام یک رویداد، با حجم معاملات سنگین که اغلب قبل از اعلام برنامه‌ریزی‌شده است، مطابقت داشته باشند.

پیروی از تقویم های اقتصادی می تواند به ویژه برای معامله گری که می خواهد یک موقعیت کوتاه مدت داشته باشد مفید باشد. اگر معامله‌گر به درستی در مورد ماهیت انتشار داده حدس بزند، می‌تواند موقعیت معاملتی  را بلافاصله قبل از اعلام زمان‌بندی شده باز کند. سپس ظرف چند ساعت پس از انتشار داده اقتصادی آن را ببندد.

 

پیمایش در تقویم های اقتصادی

تقویم های اقتصادی به صورت رایگان از وب سایت های مالی و اقتصادی در دسترس هستند. با این حال، این تقویم‌ها از سایتی به سایت دیگر متفاوت هستند، و اگرچه از آن به عنوان «تقویم اقتصادی» یاد می‌شود، فهرست‌های تقویم واقعی به تمرکز وب‌سایت و رویدادهایی که کاربران وب‌سایت احتمالاً به آنها علاقه دارند، بستگی دارد.

 

به عنوان مثال، تقویم های اقتصادی در بسیاری از وب سایت ها فقط رویدادهای ایالات متحده را فهرست می کند. زیرا این رویدادها تأثیر زیادی بر بازار دارند. سایت های دیگری نیز وجود دارند که به کاربر اجازه می دهند با استفاده از فیلترهایی برای نمایش یا پنهان کردن رویدادها، تقویم اقتصادی خود را بسازند.

این تقویم‌های رایگان می‌توانند نقطه شروع مفیدی باشند. اکثر معامله‌گران تقویم خود را بر اساس انواع معاملات و طبقات دارایی و مناطقی که با آنها راحت هستند، سفارشی سازی می‌کنند. علاوه بر این، یک تقویم اقتصادی سفارشی نیازی به محدود شدن به انتشارات دولت و بانک مرکزی ندارد. برای مثال، یک تاجر می‌تواند یک تقویم اقتصادی در مورد انتشارات عمده از مناطق تولیدکننده نفت ایجاد کند. در عین حال گزارش وضعیت نفت خام هفتگی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده و تاریخ‌های بایگانی سه ماهه شرکت‌های بخش نفتی را که دنبال می‌کند، در خود جای دهد. به این ترتیب، یک تقویم اقتصادی به یک ابزار تجاری قابل تنظیم مانند هشدار تبدیل می شود.

 

در تقویم های اقتصادی رایگان اشاره ایی به حداقل انتظارات و حداکثر انتظارات بازار نمیشود. ولی در برخی از نسخه های پولی مثل تقویم اقتصادی رویترز این اطلاعات مهم در اختیار معامله گران قرار میگیرد و مستلزم پرداخت هزینه میباشد.( نگران نباشید ما تقویم اقتصادی رویترز را با تمامی اطلاعات در اختیار شما قرار میدهیم).

 

گزارش مشاغل ایالات متحده.jpg 

 

در تقویم اقتصادی با گزینه های دیگری نیز مواجه میشویم. داده اقتصادی منتشر شده در دوره قبل، پیش بینی اقتصاد دانان از داده اقتصادی این دوره، عدد انتشار یافته.

 

 

پیش بینی داده های اقتصادی

در حالت کلی چنانچه عدد منتشر شده بهتر از انتظارات و داده دوره قبلی باشد برای ارز مربوطه مثبت ایت و زمانی که داده اقتصادی منتشر شده پایین تر از دوزه گذشته و انتظارات منتشر شود برای ارز مربوطه منفی خواهد بود. ولی معامله گر با اینچنین اطلاعاتی نمیتواند فرصت معاملاتی سود آوری را بدست آورد. فکرکنید که اگر اینچنین بود اکثر معامله گران در این بازار، بر اساس انتشار داده های اقتصادی سود کسب می کردند.

اطلاعات تکمیلی مانند حداقل و حداکثر انتظارات بازار از داده اقتصادی میتواند کمک بیشتری برای معاملات سود ده شما داشته باشد و همچنین اطلاعات دریافتی از منابع معتبر مانند ترمینال بلومبرگ یا ترمینال رویترز میتواند پیش بینی درستی را از عکس العمل بازار به انتشار داده اقتصادی در اختیار معامله گر قرار دهد تا معامله گر بتواند پیش بینی دقیقی روی عکس العمل قیمت داشته باشد.

بطور مثال داده هزینه مصرف کننده CPI ناحیه یورو یک داده بسیار مهمی است که در ساختار اصلی چنانچه بالاتر از انتظارات منتشر شود موجب تقویت ارز یورو خواهد شد ولی این موضوع زمانی اتفاق میافتد که هم داده های مبتنی بر رشد اقتصاد و هم داده های مبتنی بر تورم، رشد داشته باشند و نشان از محیط اقتصادی قوی داشته بشاند. اما زمای که داده های مبنتی بر رشد اقتصاد ( مانند داده تولیدیPMI) چنانچه ضعیف باشند، افزایش داده تورمی مانندCPI(هزینه مصرف کننده) موجب ایجاد محیط رکود تورمی خواهد شد و برخلاف معمول اینبار موجب تضعیف ارز یورو خواهد شد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید